Gå til innhold

Psykisk lidelse, hvor mye skal venninner bry seg


Teletubbie

Anbefalte innlegg

Jeg VIL bry meg! Venninna mi er deprimert igjen, 4 år siden sist. Nå kan jeg ikke sitte å se på at hun "faller". Familien hennes bærer også preg av hennes depresjon (særlig barnet på 7 år). Mannen har prøvd å få henne til legen, men hun vil ikke! Hvor mye skal/kan JEG evt. pushe får å få henne med til konsultasjon hos primærlegen for evt. medisiner. Kan du svare meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ikke undertegnet

Jeg tror iallefall familien hennes ville være deg veldig takknemlig hvis du tok noe av 'overtalelses-jobben'.

Ofte hører en også mer på de som en ikke bor sammen med. Jeg sliter selv med depresjoner, så jeg vet hvordan det er når alt er svart. En mottar de fleste forslag som et eksempel på at ingen forstår en. Ikke blir fornærmet på venninna de hvis du oppdager det!

Hva har en venninner for hvis en ikke skal hjelpe hverandre når en har de vondt? Eller i det minste prøve å hjelpe.

Venner må en vente seg hjelp fra. Ellers er de jo bare godværsvenner! Det er like lite nyttig som vanlig bekjente. Det er når en har det vondt at en trenger sine venner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er fint at du bryr deg om din venninne.

Hvis du har makt til å få henne til legen er det kjempefint.

Har du mulighet til å følge henne dit eller få noen andre til å følge henne, så hadde det kanskje hjulpet henne på vei.

(Hvis hun har problemer med å komme seg ut)

Oppi alt dette må du passe på deg selv. Din venninnes helse er hennes eget ansvar og hun har flere å støtte seg på høres det ut som.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

I dette tilfelet hvor barnet på 7 år lider, er det nesten ingen grenser for hvor mye du skal bry deg og motivere for behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns du skal bry deg alt du lyster og orker og kan. Det man mer enn noe annet trenger, når man er deprimert, er gode venner som motiverer til behandling. Og som støtter, trøster og stiller opp for en.

Og i dette tilfellet, hvor det også finnes et barn som lider, så er det enda mere viktig å trå til og være en støtte i hverdagen for hele familien. Tilby din egen hjelp, få henne til lege (eventuelt følge henne dit, også).

Ikke treng deg på henne, men la henne føle at hun kan stole på deg, og at hun trygt kan be deg om hjelp dersom hun trenger det.

Sist, men ikke minst:

Så flott at det finnes så gode venner som deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...