Gå til innhold

NHD: Citalopram/Utslett


Musubi

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har brukt Cipramil nå i over 3 måneder, og skulle få ny pakke tabletter, men Apoteket hadde ikke det merket. Så de gav meg "Citalopram Biochemie" istedetfor. Jeg vet at det har akkurat samme virkestoff i seg, nemlig Citalopram. Jeg har nå brukt det i 19 dager.

Så har det seg slik at jeg har fått en hel masse utslett over hele kroppen: underliv, mage, bryst, rygg, lår, legg, skulder, etc... Utslett som er veldig røde og klør en hel del. Og det virker som jeg får mer av disse...

Jeg har ikke hatt disse utslettene mens jeg brukte 'Cipramil', men har fått dem ca. en uke etter jeg tok 'Citalopram Biochemie' - Er det mulig at dette legemiddel har andre stoffer i seg som gjør at jeg reagerer?

En annen ting jeg lurte på, er om kombinasjonen SSRI + oster som roquefort, gorgonzola, livarot, etc er dårlig. Det var vel tricyclic/MAOI AD som ikke skulle kombineres med slik mat? SSRI+ost skulle vel ikke medføre dette da?

Så det siste jeg kan tenke på er at jeg er, i hvertfall var allergisk mot sulfapreparater.

Så, bortsett fra å møte min lege etter påske, og få ham til å se på utslettene, hva kan jeg gjøre? Vurderte nesten å trappe ned litt med AD i noen dager for å se om utslettene ble mindre. Svært så plagsomt spør du meg!

(Og ellers, med tanke på depresjon/angst, så er det noe som ikke plager meg noe særlig i fohold til før :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest mini maxi

Ta med utskrift av dette innlegget og ta deg en tur på legevakta. De burde vite noe om slikt.

Det kan feks være et nytt fargestoff som du reagerer på. Tyder jo på at det er pillene, siden det kom en uke etter oppstart med ny pille.

Oster? Aldri hørt noe om at det kan påvirke medisiner. Hvor har du lest om det? Jeg bruker medisiner og er veldig glad i ost, så det var interessante nyheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Seur Simone

Så fint at du føler deg bedre av depresjon/angst!

Det er MAO-hemmere, f.e. Nardil, som ikke skal kombineres med lagra oster.

Det er mulig at det er andre hjelpestoffer i Citalopram enn i Cipramil som du kan reagere på.

Mitt tips er at du i morgen går på apoteket og legger fram saka, De skulle vite noe om det der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta med utskrift av dette innlegget og ta deg en tur på legevakta. De burde vite noe om slikt.

Det kan feks være et nytt fargestoff som du reagerer på. Tyder jo på at det er pillene, siden det kom en uke etter oppstart med ny pille.

Oster? Aldri hørt noe om at det kan påvirke medisiner. Hvor har du lest om det? Jeg bruker medisiner og er veldig glad i ost, så det var interessante nyheter.

Takk for svar. :)

Når det gjelder det med oster, så er det som Seur Simone sa, at MAOI medisin ikke burde brukes i lag med ost. Dette pga. et såkalt "signalstoff" som er i ost, vin, marinert sild etc.. 'Tyramin' er navnet tror jeg..

Ved SSRI skal ikke dette være et problem. Men jeg følte uansett bare for å nevne alle mine "teorier" først :)

Men ja, må nok si ifra om dette, det at det klør overalt på kroppen er svært ubehagelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint at du føler deg bedre av depresjon/angst!

Det er MAO-hemmere, f.e. Nardil, som ikke skal kombineres med lagra oster.

Det er mulig at det er andre hjelpestoffer i Citalopram enn i Cipramil som du kan reagere på.

Mitt tips er at du i morgen går på apoteket og legger fram saka, De skulle vite noe om det der.

Liten vits i å dra på apoteket. Vet jo ikke der hva man er allergisk mot!! Det som er i tabletten er bl.a mannitol (søtningsstoff), fargestoff og sikkert laktose (fyllstoff).

Bedre med legevakta da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Dette kan ha med andre tilsetningsstoffer i dette kopipreparatet.

Oppsøk apoteket på nytt og KREV å få Cipramil. Sannsynligvis har du vært utsatt for en bløff fordi apoteket tjener mer penger på å selge kopier. Husk også å varsle legen slik at denne kan stemple resepten me "Ikke generisk substitusjon" neste gang.

I påvente av skiftet kan du ta en allergitablett per døgn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kizza1365380506

Mener å huske fra pakningsvedlegget at utslett er en bivirkning. Fikk litt utslett på brystet i første uken men det gikk over og klødde ikke på meg men så er jeg heller ikke allergisk overfor medisiner generelt.

Fint å høre at du er blitt bedre. Merker også bedring nå etter 4 uker, nyter påsken og roen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å huske fra pakningsvedlegget at utslett er en bivirkning. Fikk litt utslett på brystet i første uken men det gikk over og klødde ikke på meg men så er jeg heller ikke allergisk overfor medisiner generelt.

Fint å høre at du er blitt bedre. Merker også bedring nå etter 4 uker, nyter påsken og roen.

Tusen takk til NHD og dere andre som har svart.

Jeg tar nøye notis av det som skjer, med tanke på bivirkninger og slik, og blir å gi rapport til min lege når jeg møter ham igjen snart. Og det klart at jeg kommer til å kreve bytte til Cipramil igjen istedetfor dette kopipreparatet. De eneste bivirkningene jeg hadde av Cipramil var hodepine de første dagene. Ikke noe mer.

Så ønsker jeg NHD og dere andre på forumet her en avslappende og positiv påske fremover. ~Take care~

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten vits i å dra på apoteket. Vet jo ikke der hva man er allergisk mot!! Det som er i tabletten er bl.a mannitol (søtningsstoff), fargestoff og sikkert laktose (fyllstoff).

Bedre med legevakta da!

Nei, tenkte no bare at de kasnkje kunne si noe om hva Citalopram inneholder av hjelpestoffer i forhold til Cipramil. Men det ser ut so du har funnet ut av på egenhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...