Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

For 3 år siden ble min mann vaksinert for hepatitt a og b.

For et år siden ble jeg forferdelig syk, daglig feber i fem uker, og enorm kløe. Ble bedre og fikk veldig mørk urin. Jeg var ikke hos lege på det tidspunktet, da min mann ikke ville hjelpe meg.

3-4 mnd. etterpå var jeg hos lege og sjekket opp alle funksjoner i kroppen ved blodprøve, da jeg har slitt med soppinfeksjon og irritabel tarm i over to år.

Legen forteller meg at jeg har vært utsatt for hepatitt b, noe jeg ikke hadde et år tidligere. Min mann har funnet seg ei ny ei, det skjedde i det tidspunktet jeg ble smittet, og jeg beskylder selvfølgelig ham for å ha smittet meg, noe han benekter. Jeg har ingen annen mulighet for å kunne fått det her. Han har i dag antistoffer på 840 , jeg har mellom 800-900.

Han påstår at det er forskjell på antistoffer opparbeidet av vaksine og antistoffer opparbeidet av smitte. Jeg vet at ikke alle opparbeider antistoffer av vaksine. Jeg vet det er surface og core, og at vaksinen består av surface.

Min lege spurte meg om jeg noen gang var vaksinert, det hadde han vel ikke trengt å gjøre hvis det skulle synes på antistoffene.

Hva er riktig?

Danner man like høye verdier av vaksine som av smitte?

Vil disse avta etterhvert, vaksinen varer jo bare 7-10 år.

Kan man smittes av å kysse?, i tilfelle så hjelper det da ikke med kondom under sex.

Da min mann gjorde det han kunne for å unngå at jeg kom til doktor. Jeg vet i ettertid at han visste jeg lå i hepatitt b, da han selv hadde vært sjuk like før.

Er ikke det på grensen til ulovlig, jeg var skikkelig syk i 3-4 mnd. Det er jo en sykdom man kan få kronisk og dø av.

Vil det synes på blodprøven at man er en frisk bærer?

Min doktor har sagt at jeg ikke kan smitte andre, er det 100%

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin
Skrevet

Legen din kan se helt sikkert om du er smittefarlig eller ikke. Hepatitt B skjer ved blod-smitte, ikke ved vanlig kyssing. Man skal kunne se ut fra prøvene om økning i antistoffer/antigener skyldes smitte eller vaksine. du bør kontrolleres jevnlig, for å se om leveren tar skade. Du kan anmelde eks-partneren din dersom han bevisst har hendret å gi deg disse viktige opplysningene.

• 1 år senere...
Skrevet

Legen din kan se helt sikkert om du er smittefarlig eller ikke. Hepatitt B skjer ved blod-smitte, ikke ved vanlig kyssing. Man skal kunne se ut fra prøvene om økning i antistoffer/antigener skyldes smitte eller vaksine. du bør kontrolleres jevnlig, for å se om leveren tar skade. Du kan anmelde eks-partneren din dersom han bevisst har hendret å gi deg disse viktige opplysningene.

Hva konkret betyr det at det er "funnet sporstoffer etter hepatitt B" ?

er jeg bærer, vil jeg snarlig få en akutt infeksjon eller er jeg i inkubasjonstiden?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...