Gå til innhold

Gratis juristhjelp innen psykiatrien


Gjest På krigsstien

Anbefalte innlegg

Gjest På krigsstien

Jeg er i en konflikt hvor jeg selv og andre som ikke er involvert i konflikten (sykepleiere, psykolog, venner og bekjente) har den klare oppfatning at jeg må ha rett. Eller jeg HAR rett.

Men av forskjellige grunner (kjente og sikkert også ukjente for meg) vil de rette instanser ikke gjøre noe med saken. Men det vil JEG.

Har tidligere lest om en organisasjon som ytte gratis juristhjelp til pasienter i enkelte saker innen psykiatrien. Noen som kjenner til det?

Jeg har nemlig ikke krav på fri rettshjelp, men heller ikke råd til selv å betale advokat.

Tips mottas med takk. Kjenner at det er på tide å la andre overta hovedansvaret for denne saken før jeg sliter meg ut. Det er en sak som IKKE bør fravikes, den inneholder elementer av overgrep som vi alle ønsker å unngå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Loven om fri rettshjelp er endret. Egenandelen forsvinner, og inntektsgrensen er satt opp til 230.000 for enslig person.

Lovendringen trer i kraft 1. september 2003.

Skal i løpet av dagen/morgendagen sjekke opp dine andre spørsmål - om ikke andre har svar i mellomtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loven om fri rettshjelp er endret. Egenandelen forsvinner, og inntektsgrensen er satt opp til 230.000 for enslig person.

Lovendringen trer i kraft 1. september 2003.

Skal i løpet av dagen/morgendagen sjekke opp dine andre spørsmål - om ikke andre har svar i mellomtiden.

Men kan man få fri rettshjelp til alle slags saker? Mente det var visse ting man ikke lenger ville få hjelp til. Vet du noe om det?

Jeg vet at testamente og samboeravtaler og slike ting ikke går under fri rettshjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest På krigsstien

Loven om fri rettshjelp er endret. Egenandelen forsvinner, og inntektsgrensen er satt opp til 230.000 for enslig person.

Lovendringen trer i kraft 1. september 2003.

Skal i løpet av dagen/morgendagen sjekke opp dine andre spørsmål - om ikke andre har svar i mellomtiden.

Tusen takk for engasjementet! Kjempesnilt.

Pga sykdom så har jeg meget redusert inntekt, men jeg er gift og min mann tjener 'normalt'.

Vet du hva inntektsgrensen for fri rettshjelp til de fra to-inntekts-familier blir?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor bor du hen? I Oslo, Trondheim, Bergen og Tromsø driver jusstudentene rettshjelptiltak som er gratis, hvor du kan få en vurdering av saken din. I Trondheim har vi også noe som heter "Advokatvakten", hvor man kan få en vurdering av en advokat gratis (men da koster det selvfølgelig om du må bruke advokat videre.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest På krigsstien

Hvor bor du hen? I Oslo, Trondheim, Bergen og Tromsø driver jusstudentene rettshjelptiltak som er gratis, hvor du kan få en vurdering av saken din. I Trondheim har vi også noe som heter "Advokatvakten", hvor man kan få en vurdering av en advokat gratis (men da koster det selvfølgelig om du må bruke advokat videre.)

Jeg bor et par timers bilkjøring fra Oslo. Problemet blir da om en må ta turen inn for hver samtale eller om det kan foregå pr brev/telefon.

Jeg kan jo ta en sjekk kanskje. Takk for tipset.

Men, siden dette er folk under utdanning, har de noe troverdighet i systemet? Jeg mener, det er ikke noen tvil om at det er jeg som har rett i denne saken, men en vet jo at det ikke dermed betyr at du vinner en eventuell rettssak!

Og blander en inn folk som kanskje ikke har større 'troverdighet' enn det en har selv, så kommer en vel ikke særlig langt? Noen ganger kan det jo heller ødelegge den ENE sjansen du kanskje får.

Jeg sier ikke det er slik. Ikke misforstå. Må jo være en flott tjeneste. Men jeg har skjønt at dette er ikke noe for amatører. Du får den ene overraskelsen etter den andre. I utgangspunktet trodde jeg det var nok å legge saken ærlig fram for den rette myndighet under henvisning til loven, og så gikk resten av seg selv. Men slik er det IKKE.

Derfor er jeg på utkikk etter noen som blir tatt mer alvorlig enn meg.

Det beste hadde jo vært om det fantes noen organisasjoner som drev med hjelp spesielt for de som har blitt utsatt for overgrep innen psykiatrien. Det gjør det jo ekstra vanskelig å klage, siden det er veldig lett å sette klageren (dvs pasienten) i et mistenksomhetens lys.

Mitt problem er at det virker som om jeg ved å ha søkt hjelp hos psykolog, for problemer med utspring i en helt vanlig livskrise, har fraskrevet meg muligheten til å bli oppfattet som 'tilregnelig'. DET skremmer skiten ut av meg.

Jeg trenger noen som skjønner problemene bak og kan håndtere slike saker. Leste en gang at det fantes noen som tok slike 'jobber', men finner det ikke igjen. Må jo ha vært en eller annen interesseforening inne psykiatrien skulle en tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Dersom dette gjelder et personlig overgrep av seksuell karakter eller tilsvarende i et behandlingsforhold, vet jeg at det finnes en organisasjon som arbeider med dette. Jeg tror den har sitt utspring i Bergen.

Du vil sikkert få hjelp om du skriver til lederen for Hieronimus i Bergen, Eva Rognvik.

[email protected]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor et par timers bilkjøring fra Oslo. Problemet blir da om en må ta turen inn for hver samtale eller om det kan foregå pr brev/telefon.

Jeg kan jo ta en sjekk kanskje. Takk for tipset.

Men, siden dette er folk under utdanning, har de noe troverdighet i systemet? Jeg mener, det er ikke noen tvil om at det er jeg som har rett i denne saken, men en vet jo at det ikke dermed betyr at du vinner en eventuell rettssak!

Og blander en inn folk som kanskje ikke har større 'troverdighet' enn det en har selv, så kommer en vel ikke særlig langt? Noen ganger kan det jo heller ødelegge den ENE sjansen du kanskje får.

Jeg sier ikke det er slik. Ikke misforstå. Må jo være en flott tjeneste. Men jeg har skjønt at dette er ikke noe for amatører. Du får den ene overraskelsen etter den andre. I utgangspunktet trodde jeg det var nok å legge saken ærlig fram for den rette myndighet under henvisning til loven, og så gikk resten av seg selv. Men slik er det IKKE.

Derfor er jeg på utkikk etter noen som blir tatt mer alvorlig enn meg.

Det beste hadde jo vært om det fantes noen organisasjoner som drev med hjelp spesielt for de som har blitt utsatt for overgrep innen psykiatrien. Det gjør det jo ekstra vanskelig å klage, siden det er veldig lett å sette klageren (dvs pasienten) i et mistenksomhetens lys.

Mitt problem er at det virker som om jeg ved å ha søkt hjelp hos psykolog, for problemer med utspring i en helt vanlig livskrise, har fraskrevet meg muligheten til å bli oppfattet som 'tilregnelig'. DET skremmer skiten ut av meg.

Jeg trenger noen som skjønner problemene bak og kan håndtere slike saker. Leste en gang at det fantes noen som tok slike 'jobber', men finner det ikke igjen. Må jo ha vært en eller annen interesseforening inne psykiatrien skulle en tro.

Disse tjenestene fra juss-studenter har eksistert i en årrekke, så jeg tror da de har en viss innflytelse. Men det varierer nok i forhold til hvilke typer saker det er snakk om. Det skader i alle fall ikke å sende en e-mail eller ta en telefon for å spørre litt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest På krigsstien

Dersom dette gjelder et personlig overgrep av seksuell karakter eller tilsvarende i et behandlingsforhold, vet jeg at det finnes en organisasjon som arbeider med dette. Jeg tror den har sitt utspring i Bergen.

Du vil sikkert få hjelp om du skriver til lederen for Hieronimus i Bergen, Eva Rognvik.

[email protected]

Takk!

Faktisk så tror jeg det var akkurat den jeg var ute etter!

Det er ikke et seksuelt overgrep, men et overgrep hvor en terapeut har gjort noe etisk svært uforsvarlig for å beskytte seg mot straff for en straffbar handling vedkommende har gjort.

Takker igjen! Kanskje allikevel rettferdigheten kommer til å seire i denne saken. Jeg tror det egentlig ikke, men det kan kanskje gjøre at vedkommende vil drive litt mer etisk forsvarlig for ettertiden. Da har jeg ikke 'hisset meg opp' forgjeves.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk!

Faktisk så tror jeg det var akkurat den jeg var ute etter!

Det er ikke et seksuelt overgrep, men et overgrep hvor en terapeut har gjort noe etisk svært uforsvarlig for å beskytte seg mot straff for en straffbar handling vedkommende har gjort.

Takker igjen! Kanskje allikevel rettferdigheten kommer til å seire i denne saken. Jeg tror det egentlig ikke, men det kan kanskje gjøre at vedkommende vil drive litt mer etisk forsvarlig for ettertiden. Da har jeg ikke 'hisset meg opp' forgjeves.

NORSK PASIENTFORENING (Må ikke forveksles med Norsk Pasientskadeerstatning.)

Kontoret for Pasienthjelp:

Hvilke rettigheter har pasienter?

Har du fått riktig behandling?

Trenger du hjelp i forhold til helsevesenet?

Problemer med å snakke med legen?

Har pasientens nærmeste noe å si?

Ta kontakt med:

Adresse:

NORSK PASIENTFORENING

Kontoret for Pasienthjelp

Pb 2714 Solli

0204 Oslo

Besøksadresse: Frognerveien 10

Telefon: 22551866 Telefax: 22550725

En til link:

http://www.hieronimus.org

Pass på å ikke slite deg ut i din kamp for rettferdighet!

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest På krigsstien

NORSK PASIENTFORENING (Må ikke forveksles med Norsk Pasientskadeerstatning.)

Kontoret for Pasienthjelp:

Hvilke rettigheter har pasienter?

Har du fått riktig behandling?

Trenger du hjelp i forhold til helsevesenet?

Problemer med å snakke med legen?

Har pasientens nærmeste noe å si?

Ta kontakt med:

Adresse:

NORSK PASIENTFORENING

Kontoret for Pasienthjelp

Pb 2714 Solli

0204 Oslo

Besøksadresse: Frognerveien 10

Telefon: 22551866 Telefax: 22550725

En til link:

http://www.hieronimus.org

Pass på å ikke slite deg ut i din kamp for rettferdighet!

mvh

Takk for nyttig tips!

Jeg er helt klar for faren ved å slite meg ut på dette. Men det blir en avveining av om jeg, pga min sterke rettferdighetssans, får problemer senere hvis jeg ihvertfall ikke prøver å gjøre noe med den uretten som er begått.

Jeg har ikke tenkt å bli en ny Juklerød for å si det slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest På krigsstien

NORSK PASIENTFORENING (Må ikke forveksles med Norsk Pasientskadeerstatning.)

Kontoret for Pasienthjelp:

Hvilke rettigheter har pasienter?

Har du fått riktig behandling?

Trenger du hjelp i forhold til helsevesenet?

Problemer med å snakke med legen?

Har pasientens nærmeste noe å si?

Ta kontakt med:

Adresse:

NORSK PASIENTFORENING

Kontoret for Pasienthjelp

Pb 2714 Solli

0204 Oslo

Besøksadresse: Frognerveien 10

Telefon: 22551866 Telefax: 22550725

En til link:

http://www.hieronimus.org

Pass på å ikke slite deg ut i din kamp for rettferdighet!

mvh

Ville bare si at jeg har vært inne på siden til Norsk Pasientforening, og det var helt det rette for meg. Kommer til å ta kontakt med dem. Det er akkurat slike saker som min som de jobber med iht forsiden!

Jeg har kopier av all korrespondanse, enten jeg har fått svar eller ikke, og har nedtegnet datoer for telefonsamtaler med notater om innhold. Så det er lett å sette seg inn i saken for den som er interessert.

Nå ble jeg et tonn lettere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bor et par timers bilkjøring fra Oslo. Problemet blir da om en må ta turen inn for hver samtale eller om det kan foregå pr brev/telefon.

Jeg kan jo ta en sjekk kanskje. Takk for tipset.

Men, siden dette er folk under utdanning, har de noe troverdighet i systemet? Jeg mener, det er ikke noen tvil om at det er jeg som har rett i denne saken, men en vet jo at det ikke dermed betyr at du vinner en eventuell rettssak!

Og blander en inn folk som kanskje ikke har større 'troverdighet' enn det en har selv, så kommer en vel ikke særlig langt? Noen ganger kan det jo heller ødelegge den ENE sjansen du kanskje får.

Jeg sier ikke det er slik. Ikke misforstå. Må jo være en flott tjeneste. Men jeg har skjønt at dette er ikke noe for amatører. Du får den ene overraskelsen etter den andre. I utgangspunktet trodde jeg det var nok å legge saken ærlig fram for den rette myndighet under henvisning til loven, og så gikk resten av seg selv. Men slik er det IKKE.

Derfor er jeg på utkikk etter noen som blir tatt mer alvorlig enn meg.

Det beste hadde jo vært om det fantes noen organisasjoner som drev med hjelp spesielt for de som har blitt utsatt for overgrep innen psykiatrien. Det gjør det jo ekstra vanskelig å klage, siden det er veldig lett å sette klageren (dvs pasienten) i et mistenksomhetens lys.

Mitt problem er at det virker som om jeg ved å ha søkt hjelp hos psykolog, for problemer med utspring i en helt vanlig livskrise, har fraskrevet meg muligheten til å bli oppfattet som 'tilregnelig'. DET skremmer skiten ut av meg.

Jeg trenger noen som skjønner problemene bak og kan håndtere slike saker. Leste en gang at det fantes noen som tok slike 'jobber', men finner det ikke igjen. Må jo ha vært en eller annen interesseforening inne psykiatrien skulle en tro.

De har lang erfaring og har drevet på lenge, så de har bra kredibilitet. Problemet er at de ikke kan ta saker til retten - så om du har en sak som sikkert kommer til å ende der er de ikke så mye hjelp.

I Oslo er det to: JussBuss og Jurk. Jurk er bare for kvinner, men om du er en kvinne vil jeg absolutt anbefale deg å gå dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for nyttig tips!

Jeg er helt klar for faren ved å slite meg ut på dette. Men det blir en avveining av om jeg, pga min sterke rettferdighetssans, får problemer senere hvis jeg ihvertfall ikke prøver å gjøre noe med den uretten som er begått.

Jeg har ikke tenkt å bli en ny Juklerød for å si det slik.

Jeg syns det er bra at du kjemper for saken din jeg - og veldig positivt at du søker hjelp fra noen som kan mer om dette enn deg selv. Bare vær klar over at det til tider kan koste mer enn det smaker å få rett!

Jeg håper du oppnår det du vil og at du får så god hjelp at du føler at du har fått gjort det du kunne!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest På krigsstien

Jeg syns det er bra at du kjemper for saken din jeg - og veldig positivt at du søker hjelp fra noen som kan mer om dette enn deg selv. Bare vær klar over at det til tider kan koste mer enn det smaker å få rett!

Jeg håper du oppnår det du vil og at du får så god hjelp at du føler at du har fått gjort det du kunne!

Lykke til!

Takk for omtanken!

Jeg skal prøve å gi meg før jeg er helt utslitt. Klar over faren.

Egentlig har jeg vel ikke de største forhåpninger om at rettferdigheten skal seire. Mine illusjoner er vel snart like brustne som tomme påskeegg under en dampveivals.

Men NOE skal en jo ha å gjøre. Siden jeg har falt utenfor i arbeidslivet så har jeg sikkert behov for noe å bryne intellektet på. Går ut fra at det er der det ligger.

Kan det gjøre at det blir lett blest rundt regler som ikke blir fulgt, og særlig når det går ut over pasienter innenfor psykiatrien, så har jeg igrunnen ikke kjempet forgjeves. Selv om ikke jeg 'får rett', så har jeg vel forhåpentligvis laget så mye uro at enkelte som tidlgiere tok lett på både det ene og det andre, tenker seg nøyere om for ettertiden. Det kan jo komme andre pasienter til gode. Og det vil jeg anse som en seier. For SAKEN, ikke for meg personlig.

Det som er litt artig å betrakte oppi dette, rent psykologisk sett, er jo at hele min 'fremtoning' tydeligvis fremstår som så ufarlig og snill at ingen tar hensyn til meg i utgangspunktet. Alle vurderer jo hvem det er 'nyttigst' å ta hensyn til, og hvem det ikke er så farlig å oppføre seg dårlig mot.

Problemet mitt er derfor, tror jeg, at det blir et så stort overraskelsesmoment i det når jeg tar grep og sier ifra med fynd og klem. Særlig siden jeg setter meg inn i ting, og derfor ikke kan føyses vekk slik uten videre. Når folk blir overrumplet, reagerer de ofte ekstra sterkt. Derfor så møter jeg mye større motstand enn jeg burde.

Jeg har ofte fått høre at jeg er en skarp observatør, og at det er nyttig at jeg tar opp ting. Men DE som mener det har rent mel i posen. For de andre blir jeg en trussel, og derfor kan det bli ganske ubehagelig av og til. Har jeg lagt merke til. Slutter aldri å forundre meg over hvor mye merkelig en kan bli utsatt for bare ved ganske enkelt å være pasient.

Maktarroganse bør en ikke finne seg i. Jeg irriterer meg like mye på andres vegne som på mine egne. JEG kan snakke for meg, men hva med de som ikke TØR? Gjett om det provoserer!

Grrrr!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...