Gå til innhold

Apatisk eller aggressiv depresjon?


Gjest ikke undertegnet

Anbefalte innlegg

Gjest ikke undertegnet

Er det mulig å reagere med sinne, irritasjon, aggresjon og bli utagerende når en er deprimert?

Leste om ei annen her som ikke greide å bli sint, men jeg blir mer sinna jo mer deprimert jeg er.

Sinna på meg selv kanskje, pga at jeg ikke makter å komme meg ut av det, at jeg ikke orker noe, at jeg egentlig isolerer meg litt og er litt apatisk.

Men jeg gir klart uttrykk for sinnet overfor andre. Frustrasjon passer vel mer for det jeg formidler til familie og venner, mens mot lege, trygdeetat og psykiater ligner det vel mer på aggresjon når jeg føler at de ikke vil høre på det jeg sier. Føler meg som en person som ikke har stemmerett lenger. Selv om det er mitt liv.

Er slik aggresjon en avarat av depresjon, eller er det noe s om forekommer bare når depresjonen ikke er så veldig dyp. Har vekslet mellom mild og moderat depresjon. Aldri dyp depresjon. Har aldri ligget til sengs hele dager feks. Eller unngått å følge opp normal hygiene. Men jeg orker ikke gjøre noe ekstra ut av hår og klær og slikt. Kan se ganske traurig ut i forhold til mitt 'friske' image.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, du kan bli både frustrert og irritert av depresjon. Og til og med aggressiv. Det har sammenheng med at angst og depresjon vanligvis hører sammen, tror jeg.

Ihvertfall så kan du bli aggressiv av å være engstelig: det blir en kampreaksjon. For når du kommer opp i en situasjon der du er engstelig, så kan kroppen/hjernen reagere med å enten flykte eller kjempe.

Men aggresjonen er slik sett sunn, fordi du da får utløst noe av depresjonen, som nettopp er "innelåst" sinne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...