Gå til innhold

Intramuskulær injeksjon

Anbefalte innlegg

Gjest Sprøyten

Skal snart sette min første

sprøyte intramuskulært.

Og da lurte jeg på 2 ting:

1.Har tenkt å sette den i låret,

men nøyaktig HVOR på låret skal

jeg stikke ?

(jeg kan alle injeksjons-prosedurer, unntatt dette)

NB! Vil ikke gå til lege!

Hvis du lurer, så er det et

kosttilskudd-preperat som jeg

skal injeksere (aminosyrer).

2.Jeg har litt sprøyte skrekk,

det gjelder blod også.

Blir svimmel og kvalm når jeg

ser blod eller sprøyte.

Vet du om noen behandling for

denne type fobi/inntolleranse ?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/10208-intramuskul%C3%A6r-injeksjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Sprøyten

Skal snart sette min første

sprøyte intramuskulært.

Og da lurte jeg på 2 ting:

1.Har tenkt å sette den i låret,

men nøyaktig HVOR på låret skal

jeg stikke ?

(jeg kan alle injeksjons-prosedurer, unntatt dette)

NB! Vil ikke gå til lege!

Hvis du lurer, så er det et

kosttilskudd-preperat som jeg

skal injeksere (aminosyrer).

2.Jeg har litt sprøyte skrekk,

det gjelder blod også.

Blir svimmel og kvalm når jeg

ser blod eller sprøyte.

Vet du om noen behandling for

denne type fobi/inntolleranse ?

Gjest (Anonymous)

Behandling for å bli kvitt fobier, må vel være eksponering, altså øve øve øve....

Gradvis tilnærming.

Gjøre det til du føler ubehaget kommer, og så stoppe opp der og være der, om det er med sprøyta i hånda, så får du sitte slik ei stund og se på den.

Ubehaget går over etter ei stund, fordi bimyrene skiller ikke ut mer adrenalin i det uendelige.

Så få videre..

Lykke til!

Gjest (Anonymous)

Behandling for å bli kvitt fobier, må vel være eksponering, altså øve øve øve....

Gradvis tilnærming.

Gjøre det til du føler ubehaget kommer, og så stoppe opp der og være der, om det er med sprøyta i hånda, så får du sitte slik ei stund og se på den.

Ubehaget går over etter ei stund, fordi bimyrene skiller ikke ut mer adrenalin i det uendelige.

Så få videre..

Lykke til!

Det høres skummelt ut å sette injeksjoner i.m. på seg selv da du ikke har fått praktisk og faglig veiledning i det. Jeg synes ikke du skulle gjøre det uten å ha fått opplæring i det av helsepersonell. Spissen du bruker er lengre, og med annen vinkel, og du kan treffe sener, bein, nerver, blodårer. Og det kan gå ikke bra. Dessuten kan du "svi av" muskelen , eller ødelegge muskelen med enkelte preparater, og hvis du stikker flere ganger på samme sted. Det høres ut som det er doping du holder på med??? Du får ta deg en tur til legen eller helsepersonell og evt få opplæring der.

Det høres skummelt ut å sette injeksjoner i.m. på seg selv da du ikke har fått praktisk og faglig veiledning i det. Jeg synes ikke du skulle gjøre det uten å ha fått opplæring i det av helsepersonell. Spissen du bruker er lengre, og med annen vinkel, og du kan treffe sener, bein, nerver, blodårer. Og det kan gå ikke bra. Dessuten kan du "svi av" muskelen , eller ødelegge muskelen med enkelte preparater, og hvis du stikker flere ganger på samme sted. Det høres ut som det er doping du holder på med??? Du får ta deg en tur til legen eller helsepersonell og evt få opplæring der.

Annonse

Knut-Erik Ånensen, Allmennlege

Til Sprøyten

1. Instruksjon hos kyndig personell om innstikksted er definitivt å foretrekke! Hovedregel er at innstikk skjer i den store "quadripecsmuskelen" som ligger med hovedbuken fortil på låret. Innstikk litt nedenfor lyskenivå. Ofte løftes huden oppmellom fingrene før injeksjon, dette også for at man ikke skal gå for dypt.

2. Jeg kjenner ingen spesielle typer behandling, men det er viktig å bli fortrolig med den apparatur som skal brukes. Man må som regel venne seg til å se blod, da er det kun tid som hjelper!

Knut-Erik Ånensen, Allmennlege

Til Sprøyten

1. Instruksjon hos kyndig personell om innstikksted er definitivt å foretrekke! Hovedregel er at innstikk skjer i den store "quadripecsmuskelen" som ligger med hovedbuken fortil på låret. Innstikk litt nedenfor lyskenivå. Ofte løftes huden oppmellom fingrene før injeksjon, dette også for at man ikke skal gå for dypt.

2. Jeg kjenner ingen spesielle typer behandling, men det er viktig å bli fortrolig med den apparatur som skal brukes. Man må som regel venne seg til å se blod, da er det kun tid som hjelper!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...