Gå til innhold

Redd for taler!


studina

Anbefalte innlegg

Jeg går på en høyskole hvor jeg har avsluttende hovedoppgave. Det vil være svært mange tilskuere under framføringen. Dette er et kjempeproblem for meg. Jeg klarer ikke å holde en tale, og dette blir umulig. Hjertebank og besvimelse. Har gruet meg til dette helt siden starten av studiet. Vurderte faktisk å droppe utdannelsen på grunn av redselen for å prate i forsamlinger. Hva kan jeg gjøre? Er det noen mulighet for at en lege kan skrive ut en sykemelding slik at jeg slipper å gå gjennom dette? Får ikke utdannelsen min godkjent uten denne framføringen...Dessuten jobber jeg i en gruppe, har ikke lyst til å svikte dem heller...Hjelp meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Prøv å finn et kurs for akkurat dette problemet. Snakk med de andre på gruppen om at du er redd for å smakke, det kan hjelpe. Siste utvei må være å få skrevet ut noe fra en lege, noe som demper signalene fra det autonome nervesystemet. Men det er SISTE utvei! Det beste er å møte demonene dine :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lis@bet

Oi som jeg kjenner meg igjen..

Pleier å ta det opp med dem jeg er på gruppe med, og spørre om det er greit at jeg gjør _alt annet_ enn å snakke.. Kan ta små introduksjoner el.l., men å holde hele foredrag er for meg også fysisk umulig.

Ellers kan du jo gå til legen og spørre om å få noe angstdempende medikament. Ulempen er at man ofte føler seg sløvet av dem også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sceneskrekk

Prøv å finn et kurs for akkurat dette problemet. Snakk med de andre på gruppen om at du er redd for å smakke, det kan hjelpe. Siste utvei må være å få skrevet ut noe fra en lege, noe som demper signalene fra det autonome nervesystemet. Men det er SISTE utvei! Det beste er å møte demonene dine :)

Jeg har det samme problemet som deg. Jeg rødmer, får høy puls, vondt i magen og skjelver i stemmen. Vet ikke hva jeg skal gjøre med dette. Skal ha et lignende foredrag snart.Må ha fremføringen ellers blir ikke prosjektet godkjent.Jeg gruer meg i flere måneder i forveien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke undertegnet

Finnes det ingen studieveileder du kan rådføre deg med da?

Selv så tok jeg eksamen ifjor, riktignok bare på videregående nivå, men da var det slik at en kunne få tilrettelagt eksamen utifra eventuelle helsemessige begrensninger, fysiske eller psykiske. En la fram problemet i en søknad før eksamen og la ved legeattest.

Noen fikk feks muntlig, istedenfor skriftlig, eksamen pga dysleksi. Andre fikk forlenget eksamenstid pga konsentrasjonsproblemer, andre fikk bruke PC, andre igjen fikk sitte i eget rom siden de ikke taklet å sitte sammen med mange i en sal.

De som hadde dysleksi-problemer fikk i tillegg dekket PC hjemme tidlig i skoleåret.

Jeg kan ikke tenke meg annet enn at et slikt problem som du beskriver må kunne gjøre at du kan få en eller annen form for tilrettelegging, slik at du kan gjennomføre eksamen.

Har du ikke studieveileder, så ta kontakt med eksamenskontoret. Det var dit vi sendte søknadene, så de må jo kjenne til rutinene.

Som sagt, det jeg forteller om var på videregående nivå men det ville jo være rart om det ikke også finnes på høyskole- og universitetsnivå. Da er det jo enda verre å gå glipp av eksamen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest papirtiger

Jeg var på en forelesning som omhandlet framførings-vegring.

Foreleseren hadde selv hatt det, og kom med noen gode råd. Men det hun sa hjalp mest de første gangene hun framførte noe var en valium.

Kanskje du skal snakke med legen din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har det samme problemet som deg. Jeg rødmer, får høy puls, vondt i magen og skjelver i stemmen. Vet ikke hva jeg skal gjøre med dette. Skal ha et lignende foredrag snart.Må ha fremføringen ellers blir ikke prosjektet godkjent.Jeg gruer meg i flere måneder i forveien.

Hør med fastlegen deres om det er mulig å få én betablokker. Det _kan_ hjelpe om én fremføring ikke plager dere fysisk med hjertebank osv., for neste gang har man noe annet å forbinde fremføringen med. Hvis dere skjønner.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest slitern

Hva med å øve deg foran gruppen du er i? Jo mer du øver jo letter vil det være å fremføre. Det finnes presentasjonskurser på friundervisningen blant annet. Du kan også ta det opp med læreren din. Jeg var på Norli forleden og fant en bok om presentasjonsteknikk. Kanskje det kan hjelpe å lese noen sånne bøker om emnet og problemene du har. Jeg har det på samme måte som deg, men har innsett at jeg ikke kan lure meg unna, noe jeg har gjort hittil. Nå godtar jeg meg selv og min nervøsitet og er ikke så redd for at andre skal merke det. Åpenhet tror jeg er bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å øve deg foran gruppen du er i? Jo mer du øver jo letter vil det være å fremføre. Det finnes presentasjonskurser på friundervisningen blant annet. Du kan også ta det opp med læreren din. Jeg var på Norli forleden og fant en bok om presentasjonsteknikk. Kanskje det kan hjelpe å lese noen sånne bøker om emnet og problemene du har. Jeg har det på samme måte som deg, men har innsett at jeg ikke kan lure meg unna, noe jeg har gjort hittil. Nå godtar jeg meg selv og min nervøsitet og er ikke så redd for at andre skal merke det. Åpenhet tror jeg er bra.

Tusen takk for svar:)

Har prøvd det der med å lese bøker...har ikke funka så bra...men du har helt rett, jo mer man øver seg i å holde taler, jo letter blir det. Skal øve foran gruppa mi, men vet at til og med det skaper "ut av kroppen-opplevelse"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på en forelesning som omhandlet framførings-vegring.

Foreleseren hadde selv hatt det, og kom med noen gode råd. Men det hun sa hjalp mest de første gangene hun framførte noe var en valium.

Kanskje du skal snakke med legen din?

Tusen takk for svar:) Litt farlig med valium, da..Blir lett avhengig. Er jo sånn at man gjerne kunne trenge litt beroligende i andre situasjoner også... Men det er absoulutt en tanke, ja. Vet ikke om jeg rekker å få time hos legen min innen framføringen. Lang ventetid her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi som jeg kjenner meg igjen..

Pleier å ta det opp med dem jeg er på gruppe med, og spørre om det er greit at jeg gjør _alt annet_ enn å snakke.. Kan ta små introduksjoner el.l., men å holde hele foredrag er for meg også fysisk umulig.

Ellers kan du jo gå til legen og spørre om å få noe angstdempende medikament. Ulempen er at man ofte føler seg sløvet av dem også.

Takk for svar:)

Jeg slipper nok ikke unna framføringa, alle må ta si del, slik er reglene her... skrekk og gru! Har ikke prøvd beroligende før, så jeg er usikker på hvordan det virker. Litt kjipt hvis man blir så sløva, da...kan jo glemme hva jeg skal si:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å finn et kurs for akkurat dette problemet. Snakk med de andre på gruppen om at du er redd for å smakke, det kan hjelpe. Siste utvei må være å få skrevet ut noe fra en lege, noe som demper signalene fra det autonome nervesystemet. Men det er SISTE utvei! Det beste er å møte demonene dine :)

Tusen takk for svaret:)

Du har nok rett, må vel bare hoppe i det. Men jeg sover ikke bra for tida, bare gruer meg. Har mareritt og greier... Skulle ønske jeg kunne ta en pille med selvtillit!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det ingen studieveileder du kan rådføre deg med da?

Selv så tok jeg eksamen ifjor, riktignok bare på videregående nivå, men da var det slik at en kunne få tilrettelagt eksamen utifra eventuelle helsemessige begrensninger, fysiske eller psykiske. En la fram problemet i en søknad før eksamen og la ved legeattest.

Noen fikk feks muntlig, istedenfor skriftlig, eksamen pga dysleksi. Andre fikk forlenget eksamenstid pga konsentrasjonsproblemer, andre fikk bruke PC, andre igjen fikk sitte i eget rom siden de ikke taklet å sitte sammen med mange i en sal.

De som hadde dysleksi-problemer fikk i tillegg dekket PC hjemme tidlig i skoleåret.

Jeg kan ikke tenke meg annet enn at et slikt problem som du beskriver må kunne gjøre at du kan få en eller annen form for tilrettelegging, slik at du kan gjennomføre eksamen.

Har du ikke studieveileder, så ta kontakt med eksamenskontoret. Det var dit vi sendte søknadene, så de må jo kjenne til rutinene.

Som sagt, det jeg forteller om var på videregående nivå men det ville jo være rart om det ikke også finnes på høyskole- og universitetsnivå. Da er det jo enda verre å gå glipp av eksamen.

Takk for rådet:) Skal snakke med studieveilerder, men det er dårlig tilbud på denne skolen. Han virker ikke som en person som forstår seg på sånt...han har selv vært student her, er akkurat ansatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ikke undertegnet

Takk for rådet:) Skal snakke med studieveilerder, men det er dårlig tilbud på denne skolen. Han virker ikke som en person som forstår seg på sånt...han har selv vært student her, er akkurat ansatt.

Synd det er så tilfeldig hvem du må 'avfinne' deg med når det gjelder slike ting!

Selv så var jeg så heldig at vi hadde en alle tiders, engasjert og utrolig dyktig dame som studieveileder. Hun hjalp oss veldig mye. Vi var nok spesielt heldige.

Hvis ikke denne unge fyren på skolen kan hjelpe deg, så bør du ta kontakt med de som er over han igjen. Eller som sagt eksamenskontoret. Det var ihvertfall adskilt når det gjaldt oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svaret:)

Du har nok rett, må vel bare hoppe i det. Men jeg sover ikke bra for tida, bare gruer meg. Har mareritt og greier... Skulle ønske jeg kunne ta en pille med selvtillit!

Som skrevet under, en enkelt betablokker, som senker hjerterytmen og gjør at du ikke oppfatter din egen nervøsitet, kan hjelpe godt. Men ikke alle hjelpes av det. Noen jeg kjenner fikk veldig bra hjelp av det, og fordi hun klarte å gjennomføre uten å tenke så mye på nervøsiteten, var hun ikke særlig nervøs den neste gangen hun skulle gjennomføre en presentasjon. Det fungerte altså bra som terapi for henne.

Mange tar det også i forbindelse med bryllup o.l for at nervene ikke skal løpe helt amok :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest slitern

Tusen takk for svar:)

Har prøvd det der med å lese bøker...har ikke funka så bra...men du har helt rett, jo mer man øver seg i å holde taler, jo letter blir det. Skal øve foran gruppa mi, men vet at til og med det skaper "ut av kroppen-opplevelse"...

Nervøsiteten vil avta etter hvert når du har trent tilstrekklig mange ganger. Hva med å holde det foran noen venner eller familie eller foran speilet. Du kan også ta deg selv opp på bånd eller video. Du må tåle å være nervøs de første gangene, etterhvert vil det gå bedre. Lykke til! (sliter med det samme selv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nervøsiteten vil avta etter hvert når du har trent tilstrekklig mange ganger. Hva med å holde det foran noen venner eller familie eller foran speilet. Du kan også ta deg selv opp på bånd eller video. Du må tåle å være nervøs de første gangene, etterhvert vil det gå bedre. Lykke til! (sliter med det samme selv).

Tusen takk for rådet:) Skal øve så mye jeg kan!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...