Gå til innhold

angst


ANNNONYM

Anbefalte innlegg

den verste angsten jeg har er at det skulle skje noe med kjæresten min. i en verden hvor dette blir mer og mer hyppig frykter jeg spesielt sexuell overgrep. hun gjør ingenting for å frembringe denne angsten, men til tross for det har den langsomt men sikkert blitt sterkere. det går så langt at jeg ikke får sove pga. tanker jeg får i hodet. situasjonene som fester seg i hodet mitt har blitt mer og mer skremmende. stort sett dreier dem seg om at jeg må vitne at kjæresten min blir voldtatt uten å kunne gjøre noe. jeg reagere ekstremt på meldinger på nyhetene tilknyttet temaet og i det siste til og med på lyder som skrik som da utløser vrangforestillingene.

bør jeg søke behandling?

hvem skal jeg i så fall henvende meg til?

hvis ikke, hva kan jeg gjøre på egen hånd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

happy1365380345

Hei :)

Hvorvidt du skal søke profesjonell hjelp for dette må du nesten selv ta en avgjørelse på. Det avhenger av hvor stort dette problemet faktisk er for deg og om det kanskje kan ligge andre ting bak din redsel og at du kanskje i tillegg sliter med angst for andre ting.

Velger du imidlertid å skaffe hjelp, er fastlegen første skritt på veien.

Selv kan du selvsagt gjøre mye, men det er en tøff prosess når angsten har grepet taket.

Jeg jobber selv mye med meg selv i forhold til katastrofe-/og bekymringstanker. Det tar tid - og måten jeg gjør det på er at jeg skriver en liste fra verst tenkelige utfall for noe jeg frykter til de mindre farlige utfallene.

I tillegg lærer jeg meg å tenke rasjonelt i forhold til det jeg har skrevet ned.

Et eks. vondt i hodet.

Værst tenkelig: svulst på hjernen osv ned til hodepine fordi jeg er litt forkjølet feks. Skjønner?

I ditt tilfelle vil du komme frem til at det du frykter høyst sannsynnlig aldri kommer til å skje. For det første er overgrep sjeldne (selv om du har rett i at det inntreffer hyppigere enn tidligere). Men hva tilsier egentlig at et overgrep skal skje akkurat din kjæreste?

Du må stille deg selv en del alvorlige spm. Vi mennesker har en iboende frykt for at noe skal skje våre nærmeste- Det er helt naturlig! Jeg har selv barn, så du kan tenke deg mine bekymringer til tider. Ikke at det gjør ting lettere for deg.

Tenk rasjonelt. Tåler du ikke nyheter som omhandler dette eller skrik så unngå å utsette deg for dette til du har mer kontroll på følelsene dine i forhold til dette.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...