Gå til innhold

undersøkelse: IVF barn - flest gutter?


Gjest Lurer litt på det

Anbefalte innlegg

Gjest Lurer litt på det

Tenkte å ta en liten spørreundersøkelse på dette tema.

Er det slik at det blir født flest gutter ved hjelp av assistert befruktning? Eller er det rene tilfeldigheter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nord-Trønder

Jeg mener at dette var oppe for om lag et år siden og at noen da faktisk kunne vise til en undersøkelse hvor det viste seg å stemme at det var flest gutter. Husker jeg riktig nå eller...?

Nå fødes det jo også flest gutter uansett "produksjonsmåte", men rapportene her inne den siste tiden kan jo få en til å undre på om jentene er i et lite mindretall.

Psssst - i min mage er det også en ICSI-gutt..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en teori som sier at "gutte-embryoer" vokser fortere på dag 2-5. Dette medfører at om en velger den største og beste "blastocysten" i denne perioden, er det en større sjanse for at det er et gutte-embryo enn jente-embryo.

Undersøkelser viser at når innsetting (av "beste" blastocyst) skjer rundt dag 5-7, blir "sex-ratio" rundt 130, i forhold til ca 106 som er "normalt" (dvs 106 gutter for hundre jenter).

Ettersom jeg skjønner det, er det ikke målt noen signifikant forskjell (i forhold til "normalt") når innsetting skjer på dag 2-3 (som vel er vanlig i Norge).

Med alle mulige forbehold om at jeg har forstått teorien riktig (jeg er ikke lege).

Referanser:

C.J. Quintans, M.J. Donaldson, L.A. Blanco and R.S. Pasqualini, Deviation in sex ratio after selective transfer of the most developed cocultured blastocysts. J Assist Reprod Genet 15 (1998), pp. 403–404.

Y.J.R. Ménézo, J. Chouteau, M.J. Torelló, A. Girard and A. Veiga, Birth weight and sex ratio after transfer at the blastocyst stage in humans. Fertil Steril 72 (1999), pp. 221–224.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk to flotte jenter på vårt 3. IVF forsøk *s*.

Egentlig burde jeg jo svare at det er det samme om det er gutt eller jente, men jeg ønsket meg fryktelig jente og ble litt lei meg. Hadde satt inn to egg og var sikker på at det var jenta som forsvant. Mye rare tanker når hormonene danser.

Idag vil jeg ikke bytte ham ut med noen.

Og så har jeg jo ei stor jente da og en stor gutt.

Noen ganger når jeg leser her inne synes jeg ting er så urettferdig. Mange sliter med å få barn og bruker mange forsøk mens jeg som hadde to fra før og tok et forsøk på sparket, vi betalte selv, ble gravid ved første forsøk. Gammel var jeg også, Hadde ikke oddsen på vår side men ble gravid likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg spurte legen som fulgte opp svangerskapet mitt på RH om dette. Ifølge henne var det overvekt av jenter etter IVF/ICSI, men jeg vet ikke hva slags kilder hun hadde for dette.

Vi fikk i alle fall ei nydelig jente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ei IVF jente, men synes at det har vært mange annonseringer av guttefødsler og gutter i magen etter IVF/ICSI i det siste. Det har kanskje en sammenheng. Uansett, det betyr ikke så mye bare det blir barn av det. :o)

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Egentlig burde jeg jo svare at det er det samme om det er gutt eller jente, men jeg ønsket meg fryktelig jente og ble litt lei meg. Hadde satt inn to egg og var sikker på at det var jenta som forsvant. Mye rare tanker når hormonene danser.

Idag vil jeg ikke bytte ham ut med noen.

Og så har jeg jo ei stor jente da og en stor gutt.

Noen ganger når jeg leser her inne synes jeg ting er så urettferdig. Mange sliter med å få barn og bruker mange forsøk mens jeg som hadde to fra før og tok et forsøk på sparket, vi betalte selv, ble gravid ved første forsøk. Gammel var jeg også, Hadde ikke oddsen på vår side men ble gravid likevel.

Vi har to gutter og ei jente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

vi har fått en flott icsi-gutt.

Men ut fra mine samtaler med leger viser det seg at det er en liten overvekt jenter. De har ingen klare forklaringer på det, men det antas at jentesædceller er sterkere enn guttesædceller, og at de derfor overlever lettere den harde behandlingen sædcellene får i sentrifugen osv. Survival of the fittest :o)

Men noen eksakt forklaring er det ikke.... og personlig syns jeg det er flest ivf-/icsi-gutter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt om det er overvekt av gutter.Selv har jeg etter to icsi-forsøk to gutter og to jenter.En stor gutt(6år) og en liten gutt(16mnd),ei stor jente(6år)og ei lita jente(16 mnd).

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...