Gå til innhold

mette moen-spm om hormonspiral igjen


Gjest takkerforsvar

Anbefalte innlegg

Gjest takkerforsvar

Det er nå 6 måneder siden jeg fikk satt inn hormonspiral.

Hadde litt småblødninger i de to første månedene, for nå å ha mistet blødningene helt.

Mine spørsmål er; er det vanlig med svake rielignende " smerter" av og til. Når jeg ikke har blødninger lengre så vet jeg ikke om det det er i forbindelse med at jeg skulle ha hatt mensblødninger.

Har hatt en sjekk etter at spiralen ble satt inn og denne viste at spiralen satt perfekt.

Hvordan virker egentlig hormonspiral, skjer det eggløsning men spiralen hindrer at det fester seg? Vil det si at man kan ha blitt befruktet og ha graviditetssymtomer?

Kanskje litt naive spørsmål men jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest takkerforsvar

Det er nå 6 måneder siden jeg fikk satt inn hormonspiral.

Hadde litt småblødninger i de to første månedene, for nå å ha mistet blødningene helt.

Mine spørsmål er; er det vanlig med svake rielignende " smerter" av og til. Når jeg ikke har blødninger lengre så vet jeg ikke om det det er i forbindelse med at jeg skulle ha hatt mensblødninger.

Har hatt en sjekk etter at spiralen ble satt inn og denne viste at spiralen satt perfekt.

Hvordan virker egentlig hormonspiral, skjer det eggløsning men spiralen hindrer at det fester seg? Vil det si at man kan ha blitt befruktet og ha graviditetssymtomer?

Kanskje litt naive spørsmål men jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Du har fortsatt eggløsning og det kan gi smerter. Du kan selvsagt også få en betennelse, men det vil i tillegg til smerter gjerne gi utflod og feber og vedvarende smerter.

Spiralen hemmer dannelse av sekret i livmorhalsen så sædcellene ikke kommer opp, den uttynner slimhinnen i livmoren så egget ikke kan feste seg og den kan i sjeldne tilfeller hindre eggløsning.

Hvis egget ikke har festet seg vil kvinnen ikke få graviditetssymptomer, kan vi gå utfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Du har fortsatt eggløsning og det kan gi smerter. Du kan selvsagt også få en betennelse, men det vil i tillegg til smerter gjerne gi utflod og feber og vedvarende smerter.

Spiralen hemmer dannelse av sekret i livmorhalsen så sædcellene ikke kommer opp, den uttynner slimhinnen i livmoren så egget ikke kan feste seg og den kan i sjeldne tilfeller hindre eggløsning.

Hvis egget ikke har festet seg vil kvinnen ikke få graviditetssymptomer, kan vi gå utfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...