AnonymBruker Skrevet 5. februar Skrevet 5. februar Jeg fortalte en god kompis av meg mens vi fortsatt datet om at jeg var utsatt for sovevoldtekter av en tidligere kjæreste. Eller at jeg ble vekket med at han puttet den inn og startet, fordi jeg er ikke en tung sover. Så lå jeg bare der og tålte det til han ble ferdig 😕 Følte meg utnyttet etterpå. Hans reaksjon var " Å jeg trodde sånt var helt vanlig i kjæreste forhold" " ganske sikker det er helt normalt". Dette er veldig lenge siden. Men altså hvis det jeg beskriver er sovevoldtekt, så er det noen menn der ute som tror det er helt ok. Anonymkode: f5da5...3bb 0 Siter
Grendel Skrevet 5. februar Skrevet 5. februar Det er helt klart sovevoldtekt etter loven sånn som den er i dag. Det var en diskusjon om det her på DOL for lenge siden. Jeg tror ikke det er veldig uvanlig. Noen kvinner synes det er helt greit. Andre synes ikke det er greit i det hele tatt. Etter loven er det i alle fall regnet som voldtekt og det er ikke noe man bør gjøre. 1 Siter
stjernestøv Skrevet 5. februar Skrevet 5. februar Jeg var så full en gang og våknet av at mannen var i full gang,når jeg våknet fullførte han ikke. Det var før vi fikk barn og syns ikke noe om det. 1 Siter
SolidSnack Skrevet 21. mai Skrevet 21. mai Ja, det du beskriver er mangel på samtykke, og mange anser dette som seksuell vold, selv om personene er i et forhold. Dessverre har en del menn faktisk vokst opp med forestillingen om at «det er normalt» i et parforhold og at det ikke er behov for uttrykkelig samtykke. Men det gjør det ikke til en norm. Reaksjonen til din bekjente tyder snarere på en dårlig forståelse av grenser og samtykke enn at slikt faktisk er akseptabelt. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 21. mai Skrevet 21. mai Man vet inni seg når noe ikke er greit. Anonymkode: b6daf...2d7 0 Siter
Babette Skrevet 21. mai Skrevet 21. mai I likhet med Grendel, tror jeg at sovevoldtekt ikke er uvanlig. Selv har jeg opplevd en litt spesiell variant av dette da jeg var nygift med min første mann. Jeg var våken, han sov. Jeg merket at han var veldig fjern og rar, slik søvngjengere kan være. Han våknet etter en stund, da skjønte han ingenting. 0 Siter
psykedeliker Skrevet 22. mai Skrevet 22. mai AnonymBruker skrev (På 21.5.2026 den 10.00): Man vet inni seg når noe ikke er greit. Dette må du utdype. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 22. mai Skrevet 22. mai psykedeliker skrev (1 time siden): Dette må du utdype. Har du ikke et kompass inni deg som forteller deg hva som er rett og galt? 0 Siter
nachnoo Skrevet 22. mai Skrevet 22. mai AnonymBruker skrev (På 5.2.2026 den 7.44): Så lå jeg bare der og tålte det til han ble ferdig 😕 Jeg er litt i tvil om dette kan kalles sovevoldtekt. Du kunne jo sagt fra. Når du ikke gjorde det, kan det oppfattes som et slags samtykke. Ellers er vel dette noe kjærestepar kan diskutere på forhånd. Da vet man hvor grensen går. Noen synes det er pirrende og spennende. Andre er helt negative. 2 Siter
AnonymBruker Skrevet 22. mai Skrevet 22. mai Hva er grunnen til at du ikke sa noe? Var du redd? Anonymkode: 684ac...7bb 0 Siter
Grendel Skrevet 22. mai Skrevet 22. mai nachnoo skrev (19 minutter siden): Jeg er litt i tvil om dette kan kalles sovevoldtekt. Du kunne jo sagt fra. Når du ikke gjorde det, kan det oppfattes som et slags samtykke. Ellers er vel dette noe kjærestepar kan diskutere på forhånd. Da vet man hvor grensen går. Noen synes det er pirrende og spennende. Andre er helt negative. Jeg er ikke i tvil i det hele tatt. Han satte i gang sex mens hun sov. Hun hadde ingen mulighet til å gi samtykke før samleiet var i gang. Jeg mener loven er helt klar der. Når det er sagt ønsker jeg ikke å påføre noen en offerrolle unødvendig. Jeg ville ikke blitt traumatisert eller gått til politiet om en partner gjorde det. Jeg ville aldri gjort det selv. § 291.Voldtekt Med fengsel inntil 6 år straffes den som har seksuell omgang med noen som verken i ord eller handling har samtykket til det. Straffen er fengsel inntil 10 år for den som a. skaffer seg seksuell omgang ved vold eller truende atferd, b. har seksuell omgang med noen som i ord eller handling gir uttrykk for ikke å ville det, c. har seksuell omgang med noen som er ute av stand til å motsette seg handlingen, eller d. ved vold eller truende atferd får noen til å ha seksuell omgang med en annen, eller til å utføre handlinger som svarer til seksuell omgang med seg selv. 0 Tilføyd ved lov 19 juni 2009 nr. 74, endret ved lov 20 juni 2025 nr. 86 (i kraft 1 juli 2025 iflg. res. 20 juni 2025 nr. 1123). 0 Siter
psykedeliker Skrevet 22. mai Skrevet 22. mai stjernestøv skrev (5 timer siden): Har du ikke et kompass inni deg som forteller deg hva som er rett og galt? Jeg vet hva som er rett og galt for meg selv, ellers forholder jeg meg til de juridiske definisjonene som er nevnt over. 1 Siter
nachnoo Skrevet 25. mai Skrevet 25. mai I 2026 må det være mulig å lage en samtykke-app knyttet opp mot bank-ID. 0 Siter
Grendel Skrevet 25. mai Skrevet 25. mai psykedeliker skrev (På 22.5.2026 den 22.22): Jeg vet hva som er rett og galt for meg selv, ellers forholder jeg meg til de juridiske definisjonene som er nevnt over. Jeg tror det er lurt. Jeg tenker det er lett for voksne å tenke at alle innerst inne vet hva som er greit, men jeg tror ikke alle usikre 17 - 18 år har så bra utviklet kompass. Det er litt ekstra misvisning i fylla. 0 Siter
psykedeliker Skrevet 25. mai Skrevet 25. mai Grendel skrev (2 timer siden): Jeg tenker det er lett for voksne å tenke at alle innerst inne vet hva som er greit, men jeg tror ikke alle usikre 17 - 18 år har så bra utviklet kompass. Det handler ikke nødvendigvis om noe "kompass", men hva man er lært opp til, direkte eller indirekte - som trådstarter er inne på. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 3. juni Skrevet 3. juni AnonymBruker skrev (På 22.5.2026 den 20.13): Hva er grunnen til at du ikke sa noe? Var du redd? Anonymkode: 684ac...7bb Vel ga jo uttrykk for at jeg ikke hadde lyst på en eller annen måte. Men sex var i det heletatt vanskelig. Forsto det hørte til par og voksenlivet, men hatet det. Kanskje fordi min første partner aldri ville tilfredstille meg og jeg aldri fikk noe glede av det. Så jeg trodde det var noe jeg bare måtte tåle. Anonymkode: f5da5...3bb 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.