Gå til innhold

Juss i forbindelse med inscest

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg lurer på en del ting i forbindelse med juss og incest. Fra jeg var tretten til jeg var femten ble jeg utsatt for seksuelle overgrep av en tillitsperson. Jeg fortalte dette aldri til noen før nå. Nå er jeg 24 år, så det begynner å bli en stund siden. Jeg har veldig dårlig samvittighet for at jeg ikke har sagt noe før, for jeg vet at denne personen har en jobb der han er i kontakt med barn og unge daglig. Jeg lurer på om saken min er foreldet eller om jeg bør anmelde eller ikke anmelde det. Jeg vet ikke hva som er riktig, men tenker at han ikke bør få jobbe med barn og unge. Er redd for at han kan ha forgrepet seg på andre fordi jeg ikke sa noe eller gjorde noe for å stoppe ham den gangen. Hva skal jeg gjøre? Hilsen fortvilet

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/101569-juss-i-forbindelse-med-inscest/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg _tror_ straffesaker har 10 års foreldelsestid. Med andre ord rekker du akkurat å gjøre noe...

Foreslår at du snarest tar kontakt med en person i privatlivet ditt som kan støtte deg fullt ut og hjelpe deg, fastlegen (vil henvise til psykolog f.eks.), advokat og politi. Disse tre kan hjelpe og bistå på ulikt plan og i forbindelse med sak og kontakt overfor arbeidsgiver til overgriperen.

Jeg er usikker på om overgriperen er beskyttet og kan holde fast på jobben sin så lenge han ikke blir dømt for noe. Eller vil en arbeidsgiver kvitte seg med ham uansett på basis av det du kan fortelle? Dette er advokat- og politiarbeide. Forresten tror jeg at overgripere har liten beskyttelse i forbindelse med jobber som angår barn. I dag må folk som utdanner seg og tilsettes i f.eks. skoler og barnehager ha vandelsattest fra politiet. Og uansett, i _denne_ saken vil sannsynligvis hensynet til barna veie tyngst (i forhold til arbeismiljølov etc.).

Ellers var det trist å lese at du har gått og båret på denne skrekkelige hemmeligheten i alle år. Men _ingen_ vil eller kan bebreide deg for noe som helst. Du har ikke gjort noe galt og det er ingen grunn til at du skal føle skyld. Det er imidlertid godt å høre at du tenker på andre som sannsynligvis også er i faresonen for å bli utsatt for overgrep. Hvis du ikke handler i den forbindelsen kan det hende at det vil plage deg videre i livet, i tillegg til overgrepene du var utsatt for.

Jeg ønsker deg veldig, veldig lykke til - både for din egen del og ditt liv og for din gode vilje, omsorg og bekymring for andre som du nå har tenkt å sette ut i livet.

• 2 måneder senere...

Hei,

Foreldresesfristen begynte kun da du ble 18 år!

§ 68. Fristen for foreldelse regnes fra den dag det straffbare forhold er opphørt. Ved overtredelse av §§ 195 eller 196 skal fristen likevel regnes fra den dag fornærmede fyller 18 år. [...]

====

Videre:

§ 195. Den som har seksuell omgang med barn under 14 år, straffes med fengsel inntil 10 år. Dersom den seksuelle omgangen var samleie, er straffen fengsel i minst 2 år.

Fengsel inntil 21 år kan idømmes dersom

a) handlingen er begått av flere i fellesskap,

B) handlingen er begått på en særlig smertefull eller særlig krenkende måte,

c) handlingen er foretatt overfor barn under 10 år og det har skjedd gjentatte overgrep,

d) den skyldige tidligere har vært straffet etter denne bestemmelsen eller etter § 192, eller

e) fornærmede som følge av handlingen dør eller får betydelig skade på legeme eller helse. Seksuelt overførbar sykdom og allmennfarlig smittsom sykdom, jf. smittevernloven § 1-3 nr. 3 jf. nr. 1, regnes alltid som betydelig skade på legeme eller helse etter denne paragrafen.

Villfarelse om alder utelukker ikke straffeskyld.

Straff etter denne bestemmelsen kan falle bort eller settes under det lavmål som følger av første ledd annet punktum dersom de som har hatt den seksuelle omgangen, er omtrent jevnbyrdige i alder og utvikling.

Endret ved lover 4 juli 1927 nr. 9, feb 1963 nr. 2, 12 juni 1981 nr. 62, 22 mai 1992 nr. 49, 5 aug 1994 nr. 55 (i kraft 1 jan 1995), 11 aug 2000 nr. 76, 10 jan 2003 nr. 2.

=====

§ 196. Den som har seksuell omgang med barn under 16 år, straffes med fengsel inntil 5 år.

Fengsel inntil 15 år kan idømmes dersom

a) handlingen er begått av flere i fellesskap,

B) handlingen er begått på en særlig smertefull eller særlig krenkende måte,

c) den skyldige tidligere har vært straffet etter denne bestemmelsen eller etter § 192 eller § 195, eller

d) fornærmede som følge av handlingen dør eller får betydelig skade på legeme eller helse. Seksuelt overførbar sykdom og allmennfarlig smittsom sykdom, jf. smittevernloven § 1-3 nr. 3 jf. nr. 1, regnes alltid som betydelig skade på legeme eller helse etter denne paragrafen.

Villfarelse om alder utelukker ikke straffeskyld, med mindre ingen uaktsomhet foreligger i så måte.

Straff etter denne bestemmelsen kan falle bort dersom de som har hatt den seksuelle omgangen, er omtrent jevnbyrdige i alder og utvikling.

Endret ved lover 4 juli 1927 nr. 9, 15 feb 1963 nr. 2, 22 mai 1992 nr. 49, 23 juni 1995 nr. 35, 11 aug 2000 nr. 76, 10 jan 2003 nr. 2.

Med vennlig hilsen

Og her er fristene:

§ 67. Fristen for foreldelse er:

2 år når den høyeste lovbestemte straff er bøter eller fengsel inntil 1 år,

5 år når den høyeste lovbestemte straff er fengsel inntil 4 år,

10 år når den høyeste lovbestemte straff er fengsel inntil 10 år,

15 år når tidsbestemt straff inntil 15 år kan idømmes,

25 år når fengsel inntil 21 år kan idømmes.

[..]

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...