Gå til innhold

Stemningsstabiliserende? NHD


Soria

Anbefalte innlegg

Jeg begynner å bli kraftig lei av å fungere bare halvparten av tiden. Har gode perioder der jeg kan gjøre masse, hjelpe andre og sove passe. Etterpå kommer perioder der jeg sover både dag og natt. Alt flyter og jeg klarer ingenting. Er dette grunn for å begynne med stemningsstabilisatorer? Jeg sliter i hvert fall med disse periodene jeg ikke klarer å fungere. Det nytter liksom ikke å ha noen gode dager når alt glir ut i kaos i lang tid etterpå. Naturlig at jeg blir sliten og trenger å hvile sier noen. Det føles ikke naturlig. Bare frustrerende og slitsomt på en måte.

Og vær så snill å ikke si at jeg har kontakt med spesialister. Det har jeg ikke. Jeg hadde det en periode, men ikke nå mer.

Jeg tar seroquel 200 mg x 2 og efexor depot 225 mg. Burde jeg be om en time hos lege for å be om stemningstabilisator eller kanskje bytte seroquel med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Glemte å si at jeg har fått diagnosen cyclotymi selv om jeg ikke vet hvor riktig den er.

Fra diagnosesystemet icd10:

F34.0 Cyklotymi

Vedvarende ustabilitet i stemningsleiet som medfører en rekke episoder av depresjon og lett heving av stemningsleiet, men der ingen av dem er tilstrekkelig alvorlige eller langvarige til at diagnosen bipolar affektiv lidelse (F31.-) eller tilbakevendende depressiv lidelse (F33.-) kan forsvares.

Denne lidelsen finnes ofte hos slektninger til pasienter med bipolar affektiv lidelse. Noen pasienter med cyklotymi kan med tiden utvikle bipolar affektiv lidelse.

Inkl: affektiv personlighetsforstyrrelse

cykloid personlighet

cyklotym personlighet

Stemningstabilisatorer er: Litium, Tegretol, Orfiril og Lamictal.

Hvis du søker på cyklotymi på det røde feltet oppe til høyre så kan det hende du finner hvilket medikament som er å anbefale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra diagnosesystemet icd10:

F34.0 Cyklotymi

Vedvarende ustabilitet i stemningsleiet som medfører en rekke episoder av depresjon og lett heving av stemningsleiet, men der ingen av dem er tilstrekkelig alvorlige eller langvarige til at diagnosen bipolar affektiv lidelse (F31.-) eller tilbakevendende depressiv lidelse (F33.-) kan forsvares.

Denne lidelsen finnes ofte hos slektninger til pasienter med bipolar affektiv lidelse. Noen pasienter med cyklotymi kan med tiden utvikle bipolar affektiv lidelse.

Inkl: affektiv personlighetsforstyrrelse

cykloid personlighet

cyklotym personlighet

Stemningstabilisatorer er: Litium, Tegretol, Orfiril og Lamictal.

Hvis du søker på cyklotymi på det røde feltet oppe til høyre så kan det hende du finner hvilket medikament som er å anbefale.

Takk for svaret. Det er vanskelig å vite. Spesielt siden jeg tar antidepressiva og ikke føler meg deprimert i de dårlige periodene. Jeg fungerer bare ikke.

Jeg tok tegretol for et par år siden og de virket, men jeg syntes humøret ble så flatt og kjedelig. Jeg liker de gode periodene.

Og jeg er sånn at jeg må vite at det er en grunn for å gå til legen før jeg bestiller noen time. Derfor har jeg stort sett hatt akutte timer de siste årene. Ellers ingen. Vil vel gjerne vite nå om det er en grunn eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret. Det er vanskelig å vite. Spesielt siden jeg tar antidepressiva og ikke føler meg deprimert i de dårlige periodene. Jeg fungerer bare ikke.

Jeg tok tegretol for et par år siden og de virket, men jeg syntes humøret ble så flatt og kjedelig. Jeg liker de gode periodene.

Og jeg er sånn at jeg må vite at det er en grunn for å gå til legen før jeg bestiller noen time. Derfor har jeg stort sett hatt akutte timer de siste årene. Ellers ingen. Vil vel gjerne vite nå om det er en grunn eller ikke.

Lamictal er jo brukt av de som er mest plaget med depresjon. Funker ikke fullt så bra mot hypomani/mani.

Kanskje dette er noe for deg?

Sjøl bruker jeg Litium, og føler meg ikke flat.

(Har litiumverdi på 0, 7 - tar to 83mg tabletter i døgnet)

Jeg tror det har litt med doseringa å gjøre om du blir "flat" eller ikke.

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lamictal er jo brukt av de som er mest plaget med depresjon. Funker ikke fullt så bra mot hypomani/mani.

Kanskje dette er noe for deg?

Sjøl bruker jeg Litium, og føler meg ikke flat.

(Har litiumverdi på 0, 7 - tar to 83mg tabletter i døgnet)

Jeg tror det har litt med doseringa å gjøre om du blir "flat" eller ikke.

Lykke til! :)

Takk :-)

Jeg skal huske på Lamictal om det blir slik at jeg prater med en lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med en cyklotym lidelse "skal" en ha stemningstabiliserende medisin.

Takk for svaret. Jeg tror nok jeg skal snakke med en lege for jeg vil gjerne ha det mer stabilt enn jeg har det nå. Det er slitsomt å aldri kunne planlegge noe fordi jeg aldri vet på forhånd om jeg vil fungere på det aktuelle tidspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...