Gå til innhold

Dette mener jeg seriøst NHD


Gjest ikke undertegnet

Anbefalte innlegg

Gjest ikke undertegnet

Kan man tippe over av å bli helt hekta på å surfe på nettet. Hva gjør man for å klare å slutte. Bruker all min tid her nå. Er fra før diagn. cyklotym

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En skal jo prøve å leve regelmessig når en har slike plager du har, skal en ikke?

Jeg tror selv jeg har samme diagnosen som deg, selv om jeg ikke har FÅTT den.

Merker at jeg blir stresset hvis jeg er her for mye. Og DET er ikke bra for oss.

Hvis en er i en sårbar fase vil jeg tro det ikke er bra å gå FOR mye opp i noe.

Det har nok noe å si om hvor mye en er engasjert i det en skriver her også. Svarer jeg bare litt her og der uten følelsesmessig involvering, blir jeg ikke stresset. Involverer jeg meg dypere følelsesmessig, at jeg diskuterer ting som er viktig i mitt liv, så blir jeg fortere stresset.

Ender det med at en ikke får lagt seg fordi en ikke greier å gå fra PC'en er det ihvertfall ikke bra. Regelmessig søvn er viktig for å ikke utvikle en skadelig 'oppoversving'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke undertegnet

En skal jo prøve å leve regelmessig når en har slike plager du har, skal en ikke?

Jeg tror selv jeg har samme diagnosen som deg, selv om jeg ikke har FÅTT den.

Merker at jeg blir stresset hvis jeg er her for mye. Og DET er ikke bra for oss.

Hvis en er i en sårbar fase vil jeg tro det ikke er bra å gå FOR mye opp i noe.

Det har nok noe å si om hvor mye en er engasjert i det en skriver her også. Svarer jeg bare litt her og der uten følelsesmessig involvering, blir jeg ikke stresset. Involverer jeg meg dypere følelsesmessig, at jeg diskuterer ting som er viktig i mitt liv, så blir jeg fortere stresset.

Ender det med at en ikke får lagt seg fordi en ikke greier å gå fra PC'en er det ihvertfall ikke bra. Regelmessig søvn er viktig for å ikke utvikle en skadelig 'oppoversving'.

Takk for svar, du har helt rett i det du skriver. Jeg er i ferd med å bli kjempestressa av det her, klarer ikke å komme meg i seng eller noen ting.

Dette er blitt nærmest som alkoholisme eller tvang. Vet det er veldig viktig med jevn døgnrytme med tanke på bipolaritet og cyklotymi, men hva i all verden gjør jeg for å komme ut av dette.

Håper NHD kan komme med et råd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, du har helt rett i det du skriver. Jeg er i ferd med å bli kjempestressa av det her, klarer ikke å komme meg i seng eller noen ting.

Dette er blitt nærmest som alkoholisme eller tvang. Vet det er veldig viktig med jevn døgnrytme med tanke på bipolaritet og cyklotymi, men hva i all verden gjør jeg for å komme ut av dette.

Håper NHD kan komme med et råd

Hva man gjør: Slår av pc'en! Evt. fjerner en kabel og gir den til en annen person for oppbevaring noen dager...

Lykke til:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke undertegnet

Hva man gjør: Slår av pc'en! Evt. fjerner en kabel og gir den til en annen person for oppbevaring noen dager...

Lykke til:-)

Nei så enkelt er det nok ikke, hvorfor drikker jeppe o.s.v :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei så enkelt er det nok ikke, hvorfor drikker jeppe o.s.v :-D

Du kan selvfølgelig jobbe med hvorfor du blir hekta på å være på nettet - og det kan gi deg viktig innsikt om deg selv. Men å påstå at det er umulig å ta en beslutning om å slå av pc'en - evt. fjerne en kabel en periode - er etter min oppfatning å redusere seg selv som menneske.

Hvis du ønsker å redusere nettbruken din, så er du etter all sannsynlighet også i stand til det. Men det vil selvfølgelig være litt ubehagelig på kort sikt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ikke undertegnet

Du kan selvfølgelig jobbe med hvorfor du blir hekta på å være på nettet - og det kan gi deg viktig innsikt om deg selv. Men å påstå at det er umulig å ta en beslutning om å slå av pc'en - evt. fjerne en kabel en periode - er etter min oppfatning å redusere seg selv som menneske.

Hvis du ønsker å redusere nettbruken din, så er du etter all sannsynlighet også i stand til det. Men det vil selvfølgelig være litt ubehagelig på kort sikt...

Det er akkurat dette som er problemet, denne gangen er det nettet, neste gang noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er akkurat dette som er problemet, denne gangen er det nettet, neste gang noe annet.

Men samtidig sier du problemet er akutt akkurat nå - og at du ikke klarer å komme deg i seng osv. Da synes jeg det viktigste er å løse problemet på kort sikt - istedenfor å risikere å bli dårlig psykisk som følge av for lite søvn osv.

Så kan du selvfølgelig i tillegg bruke tid fremover på å tenke gjennom hvorfor det blir slik...

Det å tro at man først skal få innsikt - og så handle i samsvar med dene - kan ofte være en form for selvbedrag. På kort sikt er det selvfølgelig mest behagelig å følge sine impulser i stedet for å si nei til seg selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke undertegnet

Men samtidig sier du problemet er akutt akkurat nå - og at du ikke klarer å komme deg i seng osv. Da synes jeg det viktigste er å løse problemet på kort sikt - istedenfor å risikere å bli dårlig psykisk som følge av for lite søvn osv.

Så kan du selvfølgelig i tillegg bruke tid fremover på å tenke gjennom hvorfor det blir slik...

Det å tro at man først skal få innsikt - og så handle i samsvar med dene - kan ofte være en form for selvbedrag. På kort sikt er det selvfølgelig mest behagelig å følge sine impulser i stedet for å si nei til seg selv...

Jeg måtte lese innlegget ditt flere ganger og tenke meg om.

Ja du har rett, først å få innsikt for så å handle deretter, er et selvbedrag.

Men nettet generelt og dol spesielt kan være et altoppslukende sted da det er så kort tid mellom stimuli og respons. (les svar)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest også ikke undertegnet

Jeg måtte lese innlegget ditt flere ganger og tenke meg om.

Ja du har rett, først å få innsikt for så å handle deretter, er et selvbedrag.

Men nettet generelt og dol spesielt kan være et altoppslukende sted da det er så kort tid mellom stimuli og respons. (les svar)

mvh

Du sier at denne gangen er det DOL, neste gang noe annet!

Der har du jo problemet du må jobbe med! Hvorfor skjer det ofte at du henger deg så opp i ting at det blir problematisk å komme ut av det? Det er et spørmsål det kan jobbes med i terapien. Du finner kanskje svaret, men det tar kanskje tid. Og etterpå krever det mye jobbing å omsette 'svaret' i handlign slik at du får det bedre.

Som frosken sier, må du derfor NÅ, for å ha det bra på kort sikt, sørge for nok søvn og mindre PC-bruk for å overleve denne akutte situasjonen.

Du kan ikke løse HELE problemet på en gang, du må ta litt av gangen.

Blir det samme hvis en har en fysisk sykdom. Kanskje blir en aldri helt frisk, men en kan gjøre det beste ut av det, ved å lindre sykdommen så godt en kan. En kan bruke medisiner, trene, sette seg inn i kostholdsendringer, skaffe seg hjelpemidler for å takle hverdagen bedre osv osv.

DITT beste hjelpemiddel nå er av/på-knappen på PC'en. Den skal stå på AV. Og så skal du sørge for nok søvn. Frisk luft skader heller ikke.

Jeg vet at det ikke er lett, sliter selv, men det er det eneste fornuftige. Små steg mot målet langt der fremme. 'Veien er målet' er det et ordtak som sier. Tenk på det. Målet har ingen noen garant om å nå, hvis det er uoppnåelig. Kanskje derfor målet må bli å ha det så bra som mulig, ikke å bli HELT frisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

En kan bli avhengig av nettet på samme måten som noen blir spilleavhengige.

Jeg anbefaler at en går drastisk til verks når en har det slik.

Alkoholikere bør ikke ha alkoho, i huset. Nettavhengige bør sørge for å begrense muligheten for surfing hjemme og på jobb.

Kan du demontere maskinen og sette den hos venner i noen uker? Prøv å gjøre noe annet hyggelig i denne tiden.

Når du tar maskinen hjem igjen, setter du opp en makstid til surfing per døgn. Det finnes gratis nedlastbare program som viser forbrukt tid. Prioriter på forhånd hva som er mest viktig og ta det først (f.eks hente og besvare mail).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...