Gjest Doperen Skrevet 20. november 2000 Del Skrevet 20. november 2000 Kjære Dr.Online. I de siste to årene har jeg mer eller mindre vært plaget av konstant tett nese. Jeg har vært tidligere hos en øre-nese hals spes. hvor det ble bekreftet at jeg var allergisk mot div. dyr og med all sannsynlighet sensitiv mot krydder (en særdeles kraftig reaksjon på buerot i allergitesten antydet dette) Jeg har siden den gang vært på og av med kortisonkurer av typen Rhinocort (Astra) nesespray. Medisisnen hjelper i dan grad at jeg slipper å være plaget på dagtid, men så snart kvelden kommer og jeg ligger ned, tetter det seg til. Enkelte netter er så søvnløse at ordinær Otrivin må til for åpne nesen. Er det polyppene som er problemet (ifølge polyklinikken på Ullevåll -ikke store nok), eller er kilden av en mer spesifik allergisk art? Jeg trenger råd, da jeg er redd for at Otrivinen på sikt vil tørke ut alt hva jeg har av slimhinner- men hva ellers kan jeg gjøre?..Mistenker også at min tette nese er en indirekte årsak til min periodiske dårlige ånde, da munnen ofte tørkes ut med pust gjennom munnen. Med vennlig hilsen Doperen -som ikke tar dop! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/10204-kronisk-tett-nese/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Doperen Skrevet 20. november 2000 Del Skrevet 20. november 2000 Kjære Dr.Online. I de siste to årene har jeg mer eller mindre vært plaget av konstant tett nese. Jeg har vært tidligere hos en øre-nese hals spes. hvor det ble bekreftet at jeg var allergisk mot div. dyr og med all sannsynlighet sensitiv mot krydder (en særdeles kraftig reaksjon på buerot i allergitesten antydet dette) Jeg har siden den gang vært på og av med kortisonkurer av typen Rhinocort (Astra) nesespray. Medisisnen hjelper i dan grad at jeg slipper å være plaget på dagtid, men så snart kvelden kommer og jeg ligger ned, tetter det seg til. Enkelte netter er så søvnløse at ordinær Otrivin må til for åpne nesen. Er det polyppene som er problemet (ifølge polyklinikken på Ullevåll -ikke store nok), eller er kilden av en mer spesifik allergisk art? Jeg trenger råd, da jeg er redd for at Otrivinen på sikt vil tørke ut alt hva jeg har av slimhinner- men hva ellers kan jeg gjøre?..Mistenker også at min tette nese er en indirekte årsak til min periodiske dårlige ånde, da munnen ofte tørkes ut med pust gjennom munnen. Med vennlig hilsen Doperen -som ikke tar dop! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/10204-kronisk-tett-nese/#findComment-53438 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im Skrevet 21. november 2000 Del Skrevet 21. november 2000 Kjære Doperen Siden du er allergiker er du nok også overømfindtlig i slimhinnene og derved disponert for reaksjoner som kronisk tett nese. Du kan godt reagere på ting du ikke er allergisk for som støv og røyk. Jeg vil anbefale deg å ha det så kjølig og rent som mulig på soverommet. Skift sengetøy ofte og støvsug madrassen regelmessig. Prøv også å unngå støvsamlende gjenstander i soverommet. Har du en gammel dundyne burde du skifte den ut med en vaskbar dyne som du vasker av og til. Det er mulig du må ta nesespray av den typen du nevnte relativt regelmessig - hvis den hjelper på dagtid så hjelper den nok også om natten når du har tatt den fast en stund. Hvis ikke kan du kanskje klare deg med Otrivin av og til? Det er gjort flere undersøkelser med den typen nesespray som viser at den kan brukes over lang tid uten bivirkninger av betydning. Og hvis du sover så dårlig om natten og hele dagen plages av tett nese vil livskvaliteten din være vesentlig redusert og en behandling med kortison nesedråper helt klart å foretrekke. Hvis nesepolyppene dine ikke er store nok til operasjon er de neppe hovedansvarlige for den tette nesen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/10204-kronisk-tett-nese/#findComment-47195 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im Skrevet 21. november 2000 Del Skrevet 21. november 2000 Kjære Doperen Siden du er allergiker er du nok også overømfindtlig i slimhinnene og derved disponert for reaksjoner som kronisk tett nese. Du kan godt reagere på ting du ikke er allergisk for som støv og røyk. Jeg vil anbefale deg å ha det så kjølig og rent som mulig på soverommet. Skift sengetøy ofte og støvsug madrassen regelmessig. Prøv også å unngå støvsamlende gjenstander i soverommet. Har du en gammel dundyne burde du skifte den ut med en vaskbar dyne som du vasker av og til. Det er mulig du må ta nesespray av den typen du nevnte relativt regelmessig - hvis den hjelper på dagtid så hjelper den nok også om natten når du har tatt den fast en stund. Hvis ikke kan du kanskje klare deg med Otrivin av og til? Det er gjort flere undersøkelser med den typen nesespray som viser at den kan brukes over lang tid uten bivirkninger av betydning. Og hvis du sover så dårlig om natten og hele dagen plages av tett nese vil livskvaliteten din være vesentlig redusert og en behandling med kortison nesedråper helt klart å foretrekke. Hvis nesepolyppene dine ikke er store nok til operasjon er de neppe hovedansvarlige for den tette nesen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/10204-kronisk-tett-nese/#findComment-54071 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.