Gå til innhold

ablasjon

Anbefalte innlegg

Gjest vector 3

Hei Dr. Søyland. Jeg har konferert til deg en over nettet en del før og har igjen et par spørsmål. Som tidligere nevnt har jeg et utvidet venstre forkammer som følge av en tidligere mitralinsuffisiens og nå implantert ventil. Jeg føler fortsatt at jeg ikke er kommet imål når det gjelder å redusere frekvens på rask atrieflimmer. (rundt 140 ved lett arbeid som f.eks. støvsuging) Jeg har god oppfølging av legene og det er nevnt noe om ablasjon. Mitt spørsmål er, vil venstre ventrikkel fylles opp bedre med blodet mellom slagene ved reduksjon av frekvens slik ablasjon vil medføre? Vil en da (noe jeg vil tro er naturlig) kunne orke mer ved trening som eksempelvis sykling som jeg liker veldig godt? Er ablasjon en løsning som utføres hyppigere nå enn tidligere ?Jeg vet at det da må innlegges pacemaker for at pulsslag ikke skal bli for lavt. Jeg føler at jeg møter veggen i bakre lårmuskel raskere enn lårets forside noe jeg regner med er naturlig da denne jo krever større blodforsyning. Jeg vet jeg vil få svar av legene på dette også men synes nettet er et bra alternativ for å avlaste et travelt helsevesen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/102119-ablasjon/
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer

Svar til Vector 3.

Med langvarig atrieflimmer og mitralventil må din flimmer ansees som permanent og uten mulighet for konvertering.

En ventrikkelfrekvens som gjennomsnittlig ligger over 100, vil på lengre sikt medføre at v. hjertekammer blir volumbelastet, og frekvensen vil medføre en såkalt "cardiomyopati", hvilket vil si at hjertemuskulaturen blir omdannet på en lite hensiktsmessig måte.

Hjertefrekvensen din vil måtte vurderes på grunnlag av Holter-monitorering (24-timers-registrering) og en arbeidsbelastning (for å se på frekvensresponsen på fysisk stress).

Hvis man ikke kommer til målet med frekvensreduksjon medikamentelt, er såkalt His-bunt-ablasjon og en moderne VVIR-pacemaker for mange en meget god løsning. Man eliminerer dermed impulsene fra forkamrene (som har en frekvens på 400-600), og stimulerer hjertekamrene via en pacemaker. Riktig programmert vil den kunne sørge for en tilnærmet fysiologisk frekvensvariasjon i hjertet, og også kunne individualiseres for den enkelte person.

Ved en normalisering av hjertefrekvens vil man (og særlig hos en person med mitralventil) sørge for bedre fylningstid for hjertekamrene, og slik øke både slag- og minuttvolum ut fra hjertet. Dermed vil som regel fysisk kapasitet bedres vesentlig.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/102119-ablasjon/#findComment-596362
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...