Gå til innhold

Medisiner og svangerskap


Gjest Oppgitt "trulte"

Anbefalte innlegg

Gjest Oppgitt "trulte"

Jeg har PTSD og er nå gravid snart i 9-10 uker. Jeg har stått fast på Zolft, Voltaren, tramadol og rivotril. Min mann og jeg har tre barn fra før og selv om dette ikke er planlagt så er vi innstilt på det.

Jeg var hos en hyggelig gynekolog som mente at de mengder av medisiner ikke skulle skade noe særlig, i hvertfall ikke med de doser som jeg bruker, men det skal vurderes.

Jeg har desverre hypermesis (14 dager) og var hos legevakt i går som ville legge meg inn, men da jeg kommer til SIA fokuserer denne turnusgynekologen på at vi egentlig burde se på hvilke ressurser vi hadde , og hun tok opp sin felleskatalog og begynte og fortelle om hvor ILLE skader barnet kunne få..

Jeg er nå svak fysisk pga hypermesis i 14 dager, og følte hele konsultasjonen som et overgrep...men hun skulle henvise meg til en psykiater som skulle se på medisiner????????...

Min mann ble opprørt og ringte til Rikshospitalet og forteller hva saken gjelder... de stiller seg enig med den første gynekologen (voksen dame). Jeg vet det er dumt og spørre deg, men jeg regner med at du har "gravide" psyke pasienter og det er ikke dermed sagt at man IKKE kan få barn. Jeg er veldig fortvilet redd for at jeg kunne ha skadet barnet.. Sliter fortsatt med hypermesis... men får vel vente til tirsdag, fostret er fint plassert i livmor ..

Hva har du rådet dine pasienter til????? kanskje dumt spørsmål...,men trengte og lufte meg.. jeg har det vondt...Jeg seponerte medisiner i uke 5...men det er jo ikke bra for meg.... Hvorfor er det så lite respekt for oss med noen vonde traumer, hvorfor kan vi ikke få verdig behandling?????

Takk for evt din mening hvis det er mulig?

Rikshospitalet har et eget team for smertepasienter , gravide og "nedslitte" pasienter.. som antageligvis tar i mot meg,,,, MEN hva er det med helsevesenet som gjør at når man trenger hjelp skal man være fordømt sterk. Jeg var ikke det i dag forståelig nok.. Jeg ble sint og ville ikke ha noe med SIA og gjøre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har et forslag om at du tar opp med legen din, det med medisiner i svangerskapet, og hva du bør gjøre i den forbindelse, hva som er best både for deg og barnet. Hva som er bra for deg, kan også være bra for barnet, vil jeg tro, fordi din fysiske og psykiske helse påvirker barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

1. Zoloft kan du trygt fortsette med.

2. Tramadol kan du ta helt til et døgn før fødselen. Siden det er vanskelig å vite nøyaktig når fødselen finner sted, bør du legge inn en sikkerhetsmargin i samarbeid med gyn/føde.

3. Voltaren (og andre NSAID) _skal_ ikke tas i siste trimester og _bør_ ikke tas i 1. og 2. trimester. Det betyr i praksis at du må prøve å greie deg uten.

4. Rivotril (og andre benzodiazepiner) må ikke brukes i svangerskapet.

Jeg foreslår at du og mannen din diskuterer dette med din psykiater og din faste gynekolog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...