Gå til innhold

Informasjon


Gjest suse

Anbefalte innlegg

Jeg har et barn i barneskolen, med en far som har diagnosen paranoid schizofreni. Han har vært stabil de siste år, sluttet med medisin og behandling.

Han kan i perioder te seg merkelig, det kan skyldes andre forhold enn denne diagnosen (endel annet som ligger bak), men i siste ferie var det ting som gjorde meg veldig usikker og mistenksom. Og nå, ikke så lenge etter hører jeg at han visstnok skal være innlagt men ingen vet noe sikkert. Han har lite familie og ingen nære venner som han har pleid å involvere i slike problemer. Sist han var syk var jeg den som fikk høre det meste..

Om jeg ringer sykehuset kan de heller ikke gi meg svar om han er der.

Til sommeren skulle han hatt ungen hos seg en tid...!

Har jeg, som mor til hans barn, noen rettigheter til informasjon når det gjelder hans psykiske helse?

Hva med barnets beste i en slik situasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, det har du ikke. Du har ikke krav på å vite noen ting, det vet jeg av erfaring.

Så dersom du tror faren har en dårlig periode, ville ikke jeg ha sendt ungen dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke svaret på det du spør om - men tror neppe du har krav på informasjon fra hans behandlende lege uten hans samtykke.

Men kan du ikke kontakte ham selv? Er det umulig å drøftet din bekymring - og evt. få hans tillatelse til å være med på en samtale med hans lege hvor du kan stille dine spørsmål?

Når det gjelder samvær med barna dersom du ikke har noen mulighet til å finne ut av hvordan hans psykiske tilstand er for tiden men har en rimelig grunn til å være bekymret, så antar jeg at du kan kontakte barnevernet og be om råd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke svaret på det du spør om - men tror neppe du har krav på informasjon fra hans behandlende lege uten hans samtykke.

Men kan du ikke kontakte ham selv? Er det umulig å drøftet din bekymring - og evt. få hans tillatelse til å være med på en samtale med hans lege hvor du kan stille dine spørsmål?

Når det gjelder samvær med barna dersom du ikke har noen mulighet til å finne ut av hvordan hans psykiske tilstand er for tiden men har en rimelig grunn til å være bekymret, så antar jeg at du kan kontakte barnevernet og be om råd...

En gang i tiden var han svært så villig til å dele alt om sin tilstand med meg. Etter at vi skilte lag var jeg fortsatt den han ringte for å be om råd og støtte, spes. i perioder der han ikke engang stolte på behandleren. En gang opplevde jeg at han var skikkelig dårlig, og da jeg kontaktet beh. for å gjøre denne obs på det kunne hun ikke forstå det, han var da friskere enn noen sinne..

Men det var dengangen, det har gått noen år. Det gikk vel opp for ham at det å snakke med meg kunne føre til at jeg sa nei til samvær når jeg var i tvil om hans tilstand.

Jeg har vurdert å kontakte barnevernet i hans kommune, Har hatt kontakt med dem før. Da gikk han med på, etter deres anbefalinger, å ikke ha barnet til overnatting.

Det er fullt mulig for sommeren at det er en tredje person tilstede hos far (farmoren), men selv om hun tar ansvaret for gutten, så kan han jo føle seg utrygg om faren ikke ter seg helt "som normalt"..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gang i tiden var han svært så villig til å dele alt om sin tilstand med meg. Etter at vi skilte lag var jeg fortsatt den han ringte for å be om råd og støtte, spes. i perioder der han ikke engang stolte på behandleren. En gang opplevde jeg at han var skikkelig dårlig, og da jeg kontaktet beh. for å gjøre denne obs på det kunne hun ikke forstå det, han var da friskere enn noen sinne..

Men det var dengangen, det har gått noen år. Det gikk vel opp for ham at det å snakke med meg kunne føre til at jeg sa nei til samvær når jeg var i tvil om hans tilstand.

Jeg har vurdert å kontakte barnevernet i hans kommune, Har hatt kontakt med dem før. Da gikk han med på, etter deres anbefalinger, å ikke ha barnet til overnatting.

Det er fullt mulig for sommeren at det er en tredje person tilstede hos far (farmoren), men selv om hun tar ansvaret for gutten, så kan han jo føle seg utrygg om faren ikke ter seg helt "som normalt"..?

Kan du ikke gjøre en eller annen avtale med farmor om at du kan hente ham dersom faren blir dårlig? Du vet sikkert at de som kjenner en psyk person ofte ser tegnene veldig tidlig. Tror ikke barnet vil oppdage det så fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gang i tiden var han svært så villig til å dele alt om sin tilstand med meg. Etter at vi skilte lag var jeg fortsatt den han ringte for å be om råd og støtte, spes. i perioder der han ikke engang stolte på behandleren. En gang opplevde jeg at han var skikkelig dårlig, og da jeg kontaktet beh. for å gjøre denne obs på det kunne hun ikke forstå det, han var da friskere enn noen sinne..

Men det var dengangen, det har gått noen år. Det gikk vel opp for ham at det å snakke med meg kunne føre til at jeg sa nei til samvær når jeg var i tvil om hans tilstand.

Jeg har vurdert å kontakte barnevernet i hans kommune, Har hatt kontakt med dem før. Da gikk han med på, etter deres anbefalinger, å ikke ha barnet til overnatting.

Det er fullt mulig for sommeren at det er en tredje person tilstede hos far (farmoren), men selv om hun tar ansvaret for gutten, så kan han jo føle seg utrygg om faren ikke ter seg helt "som normalt"..?

Det at farmor kan være tilstede, bedrer jo situasjonen betraktelig.

Er det ikke mulig å drøfte dette åpent med faren? (Jeg forutsetter da at han er i en ikke altfor paranoid fase.)

Gutten kan vel bli utrygg hvis faren er altfor dårlig - men det å ikke få se sin far kan vel også være vanskelig og sette i gang mange fantasier? Derfor blir det nødvendig å finne ut noe om hvordan far har det for tiden - og jeg tror at dersom det kan gjøres gjennom åpen samtale så er mye vunnet...

Enig i at dersom du kan få en avtale om at farmor kontakter deg dersom far skulle bli verre, så er det også en økt trygghet.

Skjønner at dette er vanskelig...

Hvor gammel er gutten forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan du ikke gjøre en eller annen avtale med farmor om at du kan hente ham dersom faren blir dårlig? Du vet sikkert at de som kjenner en psyk person ofte ser tegnene veldig tidlig. Tror ikke barnet vil oppdage det så fort.

Oh, hadde det bare vært så vel. *sukke*

Farmor har aldri godtatt at sønnen er syk. Hun bor et annet sted i landet, og han er så frisk atte når han snakker med henne på telefonen. det faktum at han har vært tvangsinnlagt var selvsagt bare tull, og overreaksjoner. Også får han bare ta seg sammen, vet du.. Hun er ikke blid for at han har hatt redusert samvær til nå, det er det da ingen grunn til.. Jeg kaller det å være selektivt blind.

Guttungen.. han er oppvakt. Han får det med seg, tro meg. Han var hos far èn dag i påsken, og var mutt da han kom tilbake, selv om far ikke hadde gjort noe spesielt. Han merket nok at noe var på gang, ja.

Nei, jeg skjønner at jeg har endel sømmer å sy sammen før sommeren kommer. Kanskje har jeg et fortrinn, sønnen min har en for inne hos bup pga add, og der er det et menneske jeg kan kontakte om jeg føler det går helt over styr, kanskje hun kan hjelpe. Men jeg venter med det. Han var egentlig på vei ut av deres "hender" og over hos ppt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh, hadde det bare vært så vel. *sukke*

Farmor har aldri godtatt at sønnen er syk. Hun bor et annet sted i landet, og han er så frisk atte når han snakker med henne på telefonen. det faktum at han har vært tvangsinnlagt var selvsagt bare tull, og overreaksjoner. Også får han bare ta seg sammen, vet du.. Hun er ikke blid for at han har hatt redusert samvær til nå, det er det da ingen grunn til.. Jeg kaller det å være selektivt blind.

Guttungen.. han er oppvakt. Han får det med seg, tro meg. Han var hos far èn dag i påsken, og var mutt da han kom tilbake, selv om far ikke hadde gjort noe spesielt. Han merket nok at noe var på gang, ja.

Nei, jeg skjønner at jeg har endel sømmer å sy sammen før sommeren kommer. Kanskje har jeg et fortrinn, sønnen min har en for inne hos bup pga add, og der er det et menneske jeg kan kontakte om jeg føler det går helt over styr, kanskje hun kan hjelpe. Men jeg venter med det. Han var egentlig på vei ut av deres "hender" og over hos ppt.

Da hadde jeg ikke sendt ungen dit hvis jeg kunne unngått det. Tror ikke det er sunt. Da får han heller komme hjem til deg eller du får være sammen med dem så ungen ikke blir skremt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...