aia1365380512 Skrevet 28. april 2003 Del Skrevet 28. april 2003 Jeg fikk radioaktiv jod for 10 år siden. Behandles med 0,1 mg. Thyroxin og 10 mikrog. Liothyonin. Jeg har de siste 3 årene vært periodisk plaget med smerter og stivhet i ledd og muskler. Har store problemer morgen og kveld med å bevege meg. Jeg blir også fra 2 til 8 kg tyngre i disse periodene. Jeg jobber som spesiallærer, men føler at jeg er treg og gjør jobben dårligere. Jeg opplever tankegangen min som treg, og detter ofte ut i samtaler slik at jeg ikke får med meg det som blir sakt. Opplever også stadig å dette ut når jeg selv skal si noe. Jeg kommer ikke på ordene jeg skal bruke, eller glemmer hva jeg skal si eller hva jeg allerede har sakt. Dette føles helt håpløst for meg, og jeg kjenner at jeg begynner å miste selvtillitten.Jeg kan selvsakt forklare hva som skjer, men det oppleves ekkelt selv om folk flest er forståelsesfulle. Det er også et problem at jeg opplever meg selv som så lite til stede at ungene mine reagerer. Jeg fyker lett opp og blir irritert på dem fordi det føles som om de maser. Jeg vet at det skyldes mitt psykiske fravær, men det hjelper ikke å vite. Må stadig be om unnskyldning for mine reaksjoner.Dette kan ikke fortsette. Jeg trenger å snakke med noen som kjenner seg igjen, eller som har råd til meg. Vet ikke om alt dette skyldes stoffskiftet. Min lege kan ikke så mye om dette problemet, så jeg føler meg ganske alene dette. Kan snakke med min samboer som er meget forståelsesfull og viser masse hensyn, men har lyst til å skåne han litt. Jeg får så lite gjort. kan sitte i timevis og surre uten å få gjort noenting. Har lett for å gråte, og føler meg utenfor. Selv om solen skinner ute og det er vår, så opplever jeg ikke gleden over det som før. Er det noen som har opplevet noe liknende? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/102641-deprimert-eller-lavt-stoffskifte/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
soleil Skrevet 28. april 2003 Del Skrevet 28. april 2003 Her kan du lese en bra artikkel om lavt stoffskifte: http://www.psykiskhelse.no/artikkel.asp?id=1107 Lavt stoffskifte påvises ved blodprøve. For å finne ut om du har en depresjon eller annen psykisk lidelse så må legen intervjue deg. Vær så ærlig du kan. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/102641-deprimert-eller-lavt-stoffskifte/#findComment-589461 Del på andre sider Flere delingsvalg…
soleil Skrevet 28. april 2003 Del Skrevet 28. april 2003 http://www.stoffskifte.org/hovedside/frame.html Symptomer Trøtt og tiltaksløs Aldri uthvilt selv om en sover mye Ukonsentrert Glemsk Fryser Hovne fingrer og ben Håravfall, tørt og livløst hår Tørr hud Tynne og sprø negler Hes og uklar stemme Vektøkning til tross for dårlig appetitt Forstoppelse eller treg mage Søvnforstyrrelser Hyppige humørsvingninger Depresjon, nedstemthet Nedsatt eller ingen sexlyst Diagnose Ved hjelp av en blodprøve kan legen klarlegge mengden av thyroxin i blodet. Behandling Hypothyreose behandles som oftest med thyroxin og er en behandling som varer livet ut. Noen leger har i tillegg begynt å gi Liothyronin til pasienter som ikke får nok effekt med thyroxin. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/102641-deprimert-eller-lavt-stoffskifte/#findComment-589463 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kizza1365380506 Skrevet 28. april 2003 Del Skrevet 28. april 2003 Jeg kjenner meg igjen i din beskrivelse. Jeg har gått på thyroxin i ett år nå og verdiene er stabile. Nå er jeg sykemeldt for depresjoner, angst og spenninger i kroppen. Skal få henvisning til psykolog. Jeg vet ikke om depresjonene utløste sykdommen eller er en del av sykdomsbildet. Ellers går ting veldig tregt for tiden. Jeg har ikke energi og tiltakslyst til å gjøre noe. I de periodene jeg jobber har jeg brukt opp all energien på jobb og orker omtrent ikke gjøre forefallende husarbeid. Nå er mine unger store og må ta en god del av byrdene. Min mann er ganske oppgitt da han føler at han ikke kan hjelpe meg, og jeg får dårlig samvittighet når han må gjøre så mye husarbeid utenom alt det andre han har. Føles utrolig håpløst av og til. Tanker og arbeid går tregt, jeg leter etter ord. Jeg kan tenke over hva jeg skal si og når jeg begynner å snakke har jeg glemt de vesentlig ordene og må bruke "omveier" for å forklare hva jeg mener. Ofte blir alt da feil. Ellers er fingre og føtter hovne. Armer og ben dovner vekk. Jeg sover dårlig og er aldri utsovet. Har tørr hud osv. Føler også at det er vanskelig å snakke med andre om mine såkalte plager, får stadig høre ja men sånn har jeg det og. Jeg og glemmer osv. så nå sier jeg bare at alt er OK når noen spør. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/102641-deprimert-eller-lavt-stoffskifte/#findComment-589826 Del på andre sider Flere delingsvalg…
aia1365380512 Skrevet 29. april 2003 Forfatter Del Skrevet 29. april 2003 Jeg kjenner meg igjen i din beskrivelse. Jeg har gått på thyroxin i ett år nå og verdiene er stabile. Nå er jeg sykemeldt for depresjoner, angst og spenninger i kroppen. Skal få henvisning til psykolog. Jeg vet ikke om depresjonene utløste sykdommen eller er en del av sykdomsbildet. Ellers går ting veldig tregt for tiden. Jeg har ikke energi og tiltakslyst til å gjøre noe. I de periodene jeg jobber har jeg brukt opp all energien på jobb og orker omtrent ikke gjøre forefallende husarbeid. Nå er mine unger store og må ta en god del av byrdene. Min mann er ganske oppgitt da han føler at han ikke kan hjelpe meg, og jeg får dårlig samvittighet når han må gjøre så mye husarbeid utenom alt det andre han har. Føles utrolig håpløst av og til. Tanker og arbeid går tregt, jeg leter etter ord. Jeg kan tenke over hva jeg skal si og når jeg begynner å snakke har jeg glemt de vesentlig ordene og må bruke "omveier" for å forklare hva jeg mener. Ofte blir alt da feil. Ellers er fingre og føtter hovne. Armer og ben dovner vekk. Jeg sover dårlig og er aldri utsovet. Har tørr hud osv. Føler også at det er vanskelig å snakke med andre om mine såkalte plager, får stadig høre ja men sånn har jeg det og. Jeg og glemmer osv. så nå sier jeg bare at alt er OK når noen spør. Når jeg leser det du skriver blir jeg mer overbevist om at det er ubalanse i stoffskifet som fører til de plagene vi sliter med. Det er klart at det også kan være andre ting, men for min del tror jeg at jeg kjenner meg selv så godt at det ikke skulle være noe som ligger og murrer.Jeg fikk selv henvisning til en psykolog for 7 år siden. Gikk i behandling i fire år. Jeg lærte meg selv å kjenne bedre, og har absolutt hatt nytte av behandlingen, men de problemene som skyldes stoffskiftet blir ikke borte ved å gå til psykolog, men du kan bli bedre rustet til å takle det bedre. Jeg kjenner meg igjen i det du sier om at andre bagatelliserer det du forteller ved å si at de har det sånn selv av og til. Dette er noe annet og langt fra normalt. Jeg tror ikke det er lett for andre å sette seg inn i hvordan det kan være. Jeg har vært hjemme fra jobben nå i to dager, og kommer til å be om en sykemelding når jeg kommer til legen i morgen. Jeg synes at jeg mister mye hår for tiden. Har du merket det? Jeg brukte mye av dagen i går på å finne litteratur om stoffskiftesykdommer, og sitter igjen med mye mer kunnskap enn jeg hadde fra før. Synes legene burde forklare mer. Om de ikke kan nok om problemet selv bør de henvise til spesialist. Jeg skal be om henvisning selv.Mine planer fremover er å justere thyroxininntaket til jeg føler meg bedre. I denne tiden vil jeg ta det med ro og gjøre positive ting for meg selv som å gå turer. Jeg har ikke tenkt å jobbe fullt mens jeg gjør denne justeringen. Skal be om sykemelding slik at jeg kommer i en stabil situasjon. Denne avgjørelsen har gitt meg nytt mot. Jeg har i mine 40 år lært meg at det viktigste med livet er å leve det best mulig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/102641-deprimert-eller-lavt-stoffskifte/#findComment-591042 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kizza1365380506 Skrevet 29. april 2003 Del Skrevet 29. april 2003 Når jeg leser det du skriver blir jeg mer overbevist om at det er ubalanse i stoffskifet som fører til de plagene vi sliter med. Det er klart at det også kan være andre ting, men for min del tror jeg at jeg kjenner meg selv så godt at det ikke skulle være noe som ligger og murrer.Jeg fikk selv henvisning til en psykolog for 7 år siden. Gikk i behandling i fire år. Jeg lærte meg selv å kjenne bedre, og har absolutt hatt nytte av behandlingen, men de problemene som skyldes stoffskiftet blir ikke borte ved å gå til psykolog, men du kan bli bedre rustet til å takle det bedre. Jeg kjenner meg igjen i det du sier om at andre bagatelliserer det du forteller ved å si at de har det sånn selv av og til. Dette er noe annet og langt fra normalt. Jeg tror ikke det er lett for andre å sette seg inn i hvordan det kan være. Jeg har vært hjemme fra jobben nå i to dager, og kommer til å be om en sykemelding når jeg kommer til legen i morgen. Jeg synes at jeg mister mye hår for tiden. Har du merket det? Jeg brukte mye av dagen i går på å finne litteratur om stoffskiftesykdommer, og sitter igjen med mye mer kunnskap enn jeg hadde fra før. Synes legene burde forklare mer. Om de ikke kan nok om problemet selv bør de henvise til spesialist. Jeg skal be om henvisning selv.Mine planer fremover er å justere thyroxininntaket til jeg føler meg bedre. I denne tiden vil jeg ta det med ro og gjøre positive ting for meg selv som å gå turer. Jeg har ikke tenkt å jobbe fullt mens jeg gjør denne justeringen. Skal be om sykemelding slik at jeg kommer i en stabil situasjon. Denne avgjørelsen har gitt meg nytt mot. Jeg har i mine 40 år lært meg at det viktigste med livet er å leve det best mulig. Jeg tror det er lurt å sykemelde seg ja. Jeg mister ikke noe særlig hår nå, gjorde det før jeg begynte på thyroxin, men jeg er veldig følsom nesten overfølsom. Som f.eks. en ung kollega spurte hva som var i veien med meg igår og da ble jeg så rørt at jeg nesten begynte å gråte. I dag ringte han da han la merkte til at jeg ikke var på jobb. Herlig med sånne mennesker. Det var ett sidesport. Kjenner en som mistet mye av håret sitt og at det var grunnen til at de fant lavt stoffskiftet. Det som er mest fremtredende av symptomer er treghet, trøtthet, søvnproblemer, konsentrasjonsvansker i perioder, problemer med å finne ord, overfølsomhet, depresjon og angst. Bein og armer dovner bort. Jeg har nå fått time hos psykolog og håper at han kan hjelpe meg med å takle depresjonen og angsten. Kanskje jeg må ha litt sterkere dose medisin, vi får se. Håper det går fint med deg hos legen imorgen og at du får henvisning til endokrinolog. Har du tatt røntgenbilde av skjoldbruskkjertelen? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/102641-deprimert-eller-lavt-stoffskifte/#findComment-591343 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cavatina Skrevet 29. april 2003 Del Skrevet 29. april 2003 Javisst kjenner jeg meg godt igjen! Det der kunne jeg ha skrevet om min egen situasjon for inntil få år siden. Alt du nevner er så typisk for lavt stoffskifte! Jeg synes det virker som om du ikke har god nok regulering av medisindosen, evnt. ikke klarer å nyttiggjøre deg thyroxinet skikkelig. Hvis du ikke alt har kontakt med endokrinolog, bør du fortest mulig be om å få en henvisning til en. Du finner mye nyttig informasjon på http://www.stoffskifte.org Dessuten finner du et forum for oss med stoffskiftesykdommer via siden min: http://home.online.no/~smidtlie Der er det mange kunnskapsrike "medlidende" som kan svare deg på mange spørsmål. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/102641-deprimert-eller-lavt-stoffskifte/#findComment-591417 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.