Gå til innhold

'Unntatt offentlighet'


Gjest På krigsstien

Anbefalte innlegg

Gjest På krigsstien

Nå har jeg skrevet et brev til Norsk Pasientforening og sendt med kopier av all korrespondanse mellom de forskjellige instanser i saken.

For en jobb! Deilig å ha det gjort.

Brev jeg har fått av Fylkeslegen er merket med 'Unntatt offentlighet'. Så da lurer jeg på hva som egentlig ligger i det uttrykket. Hva det innebærer, for meg og for Fylkeslegen.

Er det slik at Fylkeslegen ikke har lov å offentliggjøre innholdet, eller fortelle det videre til andre enn de involverte?

Hva betyr det for meg? Har jeg noen plikter i sakens anledning? Hva hvis det feks blir nødvendig å gå til mediene (er jo snart det eneste som nytter hvis du vil ha gjennomslag i dette landet!), er da det egentlig ulovlig for meg å offentliggjøre et skriv til meg merket 'unntatt offentlighet'?

Noen som har kjennskap til reglene for dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest På krigsstien

Takk! Var visst litt korttenkt idag. Skrivejobben har nok tatt på!

En ting kom jeg til å tenke på. Jeg var fornøyd med at jeg 'fikk rett' i en delsak vedr manglende innsyn i journalen min. I et brev til ble vedkommende bedt om å sette seg inn i rutinene og skjerpe reglene, og fikk beskjed om at han hadde opptrådt utenom reglene i denne saken.

MEN så kikket jeg etter, og brevet er merket 'Unntatt offentlighet'. Og da er det jo ingen refs, siden ingen blir oppmerksom på feilen som er begått. Det er kun han, meg og Fylkeslegen som kjenner til DET.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest På krigsstien

Takk! Var visst litt korttenkt idag. Skrivejobben har nok tatt på!

En ting kom jeg til å tenke på. Jeg var fornøyd med at jeg 'fikk rett' i en delsak vedr manglende innsyn i journalen min. I et brev til ble vedkommende bedt om å sette seg inn i rutinene og skjerpe reglene, og fikk beskjed om at han hadde opptrådt utenom reglene i denne saken.

MEN så kikket jeg etter, og brevet er merket 'Unntatt offentlighet'. Og da er det jo ingen refs, siden ingen blir oppmerksom på feilen som er begått. Det er kun han, meg og Fylkeslegen som kjenner til DET.

Hvordan i alle dager har sakspapirene vedr behandlingen av Svanhild-saken (moren med for lav IQ til å oppdra barn) funnet stedet til nettet når det finnes en 'Unntatt fra offentligheten'-lov?

Måtte nå være viktigere å holde dette vekk fra offentligheten enn at en psykiater har brutt regelverket? Sistnevne burde jo være offentlig av hensyn til pasientenes sikkerhet. Hvis det ikke medfører straff (= synliggjøring) å bryte reglene, så blir det ikke viktig for partene å overholde dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan i alle dager har sakspapirene vedr behandlingen av Svanhild-saken (moren med for lav IQ til å oppdra barn) funnet stedet til nettet når det finnes en 'Unntatt fra offentligheten'-lov?

Måtte nå være viktigere å holde dette vekk fra offentligheten enn at en psykiater har brutt regelverket? Sistnevne burde jo være offentlig av hensyn til pasientenes sikkerhet. Hvis det ikke medfører straff (= synliggjøring) å bryte reglene, så blir det ikke viktig for partene å overholde dem.

At Svanhilds sak havna på nettet var jo en tragisk glipp. Saken blei fjerna fra Lovdata, men har siden vandra rundt på nettet, via folk som har tatt vare på "saken" på egen maskin...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...