Gå til innhold

21 måneder og allergisk mot melk

Anbefalte innlegg

Gjest Kristinus

Gutten min på 22 måneder har ved blodprøve fått konstatert allergi mot melk (muligens flere ting, skal trolig ta flere tester).

Hans allergiske reaskjon har vært magesmerter etterfulgt av kløende utslett, vi tok ham derfor til lege for blodprøve.

Jeg vet at det heldigvis er vanlig å vokse av seg slik allergi, men jeg lurer på hvilke forholdsregler vi må ta i mellomtiden.

Han reagerer tilsynelatende ikke på svært små mengder melk (f.eks. det som er i leverpostei eller ferdigkjøpte kjøttaker). Bør man likevel helst unngå ALL melk og melkepulver?

Han er svært glad i melkeprodukter og drakk tidligere mye melk. Jeg antar nå at vi bør passe på at han får i seg næringsstoffene i melk på andre måter. Finnes det gode substitutter (også gode på smak, han begynner å bli litt kresen), hva anbefales?

Takknemlig for svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/101727-21-m%C3%A5neder-og-allergisk-mot-melk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Immunologi

Kjære Kristinus

Diagnosen kumelkallergi kan ikke stilles alene med en blodprøve - det er symptomene som teller og man skal være helt sikker på at plagene skyldes melken før melk fjernes fra kosten. DDen vanligste måten å finne ut av det på er å fjerne melk fra kosten i 2 - 3 uker og se om plagene forsvinner. Gjør de det kan melk tilføres i kosten igjen - og hvis da plagene kommer tilbake, tydelig sammenheng med melken, ja da er tiden inne til å prøve et melkefritt kosthold. Hvis litt melk i ferdigmat tåles bra er det ikke nødvendig å fjerne små mengder melk.

Små barn som ikke får melk må få et kalktilskudd og en melkeerstatning. Soyamelk både smaker bra og gir en god næringsmessig erstatning for kumelkenm. Barn over 1 år kan gjerne få soyamelk som erstatning.

Ved påvist kumelkallergi gis soyamelk og andre melkeerstatninger på blå resept.

Lykke til.

• 4 uker senere...

Har en sønn på 15 mnd som har hatt melke allergi siden han var 3 mnd!

Man lærer seg heldig vis å leve med dette. Har bare et spesiellt godt tips: i sverige selger de masse melke fritt billig!! I vanlig matvare butikk( produkter som er veldig dyre i helsekost butikkene i Norge) Foreksempel havre melk som sønnen vår er glad i!

Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...