Gå til innhold

Multippel personlighet/DID-kan du svare NHD?


Gjest amanda_amalie

Anbefalte innlegg

Gjest amanda_amalie

Hvorfor er det så få fagfolk som vet noe om dette?

Jeg har opplevd gang på gang å bli tatt for å være noe helt annet enn det jeg er. Jeg har fått mange diagnoser, bl.a. epilepsi (abcenser etc). Noen har til og med trodd at jeg har brukt narkotika (det stemmer ikke). Noen ganger virker det nesten som om enkelte folk som jobber i psykiatrien blir redde når de hører hvilken diagnose jeg har. Hvorfor det?

Hvordan ville du, NHD ha behandlet en av dine pasienter hvis h*n hadde denne diagnosen? Og hvor lang tid ville det ha tatt før pasienten er frisk?

Er det noen andre som har noen erfaringer med dette, så blir jeg takknemlig for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

jeg har aldri hatt en pasient med multippel personlighet. Ei heller kjenner jeg noen annen i psykiatrien som har hatt en slik pasient.

Jeg kjenner heller ingen behandling og vet ikke hvor lenge en slik behandling eventuelt må vare.

Beklager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest amanda_amalie

Her finner du kanskje noe av årsaken til at fagfolk kan virke usikre i forhold til fenomenet MPD:

http://skepdic.com/mpd.html

Vet ikke helt hva jeg skal si. Dette var nesten et steg i feil retning for meg. Betyr det da at det ikke finnes noen som har en ekte MPD? Igjen er det den lange veien å ikke bli trodd. Er det bare meg som fikk negative følelser her? Det kan jo hende at jeg er helt på jordet her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt hva jeg skal si. Dette var nesten et steg i feil retning for meg. Betyr det da at det ikke finnes noen som har en ekte MPD? Igjen er det den lange veien å ikke bli trodd. Er det bare meg som fikk negative følelser her? Det kan jo hende at jeg er helt på jordet her...

Det er vel mer at fagfolk ikke er enige om hvordan de skal forholde seg til denne typen dissosiering. Uenigheten går blant annet på om dette skal klassifiseres som en egen diagnose, eller om det skal sees på som et symptom. I tillegg er dette et forholdvis nytt felt, i hvert fall i forhold "gamle" lidelser som f.eks. schizofreni, og etter hva jeg har forstått finnes det ikke forskningsresultater som kan bevise/utelukke verken det ene eller det andre. Er langt fra oppdatert på dette emnet, men søk gjerne litt rundt på nettet selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt hva jeg skal si. Dette var nesten et steg i feil retning for meg. Betyr det da at det ikke finnes noen som har en ekte MPD? Igjen er det den lange veien å ikke bli trodd. Er det bare meg som fikk negative følelser her? Det kan jo hende at jeg er helt på jordet her...

Jeg har lest en bok om ei med den diagnosen.

Vannliljen.Legger ved link til omtale av boken:

http://home.no.net/feline/bok_incest.html

Men den boka er grusomt sterk.Bør ikke lese av sarte sjeler.

Bare ville si det at det er jo de som har diagnosen.

Ta et søk på google,der finner du sikkert mer info om du trenger det.

http://www.google.com/intl/no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet ikke helt hva jeg skal si. Dette var nesten et steg i feil retning for meg. Betyr det da at det ikke finnes noen som har en ekte MPD? Igjen er det den lange veien å ikke bli trodd. Er det bare meg som fikk negative følelser her? Det kan jo hende at jeg er helt på jordet her...

Hva syns din andre personlighet om dette svaret?

*knis*

Sorry, ikke meningen å være ufin, men som du har skjønt så er dette et ganske omdiskutert tema.

Hva er det som gjør deg eller andre sikre på at du har flere personligheter?

Og betyr det at den ene personligheten ikke vet/husker hva den andre har gjort?

I såfall blir jo utdanning og eksamener umulig å få gjennomført. Den ene leser og den andre møter opp uforberedt på eksamen?!

Skjønner du at folk har vanskelig for å svelge denne diagnosen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel mer at fagfolk ikke er enige om hvordan de skal forholde seg til denne typen dissosiering. Uenigheten går blant annet på om dette skal klassifiseres som en egen diagnose, eller om det skal sees på som et symptom. I tillegg er dette et forholdvis nytt felt, i hvert fall i forhold "gamle" lidelser som f.eks. schizofreni, og etter hva jeg har forstått finnes det ikke forskningsresultater som kan bevise/utelukke verken det ene eller det andre. Er langt fra oppdatert på dette emnet, men søk gjerne litt rundt på nettet selv.

Jobber du, eller har du utdanning innenfor psykologi/psykiatri?

Eller er du bare interessert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva syns din andre personlighet om dette svaret?

*knis*

Sorry, ikke meningen å være ufin, men som du har skjønt så er dette et ganske omdiskutert tema.

Hva er det som gjør deg eller andre sikre på at du har flere personligheter?

Og betyr det at den ene personligheten ikke vet/husker hva den andre har gjort?

I såfall blir jo utdanning og eksamener umulig å få gjennomført. Den ene leser og den andre møter opp uforberedt på eksamen?!

Skjønner du at folk har vanskelig for å svelge denne diagnosen?

Woh...

Du tråkker ikke litt i salaten nå, soleil...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråkker i salaten?

Hvordan da.

Jeg var bare redd for at amanda_amalie ville oppfatte det som at du gjør narr av diagnosen hennes, og det er vel neppe hva hun trenger nå :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var bare redd for at amanda_amalie ville oppfatte det som at du gjør narr av diagnosen hennes, og det er vel neppe hva hun trenger nå :o)

Jeg vil på ingen måte gjøre narr av noen personer her. Jeg vet hva det vil si å være alvorlig syk.

Første gangen jeg var alvorlig syk så husker jeg også hvordan det var å gå rundt å tenke på hva slags sykdom jeg hadde, om det var livsvarig.. om jeg kom til å være innlagt for resten av livet, om jeg aldri ville bli bra og så videre.

_Hvis_ det er slik at Amanda_Amalie har en lidelse som tilsvarer MPF så håper jeg hun kan få den rette behandling.

Jeg tror det er lurt å ikke henge seg opp i denne diagnosen. Det kan bli et selvoppfyllende profeti.

Jeg har flere tanker rundt dette, men jeg har egentlig ikke så mye greie på det. Så jeg holder kjeft. Dessuten har jeg noen støtende tanker rundt diagnosen, også.

Men ikke personen(e) i innlegget. Jeg ønsker dem alt godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil på ingen måte gjøre narr av noen personer her. Jeg vet hva det vil si å være alvorlig syk.

Første gangen jeg var alvorlig syk så husker jeg også hvordan det var å gå rundt å tenke på hva slags sykdom jeg hadde, om det var livsvarig.. om jeg kom til å være innlagt for resten av livet, om jeg aldri ville bli bra og så videre.

_Hvis_ det er slik at Amanda_Amalie har en lidelse som tilsvarer MPF så håper jeg hun kan få den rette behandling.

Jeg tror det er lurt å ikke henge seg opp i denne diagnosen. Det kan bli et selvoppfyllende profeti.

Jeg har flere tanker rundt dette, men jeg har egentlig ikke så mye greie på det. Så jeg holder kjeft. Dessuten har jeg noen støtende tanker rundt diagnosen, også.

Men ikke personen(e) i innlegget. Jeg ønsker dem alt godt.

Godt :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke undertegnet

jeg har aldri hatt en pasient med multippel personlighet. Ei heller kjenner jeg noen annen i psykiatrien som har hatt en slik pasient.

Jeg kjenner heller ingen behandling og vet ikke hvor lenge en slik behandling eventuelt må vare.

Beklager.

Er dette din måte å si at du mener at det ikke finnes noen slik diagnose?

Jeg mener, en kan da vite noe om ting selv om en ikke har 'opplevd' det selv eller hos sine eller sine kollegers pasienter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette din måte å si at du mener at det ikke finnes noen slik diagnose?

Jeg mener, en kan da vite noe om ting selv om en ikke har 'opplevd' det selv eller hos sine eller sine kollegers pasienter.

Les artikkelen som Retz la ut.

Diagnoser er konstruksjoner, det er bare en samling symptomer som man har gitt et navn.

Om det er mulig å ha flere personligheter i en kropp som ikke kjenner til hverandre, men handler/føler og lever uavhengig av hverandre er et mer interessant spørsmål.

Jeg er skeptisk til om dette er mulig.

Om noen _tror_ at de har sykdommen og er plaget med at de ikke føler at de har en konsistent personlighet er noe jeg kan tro på.

En annen sak er at man kan få mange ideer om hva som feiler en hvis en leser bøker, på nettet og ser filmer.

En kjenner seg igjen - og vips føler man at man endelig får en bekreftelse på hva man er. Man finner mening og sammenheng.

Forståelig, men ikke sunt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Er dette din måte å si at du mener at det ikke finnes noen slik diagnose?

Jeg mener, en kan da vite noe om ting selv om en ikke har 'opplevd' det selv eller hos sine eller sine kollegers pasienter.

Om du leser andre ansnitt i mitt svar, får du svaret på ditt spørsmål. For enkelhets skyld kopierer jeg det inn her:

"Jeg kjenner heller ingen behandling og vet ikke hvor lenge en slik behandling eventuelt må vare."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke undertegnet

Om du leser andre ansnitt i mitt svar, får du svaret på ditt spørsmål. For enkelhets skyld kopierer jeg det inn her:

"Jeg kjenner heller ingen behandling og vet ikke hvor lenge en slik behandling eventuelt må vare."

Ja, det er det jeg mener, hvis DU som utdannet innen psykiatrien ikke kjenner til verken behandling eller noe annet vedr denne diagnosen, så må vel nesten det tyde på at du mener at dette er en diagnose som ikke finnes, eller burde finnes?

Var det en diagnose å ta hensyn til, så må den da vel være omtalt i bøker eller legetidsskrifter!! Og da VILLE du jo vist noe om det ikke sant?

Spørmsålet var: Mener du at denne diagnosen ikke finnes? At diagnosebetegnelsen altså er ukorrekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Ja, det er det jeg mener, hvis DU som utdannet innen psykiatrien ikke kjenner til verken behandling eller noe annet vedr denne diagnosen, så må vel nesten det tyde på at du mener at dette er en diagnose som ikke finnes, eller burde finnes?

Var det en diagnose å ta hensyn til, så må den da vel være omtalt i bøker eller legetidsskrifter!! Og da VILLE du jo vist noe om det ikke sant?

Spørmsålet var: Mener du at denne diagnosen ikke finnes? At diagnosebetegnelsen altså er ukorrekt.

Jeg har ingen sterke meninger om diagnosen finnes eller ikke. Den er i hvert fall svært sjelden.

Siden jeg ikke har hatt bruk for å vite noe om den, og de tidsskriftene jeg fast leser ikke har hatt noen gode artikler om den, har det ikke blitt til at jeg har satt meg inn i problematikken.

Et av verdens "topp 5" psykiatriske tidsskrift, hadde en sammendragsartikkel (review). Abstractet til denne artikkelen er slik:

"Br J Psychiatry 1994 May;164(5):600-12

Multiple personality disorder.

Piper A Jr.

Providence Hospital, Seattle, Washington.

Five aspects of the diagnosis and treatment of multiple personality disorder (MPD) were examined. The following five conclusions were made: the contemporary diagnostic criteria are vague and overinclusive; the recent alleged increase in prevalence of the disorder is almost certainly artefactual; legal proceedings involving MPD patients raise disturbing questions about personal responsibility; there is little literature support for the theory that MPD results from childhood trauma; and many of the techniques used to diagnose and treat the condition reinforce its symptoms. A careful revision of diagnostic criteria for the disorder is recommended.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke undertegnet

Jeg har ingen sterke meninger om diagnosen finnes eller ikke. Den er i hvert fall svært sjelden.

Siden jeg ikke har hatt bruk for å vite noe om den, og de tidsskriftene jeg fast leser ikke har hatt noen gode artikler om den, har det ikke blitt til at jeg har satt meg inn i problematikken.

Et av verdens "topp 5" psykiatriske tidsskrift, hadde en sammendragsartikkel (review). Abstractet til denne artikkelen er slik:

"Br J Psychiatry 1994 May;164(5):600-12

Multiple personality disorder.

Piper A Jr.

Providence Hospital, Seattle, Washington.

Five aspects of the diagnosis and treatment of multiple personality disorder (MPD) were examined. The following five conclusions were made: the contemporary diagnostic criteria are vague and overinclusive; the recent alleged increase in prevalence of the disorder is almost certainly artefactual; legal proceedings involving MPD patients raise disturbing questions about personal responsibility; there is little literature support for the theory that MPD results from childhood trauma; and many of the techniques used to diagnose and treat the condition reinforce its symptoms. A careful revision of diagnostic criteria for the disorder is recommended.

Takk, da fikk jeg svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...