Gå til innhold

Autistiske trekk hos barn


Gjest eatni

Anbefalte innlegg

Min lille gutt på snart 6 år har vært hos barnepsykiater, som har observert autistiske trekk hos han. Utredningen er ikke ferdig ennå, så noen endelig konklusjon har vi ikke fått.

Han har fra tidligere (4 år) fått diagnosen ADHD.

Kan disse autistiske trekkene skyldes for liten stimulering og oppmerksomhet fra meg, og er det noe jeg kan gjøre for å bremse dette? Jeg erfarer at han blir vanskeligere å få kontakt med etter som han blir eldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Autisme er en medfødt lidelse, så det er ingenting du kan gjøre for å bremse eller rette på dette. Ekstra oppmerksomhet vil kanskje til og med gjøre det verre. Men det er mye som kan gjøres når det gjelder tilrettelegging, og at du/dere får hjelp av spesialister innen habiliteringstjenesten til å gjøre dette, er også viktig.

Det som er viktig i forhold til ham, tror jeg, er uansett å være tydelige. Ikke kom med uuttalte forventninger. Si tydelig hva dere vil. Gi ham tydelige regler å forholde seg til. Lag en fast ramme rundt hverdagen. Lag gjerne en oppsatt dagsplan, som ikke bør fravikes. Det oppleves trygt. Gi verbale utsagn. Unngå ikke - verbale utsagn.

Det er ikke uvanlig at barn som er autistiske eller har den samme lidelsen som meg (asperger syndrom) først (feilaktig) får diagnose ADHD.

Jeg syns det er så fint at sønnen din får spesiell oppfølging nå, at de kan gi ham riktig diagnose, slik at oppfølgingen hans blir lettere, både for ham og for dere som foreldre. Hvis det viser seg at han er autistisk/har asperger syndrom, så er det viktig å lære ham å akseptere seg selv akkurat som den spesielle personen han er.

Selv fikk jeg diagnose asperger syndrom i desember, og jeg er 35 år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...