Gå til innhold

Pratet med en mann som hadde sterke meninger om seksuell lavalder

Anbefalte innlegg

Skrevet
Grendel skrev (4 minutter siden):

Er man i det hele tatt en "hensynsfull mann" om man ligger med andres barn? Jeg tenker at da har du en skrue løs. En 16 åring kan være voksen i det ene øyeblikket og et barn i neste øyeblikk. Det er vanskelig for han å vite om det er en klok avgjørelse fra hennes side eller om det vil føles helt feil om noen år.

Det er ikke nok for meg at en 16 år gammel gutt kan være mindre hensynsfull. En 16 år gammel gutt kan også være hensynsfull.

Og hvor vil du sette grensen for å ha en skrue løs? 20? 25? Det som er feil med denne tråden, er at den ligger under Forum for overgrep. Som om alle seksuelle forhold som involverer unge jenter er overgrep, selv om det er innenfor loven.

Det er mulig at 16 år gamle gutter kan være hensynsfulle. Jeg traff ingen slike i min ungdom, derimot måtte jeg slåss med mange. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Grendel skrev (4 timer siden):

Mulig det kan være en spennende og helt OK opplevelse for en 16 årig jente å ha sex med en 30- 40 -50  åring.

Nei, bare nei, tenker jeg. Det kan kanskje være, men risikoen for at det egentlig ikke er spennende og ok er alt for stor, selv om det er frivillig. Det kan sitte langt inne og være alt for skambelagt for 16-åringen å erkjenne at dette ikke kjentes ok. Mange går ekstremt langt i å være villig når man ikke har erfaring med å sette grenser eller ikke takler å avvise andre. Jeg tror dessverre det skjer langt oftere enn at det er spennende og ok. 

Anonymkode: b099c...869

AnonymBruker
Skrevet
Babette skrev (4 timer siden):

Det er mulig at 16 år gamle gutter kan være hensynsfulle. Jeg traff ingen slike i min ungdom, derimot måtte jeg slåss med mange. 

Når du har opplevd å slåss med jevnaldrende som ikke var hensynsfulle, hvordan tenker du at det skal være enklere å slåss med langt eldre menn? Er ikke det bare en enda større grunn til å beskytte 16-åringene? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.6.2026 den 12.20):

Pratet noen måneder siden med en mann, som påsto at det er helt naturlig at menn liker jenter under seksuell lavalder og at det kun er på grunn av hvordan samfunnet reagerer på det i den vestlige verden at menn er tvunget til å late som de ikke gjør det. Han nevnte også at i andre kulturer er det helt vanlig med lavere seksuell lavalder og giftemål når man er veldig ung. 

Jeg ble litt kvalm. Er det mange som tenker slik? Håper ikke det. 

Anonymkode: 047b9...b6d

For å være ærlig, så er ddt desverre mange unge jenter som blir kikket på av eldre menn, da snakker jeg om 15-16 åringer. De ser eldre ut og er stramme og flotte. Snakket med en kollega om dette, han er 34år og så på ei jente på 15år på et treningssenter. A han fikk alderen på henne måtte ha snu, mn han ble tent. Mange menn er der. 

K37

Anonymkode: dfb76...320

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Nei, bare nei, tenker jeg. Det kan kanskje være, men risikoen for at det egentlig ikke er spennende og ok er alt for stor, selv om det er frivillig. Det kan sitte langt inne og være alt for skambelagt for 16-åringen å erkjenne at dette ikke kjentes ok. Mange går ekstremt langt i å være villig når man ikke har erfaring med å sette grenser eller ikke takler å avvise andre. Jeg tror dessverre det skjer langt oftere enn at det er spennende og ok. 

Det er det jeg også mener. Risikoen for at det ikke er greit er for stor. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Når du har opplevd å slåss med jevnaldrende som ikke var hensynsfulle, hvordan tenker du at det skal være enklere å slåss med langt eldre menn? Er ikke det bare en enda større grunn til å beskytte 16-åringene? 

For meg har det aldri vært aktuelt eller nødvendig å slåss med voksne menn. 

Det jeg fortalte om skjedde på hjemmefester med kun ungdommer til stede. 

AnonymBruker
Skrevet
Babette skrev (1 minutt siden):

For meg har det aldri vært aktuelt eller nødvendig å slåss med voksne menn. 

Det jeg fortalte om skjedde på hjemmefester med kun ungdommer til stede. 

Nå skjønner jeg ikke helt hva du mener. Du tenker at det ville vært enklere å sloss med dem hvis de hadde vært voksne? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Nå skjønner jeg ikke helt hva du mener. Du tenker at det ville vært enklere å sloss med dem hvis de hadde vært voksne? 

Nei, det jeg mener er at unggutter generelt sett er dårligere til å innhente samtykke enn voksne menn er.  Dette betyr ikke at jeg applauderer forhold mellom unge jenter og voksne menn, men jeg synes det blir både for enkelt og urettferdig å betrakte alle menn som overgripere.

Dessuten, som jeg kommenterte til Grendel: Hvor går grensen? Til alle tider har det vært vanlig at jenter på 16-17 har kjærester som er noen år eldre, med førerkort og bil. Jevnaldrende gutter er som regel nokså barnslige og uinteressante. Dette jevner seg ut etter noen år.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...