Gå til innhold

Pratet med en mann som hadde sterke meninger om seksuell lavalder


Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Pratet noen måneder siden med en mann, som påsto at det er helt naturlig at menn liker jenter under seksuell lavalder og at det kun er på grunn av hvordan samfunnet reagerer på det i den vestlige verden at menn er tvunget til å late som de ikke gjør det. Han nevnte også at i andre kulturer er det helt vanlig med lavere seksuell lavalder og giftemål når man er veldig ung. 

Jeg ble litt kvalm. Er det mange som tenker slik? Håper ikke det. 

Anonymkode: 047b9...b6d

Videoannonse
Annonse
stjernestøv
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Pratet noen måneder siden med en mann, som påsto at det er helt naturlig at menn liker jenter under seksuell lavalder og at det kun er på grunn av hvordan samfunnet reagerer på det i den vestlige verden at menn er tvunget til å late som de ikke gjør det. Han nevnte også at i andre kulturer er det helt vanlig med lavere seksuell lavalder og giftemål når man er veldig ung. 

Jeg ble litt kvalm. Er det mange som tenker slik? Håper ikke det. 

Anonymkode: 047b9...b6d

Noen jenter er tidlig utviklet med bryster og hårvekst her og der mens andre er det ikke, syns det er pedofili når de ser ut som småjenter og ikke er utviklet. 

Lillemus
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Pratet noen måneder siden med en mann, som påsto at det er helt naturlig at menn liker jenter under seksuell lavalder og at det kun er på grunn av hvordan samfunnet reagerer på det i den vestlige verden at menn er tvunget til å late som de ikke gjør det. Han nevnte også at i andre kulturer er det helt vanlig med lavere seksuell lavalder og giftemål når man er veldig ung. 

Jeg ble litt kvalm. Er det mange som tenker slik? Håper ikke det. 

Anonymkode: 047b9...b6d

Slike er det bare å holde seg langt unna og kanskje få sjekket internethistorikken på pc'n og telefonen deres... 🤮 

stjernestøv
Skrevet
Lillemus skrev (8 minutter siden):

Slike er det bare å holde seg langt unna og kanskje få sjekket internethistorikken på pc'n og telefonen deres... 🤮 

Men en 15 åring kan være utviklet? Noen er det, det så jeg i min ungdom. Jeg var sent utviklet. 

Lillemus
Skrevet
stjernestøv skrev (11 minutter siden):

Men en 15 åring kan være utviklet? Noen er det, det så jeg i min ungdom. Jeg var sent utviklet. 

Det spiller ingen rolle, i Norge er den seksuelle lavalder 16 år og jeg håper virkelig den aldri settes lavere! En del menn hadde uten tvil lagt seg etter yngre jenter om lavalderen var lavere. Hvordan de kan innbille seg at 13-åringer synes voksne menn er noe å trakte etter kan man jo lure på...

stjernestøv
Skrevet
Lillemus skrev (4 minutter siden):

Det spiller ingen rolle, i Norge er den seksuelle lavalder 16 år og jeg håper virkelig den aldri settes lavere! En del menn hadde uten tvil lagt seg etter yngre jenter om lavalderen var lavere. Hvordan de kan innbille seg at 13-åringer synes voksne menn er noe å trakte etter kan man jo lure på...

Ja det kan du si, jeg mener ikke det er riktig og syns de burde hevet det til 18 år for da er man myndig. 

AnonymBruker
Skrevet

Dette er et ugreit tema å ta opp.

Anonymkode: b2445...760

Lillemus
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er et ugreit tema å ta opp.

Anonymkode: b2445...760

Hvorfor det?

AnonymBruker
Skrevet
Lillemus skrev (7 minutter siden):

Hvorfor det?

Hva er motivasjonen tenker jeg...

Anonymkode: b2445...760

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Han nevnte også at i andre kulturer er det helt vanlig med lavere seksuell lavalder og giftemål når man er veldig ung.

Da kunne du jo spurt om hvorfor han ikke bare flytter dit, hvis han er så misfornøyd med vår kultur.

Grendel
Skrevet

Høres ut som en syk ræv.  Under 16 år faktisk?

Jeg ville heller hevet seksuell lavalder til 18 år hvis den ene parten er over 30 for eksempel. Da synes jeg at jeg er ganske liberal.

psykedeliker
Skrevet
Grendel skrev (1 minutt siden):

Da synes jeg at jeg er ganske liberal.

Hvordan vil du i så fall rettferdiggjøre en slik forskjellsbehandling ut fra et liberalt verdigrunnlag?

Grendel
Skrevet
psykedeliker skrev (3 minutter siden):

Hvordan vil du i så fall rettferdiggjøre en slik forskjellsbehandling ut fra et liberalt verdigrunnlag?

Fordi det handler om skjevt maktforhold. Jeg synes at 50 år + 16 år er mye verre enn 16år + 15år.

Jeg synes det er tvilsomt å snakke om  "frivillig sex" mellom en 16 åring og en 50 åring. Det er ikke et forhold hvor begge bestemmer like mye. Med mindre 50-åringen er helt tilbakestående.

Samtidig må man jo si at folk blir myndige ved en viss alder på et pun og rett og slett må leve med egne valg. I Norge er det 18 år. Jeg synes fortsatt det er fullstendig umoralsk av en 50 åring å gå så langt ned i alder, men prinsipielt vanskelig å ikke la en 18 åring bestemme selv.

psykedeliker
Skrevet
Grendel skrev (18 minutter siden):

Jeg synes det er tvilsomt å snakke om  "frivillig sex" mellom en 16 åring og en 50 åring.

Da har du en helt annen forståelse av begrepet liberal enn det som ligger til grunn for vår rettsstat.

Grendel
Skrevet
psykedeliker skrev (På 3.6.2026 den 18.07):

Da har du en helt annen forståelse av begrepet liberal enn det som ligger til grunn for vår rettsstat.

Hvordan?  I vår rettsstat er lover som forbyr for eksempel sex mellom lege og pasient fordi det er et skjevt maktforhold.

Jeg vil påstå at et lege-pasient forhold i de fleste tilfeller er mindre skjevt enn et forhold mellom en 16-åring og en 50-åring.

psykedeliker
Skrevet
Grendel skrev (2 timer siden):

I vår rettsstat er lover som forbyr for eksempel sex mellom lege og pasient fordi det er et skjevt maktforhold.

Sammenligningen er ikke helt riktig. I lege-pasient relasjonen er det flere faktorer enn bare et opplevd skjevt maktforhold som kommer til anvendelse.

  • 3 uker senere...
Skrevet

Sex er mer enn kropp. Det er sant at noen jenter menstruerer, har utviklet bryster og har seksuelle lyster før de er 16. Likevel kan de være "barn" i personligheten. Man bør være voksen på begge måter før man har sex.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.6.2026 den 12.20):

Pratet noen måneder siden med en mann, som påsto at det er helt naturlig at menn liker jenter under seksuell lavalder og at det kun er på grunn av hvordan samfunnet reagerer på det i den vestlige verden at menn er tvunget til å late som de ikke gjør det. Han nevnte også at i andre kulturer er det helt vanlig med lavere seksuell lavalder og giftemål når man er veldig ung. 

Jeg ble litt kvalm. Er det mange som tenker slik? Håper ikke det. 

Anonymkode: 047b9...b6d

Han høres merkelig ut voksen mann liker ungdomen. 

Skrevet
Grendel skrev (På 3.6.2026 den 17.30):

Høres ut som en syk ræv.  Under 16 år faktisk?

Jeg ville heller hevet seksuell lavalder til 18 år hvis den ene parten er over 30 for eksempel. Da synes jeg at jeg er ganske liberal.

Og jeg synes du er en smule fordomsfull. Ei jente på 16 kan ha en hensynsfull elsker på 30. Eller en pågående kjæreste på 16 som bryter seg på selv om hun sier at hun ikke er klar.

Jeg er generelt enig i dette med skjevt maktforhold når aldersforskjellen er stor og jenta er ung, men ingenting er absolutt. Dessuten er det neppe gjennomførbart å operere med flytende aldersgrense. 

Så har vi forhold der aldersforskjellen går motsatt vei, altså at gutten er betydelig yngre. Der tror jeg det er betydelige mørketall, fordi det er så skambelagt å melde fra om overgrep.  

 

Skrevet
Babette skrev (19 minutter siden):

Og jeg synes du er en smule fordomsfull. Ei jente på 16 kan ha en hensynsfull elsker på 30. Eller en pågående kjæreste på 16 som bryter seg på selv om hun sier at hun ikke er klar.

Jeg er generelt enig i dette med skjevt maktforhold når aldersforskjellen er stor og jenta er ung, men ingenting er absolutt. Dessuten er det neppe gjennomførbart å operere med flytende aldersgrense. 

Så har vi forhold der aldersforskjellen går motsatt vei, altså at gutten er betydelig yngre. Der tror jeg det er betydelige mørketall, fordi det er så skambelagt å melde fra om overgrep.  

Kanskje jeg er fordomsfull og kanskje det er fordi jeg ser det fra mannens side. Mulig det kan være en spennende og helt OK opplevelse for en 16 årig jente å ha sex med en 30- 40 -50  åring.

Er man i det hele tatt en "hensynsfull mann" om man ligger med andres barn? Jeg tenker at da har du en skrue løs. En 16 åring kan være voksen i det ene øyeblikket og et barn i neste øyeblikk. Det er vanskelig for han å vite om det er en klok avgjørelse fra hennes side eller om det vil føles helt feil om noen år.

Det er ikke nok for meg at en 16 år gammel gutt kan være mindre hensynsfull. En 16 år gammel gutt kan også være hensynsfull.

 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...