Gå til innhold

Hva er symtomene på selvmord?


Gjest aussi

Anbefalte innlegg

Hva i en persons oppførsel kan indikere på at h*n kommer til å ta selvmord?

Har lest noen interjuver før og da har ikke familien sett fare før det var forsent, i ettertid har de innsett at de fikk "tegn"..

Grunnen til jeg spør er at min far har blitt særs utstabill i det siste, sur og kranglete nesten hele tiden og veldig opp og ned på både personlighet og humør.

Han har vært gjennom en opperasjon som visstnok skal kunne gi psykiske problemer (han var døden nær, men ikke en "psykisk sykdom) har mistet deler av sitt sosiale liv og går ofte små turer ut for seg selv.

Her om dagen trodde faktisk min mor og søster at han hadde tatt livet sitt på grunn at et kjempesmell, jeg synest jeg ser tegn som kan tyde på at det kan komme til å sje, og når de trodde han hadde gjort det så er vi altså tre stykker med samme tenkegang.

Overfor vennene sine er han helt normal, blid grei osv. For våre eller oss i familien er han tverr og umulig å leve sammen med.

Vi prøver å få han til å innse hvor gale det er og få han til å søke hjelp, men han vil ikke det det finnes grenser for hvor mye vi gidder å mase på en voksen mann!

Kontakter vi legen hans blir det bare enda verre, å gå bak hans rygg er uaksebtabelt for han.

Men jeg trenger råd, leser jeg feil eller viser han tegn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Utrolig vanskelig spørsmål du stiller.

Noen hevder at mennesker som tenker på å begå selvmord begynner å snakke mye om selvmord i sin alminnelighet. Samtidig hevder andre at dette er helt feil.

Det eneste jeg tror de fleste er enig om, er at en person som har tatt et endelig standpunkt og bestemt seg for å begå selvmord, ofte blir mer harmonisk og oppstemt etter at beslutningen er fattet.

Jeg vet dette dessverre ikke er til hjelp for deg, men noen entydig fasit tror jeg ikke finnes.

Jeg har selv gått med selvmordstanker i lang tid, gjort et par mislykkede forsøk og prøver stadig å finne ut hvordan jeg skal gjøre det. Samtidig vet jeg at ingen av mine nærmeste har den minste aning om at jeg er suicidal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...