Gå til innhold

Snakke med psykolog for første gong...


veslo

Anbefalte innlegg

Eg er ei jente på 19 år som er blitt henvist av lege, via lærar, rådgivar ved skulen og helsesøster, til psykriatrisk poliklinikk... Må vente ei stund på time, men gruar meg litt til å gå.. Har ikkje lett for å prate om problemer.. Veit ikkje kor eg skal begynne, eller korleis, eller kvifor, osv.....

Er det nokon som har erfaring med å snakke med psyk som kan fortelle litt om korleis det er???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Husker deg fra tidligere. Synd at du har problemer fremdeles, men bra at du er på vei til å få hjelp.

Det er naturlig å grue seg litt til det, selv om det ikke er noe å være redd for. Du er jo der fordi du har ett problem. Prøv å tenk at dette kan være starten til å bli kvitt problemet.

Den/de første timen(e) går med til å bli kjent, dvs. at behandleren prøver å bli kjent med deg og dine problemer for å kunne gjøre seg opp en mening om hva slags behandling du trenger. I denne fasen kan du la behandleren "kjøre løpet", og bare prøve å svare og fortelle så godt du kan. Husk at behandleren har gjort dette mange ganger før, og alle han/hun har hatt som pasienter har vært like nervøse :) Han/hun vet at det kan være vanskelig, og ta tid å få fram allt.

Det kan være vanskelig å snakke om ting som man har "gjemt" inne i seg og aldri snakket om. Men husk at behandleren er der for å hjelpe deg, og det er viktig at du forteller allt som plager deg. Ikke hold noe skjult for behandleren selv om det er vanskelig.

Ett triks til slutt: Hvis det er noe du synes er vanskelig å få sagt, så skriv det ned i form av ett "brev" til behandleren, og la ham/henne lese det når du kommer til timen. Det er lettere å formulere seg skriftlig på forhånd når man har tid til å tenke gjennom ting og ikke sitter der og er nervøs.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PetiteMoi

Eg har nettopp begynt å gå til psykolog, har vert der to ganger. Blei henvist til ppt av rådgjevar på skulen. Var skeptisk ei stund ja, og ventetida var bale. Blei bare meir og meir spent, og rett før var eg kjempenervøs. Men det viste seg fort at det ikkje var noko å vera nervøs for i det heile tatt! Psykologen eg går til er kjempegrei.

Sist gang eg var der var det ganske tøft, gjekk ganske djupt inn i ting. Men sjølv om det er tøft til tider, føler eg meg bedre etterpå.

Håper du fekk svar på noe av det du måtte lure på, veit korleis du har det i ventetida! Viss du har fleire spørsmål bare spør, så kan eg prøve å svare. Lykke til, det er ikkje noe å vera redd for!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker deg fra tidligere. Synd at du har problemer fremdeles, men bra at du er på vei til å få hjelp.

Det er naturlig å grue seg litt til det, selv om det ikke er noe å være redd for. Du er jo der fordi du har ett problem. Prøv å tenk at dette kan være starten til å bli kvitt problemet.

Den/de første timen(e) går med til å bli kjent, dvs. at behandleren prøver å bli kjent med deg og dine problemer for å kunne gjøre seg opp en mening om hva slags behandling du trenger. I denne fasen kan du la behandleren "kjøre løpet", og bare prøve å svare og fortelle så godt du kan. Husk at behandleren har gjort dette mange ganger før, og alle han/hun har hatt som pasienter har vært like nervøse :) Han/hun vet at det kan være vanskelig, og ta tid å få fram allt.

Det kan være vanskelig å snakke om ting som man har "gjemt" inne i seg og aldri snakket om. Men husk at behandleren er der for å hjelpe deg, og det er viktig at du forteller allt som plager deg. Ikke hold noe skjult for behandleren selv om det er vanskelig.

Ett triks til slutt: Hvis det er noe du synes er vanskelig å få sagt, så skriv det ned i form av ett "brev" til behandleren, og la ham/henne lese det når du kommer til timen. Det er lettere å formulere seg skriftlig på forhånd når man har tid til å tenke gjennom ting og ikke sitter der og er nervøs.

Lykke til!

Tak begge to..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...