Galtvort Skrevet 22. april 2003 Del Skrevet 22. april 2003 Min far på 80 år har fått opplyst at han har utposning på hovedpulsåren i magen. Det blir jevnlig målt blodtrykk som holder seg fint uten medisinering. Han skal gjennom videre utredning. Hvilken behandling kan det bli gitt han, og er det spesielle ting han bør være forsiktig med? Jeg vil opplyse om at han har hatt et par hjerteinnfartkt og og et drypp. Han bruker hjertemedisin og blodfortynner(marevan)Ellers er han en ungdommelig gammel mann. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/101689-utposing-p%C3%A5-hovedpuls%C3%A5ren/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer Skrevet 22. april 2003 Del Skrevet 22. april 2003 Svar til Galtvort. Slike utposninger (aneurysmer) er ikke alltid så farlige, men bør holdes under kontroll, både med henblikk på progresjon (vekst) og eventuelle symptomer hos pasienten. Vi har idag internasjonale standarder for når vi anbefaler slike utposninger operert, og de kan kontrolleres både ved hjelp av ultralydteknikk og røntgen (CT). Avhengig av utposningens lokalisasjon i bukpulsåren (aorta) vil man kunne operere den direkte, idet man tar ut det affiserte stykket og syr på en kunstig åre. Dette fungerer som regel meget bra, men er selvsagt et relativt stort inngrep. Imidlertid vil en ellers frisk 80-åring vanligvis greit komme gjennom slik behandling. Det finnes også andre alternativ, men det vil være avhengig av hva som blir funnet ved de undersøkelser som skal foretas. Inntil videre er det ikke nødvendig å pålegge din far andre restriksjoner enn at han tar det litt forsiktig med større anstrengelser som vil medføre plutselige blodtrykksøkninger, f.eks. tunge løft, etc. Jeg regner med at han vil få skikkelig informasjon om videre oppfølgning og behandling når testresultatene foreligger. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/101689-utposing-p%C3%A5-hovedpuls%C3%A5ren/#findComment-581083 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.