Solvelv Skrevet 23. april 2003 Del Skrevet 23. april 2003 Kom til å tenke på en ting... Vet alle sammen at johannesurt er et veldig godt alternativ til antidepresiva? Jeg har brukt det i fire måneder nå, og har mye positivt å si om den. Vet du at johannesurt ikke har noen av bivirkninger som antidepresiva ofte har? I tillegg regulerer den nattesøvnen. Jeg er ikke så deprimert som jeg var, og jeg har ikke søvnproblemer lengre. Den bedøver ikke hodet mitt, slik at det terapautiske arbeidet stopper. Den legger ikke lokk på minnene, men de blir litt dempet. Slik at jeg ikke blir oppslukt når de kommer. Og søvnproblemene mine er helt borte. Sover som en stein hver bidige natt. Johannesurt kan du kjøpe uten resept på apotektet. Men om du bruker andre medisiner (som p-piller, blofortynnende etc.) bør du snakke med lege først. Koster ca. 200 kr. i måneden. Det er den verdt! Visste du dette? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/101992-johannesurt-antidepresiva/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
soleil Skrevet 23. april 2003 Del Skrevet 23. april 2003 Så bra at du fikk fin effekt av Johannesurt! Det kan fungere godt på milde til moderate depresjoner, men for mer alvorlige depresjoner har antidepressiva en bevist bedre virkning. For mange kan samtalebahandling og fysisk aktivitet også hjelpe mot lettere depresjoner. Hvis du bruker andre medikamenter - også p-piller er det ikke sikkert du kan bruke Johannesurt. Johannesurt kan ikke brukes om du er gravid eller om du ammer. Søk-knappen fins på det røde feltet i høyre hjørne. Det er skrevet en del innlegg om dette fra før. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/101992-johannesurt-antidepresiva/#findComment-582780 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gemini Skrevet 23. april 2003 Del Skrevet 23. april 2003 Ja, jeg kjenner til Johannesurt. Vil bare nevne et par ting: Når det gjelder p-piller er det ikke bare det at man må snakke med lege, man kan ikke kombinere p-piller og johannesurt, da johannesurten medfører at p-pillene mister effekten. Johannesurt kan også påvirke effekten av andre medisiner enn de du har nevnt, og man må ALLTID spørre lege først, dersom man bruker andre medisiner. Johannesurt hjelper dessuten ikke mot alvorlige depresjoner, men milde og moderate. Johannesurt har FÆRRE bivirkninger enn antidepressiva, men er ikke fri for bivirkninger. Bl.a. kan man bli veldig lysfølsom, så man bør passe godt på nå som dagene blir lysere og lengre. Smøre med høyere faktor enn normalt bl.a. Andre bivirkninger kan fx være magebesvær, trøtthet, rastløshet og allergiske reaksjoner. http://www.google.com/search?q=johannesurt+bivirkninger&ie=ISO-8859-1&hl=no&lr= Altså - jeg mener IKKE at Johannesurt er et dårlig alternativ, men man bør sørge for å sette seg inn i evt. bivirkninger og slikt før man prøver det ut. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/101992-johannesurt-antidepresiva/#findComment-582782 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Solvelv Skrevet 24. april 2003 Forfatter Del Skrevet 24. april 2003 Så bra at du fikk fin effekt av Johannesurt! Det kan fungere godt på milde til moderate depresjoner, men for mer alvorlige depresjoner har antidepressiva en bevist bedre virkning. For mange kan samtalebahandling og fysisk aktivitet også hjelpe mot lettere depresjoner. Hvis du bruker andre medikamenter - også p-piller er det ikke sikkert du kan bruke Johannesurt. Johannesurt kan ikke brukes om du er gravid eller om du ammer. Søk-knappen fins på det røde feltet i høyre hjørne. Det er skrevet en del innlegg om dette fra før. Hei Jeg vil bare legge til at da jeg begynte med johannesurt var jeg dypt deprimert. Men den hjalp likevel. Jeg er ikke helt oppe, men den tar bort det værste liksom. Den eneste negative bivirkningen jeg har er at jeg blir litt dempet i hodet, men det er jo også meningen... Men min største utfordring nå blir å prøve å slutte. Jeg fungerer så fint nå, men er redd for å falle helt ned der jeg var... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/101992-johannesurt-antidepresiva/#findComment-582893 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gemini Skrevet 24. april 2003 Del Skrevet 24. april 2003 Hei Jeg vil bare legge til at da jeg begynte med johannesurt var jeg dypt deprimert. Men den hjalp likevel. Jeg er ikke helt oppe, men den tar bort det værste liksom. Den eneste negative bivirkningen jeg har er at jeg blir litt dempet i hodet, men det er jo også meningen... Men min største utfordring nå blir å prøve å slutte. Jeg fungerer så fint nå, men er redd for å falle helt ned der jeg var... Jeg ser jo at NHD anbefaler at man går på antidep. lenge (et år så jeg et sted, men kjenner ikke omstendighetene rundt) - for å unngå tilbakefall - så kanskje bør man også gå på Johannesurt tilsvarende lenge. Det avhenger vel da av hvor lenge depresjonen har vart, og om man evt. har hatt tidligere depresjoner. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/101992-johannesurt-antidepresiva/#findComment-582894 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Solvelv Skrevet 26. april 2003 Forfatter Del Skrevet 26. april 2003 Jeg ser jo at NHD anbefaler at man går på antidep. lenge (et år så jeg et sted, men kjenner ikke omstendighetene rundt) - for å unngå tilbakefall - så kanskje bør man også gå på Johannesurt tilsvarende lenge. Det avhenger vel da av hvor lenge depresjonen har vart, og om man evt. har hatt tidligere depresjoner. Hei Jo jeg har også lest det et sted. I bruksanvisningen står det at man skal gå på johannesurt like lenge som man har vært deprimert. Men 28 år er litt lenge... Jeg blir vel i første omgang å gå ned på mengde johannesurt pr. tabelett. Tror jeg går på den som har mest nå. Men ellers så har det skjedd mye fantastisk i det terapautiske arbeidet mitt. Jeg er blitt hel, og greier å stå mer i følelsene mine. Depresjon har jo en årsak, og det er jo den jeg vil jobbe med. Det er uhensiktsmessig å begynne på antidepresiva om man greier å jobbe uten, men detter man for langt ned jobber man bedre (terapautisk) om man går på antidepresiva. For meg var det veldig viktig å skille mellom to perspektiv: å gjenoppleve minnene fra barnets perspektiv eller la det indre barnet gjennoppleve minnene via mitt voksne perspektiv. Da jeg var skikkelig dårlig gjenopplevde jeg minnene mine slik barnet opplevde de. Uten beskyttelse og veldig alene. Men etter at jeg ble hel (det indre barnet ble endel av mitt voksne jeg...) greier jeg å gjennoppleve minnene via det voksne meg. Og da er jeg mye mer trygg, og minnene er ikke så intense. Da er jeg her i nå tid, og ikke der i datid. Og det er vel egentlig hele grunnen til at jeg ønsker å slutte med johannesurt. Fordi jeg er sterkere. Men likevel - jeg er redd for å bli så liten igjen. Men innerst inne tror jeg ikke det vil skje. Jeg er ikke syk, jeg har bare sunne reaksjoner på en syk barndom. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/101992-johannesurt-antidepresiva/#findComment-585780 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.