Gå til innhold

Uro, nervøsitet og søvnløshet


spar-knekt

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en mann på 31 år som sliter mye med uro i kroppen. Jeg har veldig store søvnproblemer, og hvis jeg skal kunne få nok hvile må jeg føle meg 100% trygg. Har nylig fått en partner, men søvnløsheten ødelegger så utrolig mye. De få gangene i mitt liv jeg har delt natten sammen med en jente greier jeg ikke sove et eneste minutt. Siden det er så uvant for meg å være sammen med noen er jeg veldig nervøs for å gjøre noe feil hele tiden. Jeg kan gjerne ha en fin kveld sammen med henne, men når vi skal sove sammen starter de store problemene. Jeg greier overhodet ikke falle i søvn uansett hvor sent det blir. Og jeg kan ligge hele natten og føle meg mer og mer elendig, både fysisk og psykisk. Vet at når morgenen kommer vil kroppen min være totalt utslitt og jeg vil føle meg helt elendig. Uroen og spenningene i kroppen er der hele tiden, og jeg er helt ute av stand til å finne hvile. Ligger anspent hele tiden, og når morgenen endelig kommer føler jeg meg nesten død, og det verker overalt. Partneren min sover godt, men jeg har det vondt og blir fryktelig frustrert og lei meg. Uroen min fører også til mange andre problemer, men det er dette med søvn som er værst. Hvorfor greier jeg ikke falle til ro sammen med den jeg er glad i? Hva skal jeg gjøre? Er helt desperat. Har tidligere brukt anti-depressiva på grunn av angst og spenninger i kroppen, men dette hadde ingen virkning. Blir veldig takknemlig og noen kan gi noen råd om hva jeg kan gjøre, eller hvor jeg kan henvende meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette må du gjøre noe med, det høres veldig vanskelig ut. Høres også ut som det kommer til å ta tid før det blir bedre. På kort sikt kan du vel bedøve deg litt? Rødvin? Sovetabeletter? Beroligende medisiner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør be om henvisning til psykolog, dersom du ikke allerede er i terapi. Det høres jo ut som om du er veldig redd for nærhet, og det er noe som en psykolog eventuelt kan hjelpe deg med, å finne ut av hvorfor du er så redd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foreslår at du henvender deg til kjæresten din først hvis du ikke allerede har gjort det (hun kan eventuelt henvise deg videre til psykolog;). Fortell henne som det er at du blir anspent og redd for å gjøre noe feil. Hvis en del av problemet ditt er frykt for nærhet (som det på mange måter virker som det er), så skulle en slik uttalelese kunne ha en viss antidotisk effekt: du får lufta bekymringene (og dermed mister de muligens noe av krafta si).

Dessuten er en slik ærlig (nær) uttalelse et skritt mot overvinnelse av frykten for nærhet. Det er i hvert fall sånn det funker i teorien, eller hur? Men jeg tror det kan funke.

Har masse uro i kroppen selv, men jeg sover alltid mye bedre sammen med jenter enn aleine. Kan du ikke stryke litt på henne og legge deg inntil henne når hun ligger der og sover så misunnelsesverdig søtt, ville du ikke bli litt roligere av det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør be om henvisning til psykolog, dersom du ikke allerede er i terapi. Det høres jo ut som om du er veldig redd for nærhet, og det er noe som en psykolog eventuelt kan hjelpe deg med, å finne ut av hvorfor du er så redd.

Jeg er ikke redd for nærhet. Jeg tør å gjøre alt med henne, og har ingen problem så lenge vi er våkne. Men da vi skal sove klarer jeg ikke. Er så anspent og redd for at hun skal synes det er ubehagelig om jeg ligger inntil eller om jeg rører på meg etc etc. Fryktelig slitsomt, og jeg klarer ikke få ro i kroppen :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snakk med legen om situasjonen og om du kan få en resept på Rivotril.

Ja, jeg får bestille en legetime igjen så fort som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke redd for nærhet. Jeg tør å gjøre alt med henne, og har ingen problem så lenge vi er våkne. Men da vi skal sove klarer jeg ikke. Er så anspent og redd for at hun skal synes det er ubehagelig om jeg ligger inntil eller om jeg rører på meg etc etc. Fryktelig slitsomt, og jeg klarer ikke få ro i kroppen :(

Men det ER allikevel et problem du har i forhold til nærhet når du skal sove. Men det er jo lovlig å sove fra hverandre, dere behøver ikke være intime akkurat når dere skal sove. Det må du snakke med henne om, hvordan du liker å ha det når du skal sove. Det er sikkert greit for henne, siden du er kjærlig og ikke redd for nærhet ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...