Gå til innhold

Hva skjer med meg


Kizza1365380506

Anbefalte innlegg

Kizza1365380506

Trodde jeg var så bra. Har vært på arbeid i 4 dager og det har gått bedre og bedre. Var hos frisøren i går

og så i dag;

Jeg skulle på butikken for å handle. Da jeg hadde parkert og gikk inn i butikken begynte skjelvingene. Jo lenger inn i butikken jeg kom jo verre ble det. Så når jeg kom til kassen svettet jeg og beina klarte nesten ikke å bære meg, hendene skalv og jeg trodde jeg skulle besvime. Klarte nå å få betalt og kom meg til bilen med alle varene uten at noen reagerte.

Hva er dette her, er det "bare" angst eller? Sukk :o(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

happy1365380345

Som jeg kjenner meg igjen og jeg lider av GAD, altså en angstlidelse.

Det er så ubehagelig - føler med deg. Men du svimer ikke av og bena svikter deg ikke. Det kjennes bare slik ut.

Du opplevde jo selv at ingen av delene skjedde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kizza1365380506

Som jeg kjenner meg igjen og jeg lider av GAD, altså en angstlidelse.

Det er så ubehagelig - føler med deg. Men du svimer ikke av og bena svikter deg ikke. Det kjennes bare slik ut.

Du opplevde jo selv at ingen av delene skjedde.

Blir det lettere senere da eller kommer dette bare helt uten videre og overrumpler deg. Jeg hater å ikke ha kontrollen over meg selv.

Jeg takker gud for handlevogner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kizza1365380506

Hørtes ut som angst.

Det er ikke noe akkurat behaglig.

Ja, det tror jeg og. Iallefall var det utrolig ekkelt. Må vel kanskje innfinne meg med at livet mitt blir sånn fremover, og så jeg som er så glad i å gå ut blandt folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som panikkangst. Panikkangst finnes det gode terapimetoder mot. Det kalles kognitiv terapi, og er svært virksomt. Så du behøver IKKE å ha det slik veldig mye lenger, det er lett å behandle. Svært frustrerende, krevende og til tider slitsomt, men lett og effektivt allikevel.

Så spør behandleren din om dette, og få henvisning til en slik kognitiv gruppeterapi mot panikkangst. Det er (såvidt jeg vet) den ENESTE effektive metoden som pr. i dag finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kizza1365380506

Høres ut som panikkangst. Panikkangst finnes det gode terapimetoder mot. Det kalles kognitiv terapi, og er svært virksomt. Så du behøver IKKE å ha det slik veldig mye lenger, det er lett å behandle. Svært frustrerende, krevende og til tider slitsomt, men lett og effektivt allikevel.

Så spør behandleren din om dette, og få henvisning til en slik kognitiv gruppeterapi mot panikkangst. Det er (såvidt jeg vet) den ENESTE effektive metoden som pr. i dag finnes.

Takk for tipset, det skal jeg gjøre. Skal til legen på mandag.

Går gjerne gjennom mye for å slippe å oppleve det der igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset, det skal jeg gjøre. Skal til legen på mandag.

Går gjerne gjennom mye for å slippe å oppleve det der igjen!

Så flott, da. Lykke til.:)

Klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

happy1365380345

Blir det lettere senere da eller kommer dette bare helt uten videre og overrumpler deg. Jeg hater å ikke ha kontrollen over meg selv.

Jeg takker gud for handlevogner.

Det blir lettere, men det krever innsats fra deg selv, både mentalt og fysisk trening.

Det viktigste er faktisk å slippe kontrollen, for å ufarliggjøre angsten din.

Du har nå på en måte lagret en dårlig opplevelse i minnet ditt og det er mye opp til deg om du nå oppsøker frykten/angsten din eller starter unngåelsestaktikk, som er veldig vanlig for angstpasienter.¨

Jeg håper du velger det første alternativet, hvis ikke vil livet ditt bli svært begrenset etterhvert.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kizza1365380506

Det blir lettere, men det krever innsats fra deg selv, både mentalt og fysisk trening.

Det viktigste er faktisk å slippe kontrollen, for å ufarliggjøre angsten din.

Du har nå på en måte lagret en dårlig opplevelse i minnet ditt og det er mye opp til deg om du nå oppsøker frykten/angsten din eller starter unngåelsestaktikk, som er veldig vanlig for angstpasienter.¨

Jeg håper du velger det første alternativet, hvis ikke vil livet ditt bli svært begrenset etterhvert.

Lykke til :)

Jeg har erfart tidligere, var skrekkslagen når jeg så en edderkopp, at jeg må konfrontere frykten min. I dette tilfelle skjønner jeg ikke hva jeg har fått angst av, det er egentlig det som er problemet. Når jeg da mister kontrollen i den samme butikken jeg har handlet i flere ganger i uken i 16 år så slo det meg faktisk ganske ut. Jeg har da ingenting å være redd for i forhold til den situasjonen.

Til opplysning, jeg besvimte bokstavelin når jeg så store edderkopper før, nå tar jeg dem ut med bare hendene. Så jeg vet at det hjelper. Men man må nesten vite hva man angst for, eller hur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

happy1365380345

Høres ut som panikkangst. Panikkangst finnes det gode terapimetoder mot. Det kalles kognitiv terapi, og er svært virksomt. Så du behøver IKKE å ha det slik veldig mye lenger, det er lett å behandle. Svært frustrerende, krevende og til tider slitsomt, men lett og effektivt allikevel.

Så spør behandleren din om dette, og få henvisning til en slik kognitiv gruppeterapi mot panikkangst. Det er (såvidt jeg vet) den ENESTE effektive metoden som pr. i dag finnes.

Hei :)

Må arrestere deg litt når du fremlegger angst som en enkel greie å behandle.

Har selv hatt angst i 20 år, og dette er ingen enkel sykdom å behandle. Jeg tror mange med angst hadde vært overlykkelige hvis det fantes en lettvint vei ut.

Men får man angst er det viktig å komme raskt til behandling for å finne årsaker og starte på veien ut.

Går selv hos psykiater 1 g pr. uke og har jobbet kognitivt i et halvt år nå. Er fortsatt livredd og bekymret for det meste.

Men som min psykiater sier det har tatt lang tid å skape personligheten min og det vil kreve tid og endre mine holdninger og min bekymingsfulle personlighet.

Sånn er det bare........

Kognitiv terapi er ingen trylleformel - det går på holdningsendring og bevisstgjøring i alle livets situasjoner som innebærer frykt og angst.

For de av oss som er hardt angrepet av denne sykdommen vil det ta lang tid bare å innse og akseptere at det er denne sykdommen vi har. Deretter skal man finne årsaken, deretter finne et mønster i det hele så den blir enklere å leve med og til slutt skal den frontes for at man skal begynne å leve igjen.

Dette er ingen kort og enkel prosess Mimmy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har erfart tidligere, var skrekkslagen når jeg så en edderkopp, at jeg må konfrontere frykten min. I dette tilfelle skjønner jeg ikke hva jeg har fått angst av, det er egentlig det som er problemet. Når jeg da mister kontrollen i den samme butikken jeg har handlet i flere ganger i uken i 16 år så slo det meg faktisk ganske ut. Jeg har da ingenting å være redd for i forhold til den situasjonen.

Til opplysning, jeg besvimte bokstavelin når jeg så store edderkopper før, nå tar jeg dem ut med bare hendene. Så jeg vet at det hjelper. Men man må nesten vite hva man angst for, eller hur.

Det du gjør, i kognitiv terapi, er å oppsøke de situasjonene som gjør at den panikkangsten oppstår, og skrive ned de tankene som du har, både før, under og etter opplevelsen, på den måten å komme nærmere hva det er som utløser angsten.

Nærmere beskrivelse får du i den gruppen du kommer til. Kognitiv terapi kan du også utføre i samarbeid med terapeuten/behandleren din, men jeg syntes selv det var effektivt å gjøre det i gruppeterapi. Og iom at det gjøres i såpass kontrollerte former, så utsetter du deg ikke for opplevelser som du absolutt ikke klarer å gjennomføre.

Husk, angstanfall kan komme lenge etterpå selve opplevelsen som i utgangspunktet ga deg angst. Så det er ikke uvanlig å få slike opplevelser som det du hadde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kizza1365380506

Det du gjør, i kognitiv terapi, er å oppsøke de situasjonene som gjør at den panikkangsten oppstår, og skrive ned de tankene som du har, både før, under og etter opplevelsen, på den måten å komme nærmere hva det er som utløser angsten.

Nærmere beskrivelse får du i den gruppen du kommer til. Kognitiv terapi kan du også utføre i samarbeid med terapeuten/behandleren din, men jeg syntes selv det var effektivt å gjøre det i gruppeterapi. Og iom at det gjøres i såpass kontrollerte former, så utsetter du deg ikke for opplevelser som du absolutt ikke klarer å gjennomføre.

Husk, angstanfall kan komme lenge etterpå selve opplevelsen som i utgangspunktet ga deg angst. Så det er ikke uvanlig å få slike opplevelser som det du hadde.

Hvordan kan en da finne ut hva som er den egentlige grunnen til disse anfallene?

Er det her psykologene kommer inn eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan kan en da finne ut hva som er den egentlige grunnen til disse anfallene?

Er det her psykologene kommer inn eller?

Ja, det er et samarbeid mellom deg og de som er der som behandlere. Det er som oftest ikke psykologer, i gruppen jeg var, var det klinisk sosionom og fysioterapeut.

I tillegg til selve det å møte angsten, var det avslapningsøvelser, mentaliseringsteknikker osv. Så det er et ganske omfattende opplegg. Men som sagt svært effektivt, med gode prognoser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

Må arrestere deg litt når du fremlegger angst som en enkel greie å behandle.

Har selv hatt angst i 20 år, og dette er ingen enkel sykdom å behandle. Jeg tror mange med angst hadde vært overlykkelige hvis det fantes en lettvint vei ut.

Men får man angst er det viktig å komme raskt til behandling for å finne årsaker og starte på veien ut.

Går selv hos psykiater 1 g pr. uke og har jobbet kognitivt i et halvt år nå. Er fortsatt livredd og bekymret for det meste.

Men som min psykiater sier det har tatt lang tid å skape personligheten min og det vil kreve tid og endre mine holdninger og min bekymingsfulle personlighet.

Sånn er det bare........

Kognitiv terapi er ingen trylleformel - det går på holdningsendring og bevisstgjøring i alle livets situasjoner som innebærer frykt og angst.

For de av oss som er hardt angrepet av denne sykdommen vil det ta lang tid bare å innse og akseptere at det er denne sykdommen vi har. Deretter skal man finne årsaken, deretter finne et mønster i det hele så den blir enklere å leve med og til slutt skal den frontes for at man skal begynne å leve igjen.

Dette er ingen kort og enkel prosess Mimmy.

Jeg beklager hvis jeg har fremstilt det slik at det er enkelt, det er det IKKE. Men jeg har prøvd å formidle at det er mulig. Og det står jeg for!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kizza1365380506

Ja, det er et samarbeid mellom deg og de som er der som behandlere. Det er som oftest ikke psykologer, i gruppen jeg var, var det klinisk sosionom og fysioterapeut.

I tillegg til selve det å møte angsten, var det avslapningsøvelser, mentaliseringsteknikker osv. Så det er et ganske omfattende opplegg. Men som sagt svært effektivt, med gode prognoser.

Jeg skal lufte det for legen om ikke han kan finne en gruppe som det for meg. Jeg har en utrolig grei lege skjønner du. Hadde ikke hatt det så bra idag hadde det ikke vært for ham.

Jeg skjønner at dette ikke eren dans på roser. Jeg er ihvertfall altfor sliten til å klare å finne ut av det selv, når jeg ikke vet hvor jeg skal begynne. Så takk for tipset

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan en da finne ut hva som er den egentlige grunnen til disse anfallene?

Er det her psykologene kommer inn eller?

Jeg vil ikke "lure" deg inn i en behandlingsform uten også å si at det KAN ta lang tid, og være mer omfattende enn som så å finne ut av hva det var som ga deg angst, og bli kvitt det.

Det kommer helt an på hvor dypt det sitter, tror jeg. Og det kan faktisk også tenkes at det var en engangs affære, det som skjedde deg inne i butikken. Det KAN visstnok forekomme.

Og det er heller ikke så uvanlig at man umiddelbart ikke vet hva det kommer av. Håpet er å bli mere klar over dette ettersom terapien skrider fram. Men selve den kognitive terapien HAR gode prognoser, selv om det ikke nødvendigvis hjelper mot ALL type angst. Det skal være mest effektivt mot panikkangst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kizza1365380506

Jeg vil ikke "lure" deg inn i en behandlingsform uten også å si at det KAN ta lang tid, og være mer omfattende enn som så å finne ut av hva det var som ga deg angst, og bli kvitt det.

Det kommer helt an på hvor dypt det sitter, tror jeg. Og det kan faktisk også tenkes at det var en engangs affære, det som skjedde deg inne i butikken. Det KAN visstnok forekomme.

Og det er heller ikke så uvanlig at man umiddelbart ikke vet hva det kommer av. Håpet er å bli mere klar over dette ettersom terapien skrider fram. Men selve den kognitive terapien HAR gode prognoser, selv om det ikke nødvendigvis hjelper mot ALL type angst. Det skal være mest effektivt mot panikkangst.

Jeg får høre hva legen sier. Han har sikkert noen løsninger. Du skjønner jeg har hatt denne følelsen tidligere og bare da gikk det over lengre tid. Jeg hadde det hele døgnet og i flere uker, det var derfor jeg ble sykemeldt. Selv om den legen da kalte det depresjon så var det samme følelsen bare beina og hendene skalv ikke synlig. Men hele kroppen inni meg liksom. Det hele har blitt dempet med tabletter men blir forsterket når jeg skal noe og idag opplevde jeg altså dette som dere kan tenke dere er panikkangst.

Nå skal jeg til fastlegen min og høre hva han sier, så får vi se.

Takk for innslag og gode råd, jeg skal ta dem med meg og høre hva han sier. Kjenner jeg ham rett sender han meg til psykolog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...