Gå til innhold

Helt frisk av schizofreni


Gjest rota

Anbefalte innlegg

Var det noen som hørte på P4 i går ved 2 tiden?

En jente sto frem og fortalte om sin sykdom og hvordan hun ble frisk. En fantastisk historie. Idag er hun 31 år, har vært symptomfri i mange år, og utdanner seg til psykolog. Hun blir nok en god sådan.

Har noen hørt denne historien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det har lest om en lignende historie i Psykisk helse.

Kanskje finnes artikkelen på nett også.

http://www.psykiskhelse.no

Hvis det går an å bli "frisk" av schizofreni så tror jeg det er flere alvorlig psyke man kan ha større forhåpninger for. Vanligvis er schizofreni en kronisk sykdom, med dårlige og bedre perioder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det har lest om en lignende historie i Psykisk helse.

Kanskje finnes artikkelen på nett også.

http://www.psykiskhelse.no

Hvis det går an å bli "frisk" av schizofreni så tror jeg det er flere alvorlig psyke man kan ha større forhåpninger for. Vanligvis er schizofreni en kronisk sykdom, med dårlige og bedre perioder.

Fant ikke noe på den siden, men det er sikkert den samme historien du har lest om. Det var akkurat den holdningen den jenta ville til livs, at det ikke går an å bli helt frisk av schizofreni. Hun mente at den holdningen var det største problemet for de syke, at psykiatrien hadde vedtatt at schizofreni måtte man ha livet ut.

Og som du sier, så kan jo det gjelde andre diagnoser også. Veldig interessant og høre hennes historie, hun var veldig nøytral i sine uttalelser, siden hun skal inn i bransjen selv. Hun dømte ingen, bare systemet som helhet. Som skyldtes uvitenhet sa hun.

Skulle vært artig og hørt hva NHD mener om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant ikke noe på den siden, men det er sikkert den samme historien du har lest om. Det var akkurat den holdningen den jenta ville til livs, at det ikke går an å bli helt frisk av schizofreni. Hun mente at den holdningen var det største problemet for de syke, at psykiatrien hadde vedtatt at schizofreni måtte man ha livet ut.

Og som du sier, så kan jo det gjelde andre diagnoser også. Veldig interessant og høre hennes historie, hun var veldig nøytral i sine uttalelser, siden hun skal inn i bransjen selv. Hun dømte ingen, bare systemet som helhet. Som skyldtes uvitenhet sa hun.

Skulle vært artig og hørt hva NHD mener om dette.

Hun brukte ikke medisiner lenger da? Siden hun var "frisk".

Hvis hun får en psykose igjen så står det neppe i Psykisk helse. Ikke at jeg har store problemer med å godta at noen kan bli friske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun brukte ikke medisiner lenger da? Siden hun var "frisk".

Hvis hun får en psykose igjen så står det neppe i Psykisk helse. Ikke at jeg har store problemer med å godta at noen kan bli friske.

Nei, hun var helt medisinfri.

Mener å huske at hun også hadde vært symptomfri i 8 år etter å ha sluttet med medisiner. Ta forbehold om at jeg husker feil.

Hun hadde til slutt kommet til en meget dyktig psykolog som hadde trodd på at det gikk an å bli frisk, samtidig som hun selv også hadde den troen. Mener og huske at den psykologen het Reidun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun og psykologen var intervjua på p2 for et år sida eller noe. Det fins flere eksempler på at folk med en schizofreni-diagnose har blitt helt friske, uten tilbakefall.

Mest kjent er kanskje Hannah Greens (pseudonym) fortelling 'Jeg lovet deg aldri en rosenhave', som handler om hvordan hun led av schizofreni og gjennom samtaleterapi ble frisk. En vanlig innvendig mot slike historier er gjerne at pasienten har vært feildiagnostisert i utgangspunktet (en type Catch 22-forklaring); men i Greens tilfelle har leger seinere gjennomgått journalene og funnet at hun faktisk var schizofren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...