Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er 43 år,gift og har fire barn.Jeg lurer på om det er mulig å være utsatt for overgrep i barndommen uten å ha klare minner om det.Jeg hadde som liten jente, en onkel som hadde pedofile tendenser, han blottet seg og en gang fikk jeg tilbud om å "gjøre det litt".Jeg sa nei og løp hjem men sa det aldri til noen.Jeg hadde skoleangst de første årene på skolen og tisset på meg. Nå, som godt voksen,har jeg problemer i forhold til seksuallivet.Jeg har sjelden eller aldri lyst, jeg føler meg "brukt", og jeg får en panikklignende følelse hvis mannen min blir litt tung oppå meg eller hvis jeg får noe nært inntil ansiktet.Jeg har også et vagt minne av at en mann smører meg nedentil mens jeg ligger på ryggen på fanget hans, men dette kan jo være at jeg er smurt med sårsalve en gang jeg har vært sår..men i og med at jeg har dette minnet har det kanskje vært noe som har vært ubehagelig for meg. Tenker veldig mye på dette og skulle ønske jeg kunne finne ut av det.Jeg lurer på om mine problemer kan komme av at jeg kan være misbrukt som veldig liten,og hva jeg kan gjøre for å finne det ut.Kan man fortrenge slike ting slik at man ikke husker det men får problemer i forhold til sex senere i livet? Noen som har det slik?

- aihe

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/102771-misbrukt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror man kan ha "vage" erindringer som kan ha opphav i at man har vært utsatt for overgrep. Det at du har problemer i forhold til sex underbygger det hele. Har du tenkt på samtaleterapi? En terapeut vil kunne hjelpe deg å finne ut av dette, samt være der til støtte og hjelp hvis/om du skulle få reaksjoner. For meg høres det ut som du sliter med senvirkninger, men jeg håper jeg tar feil. Er selv 39 år, og sliter enda etter alt det vonde.

Lykke til og klem..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/102771-misbrukt/#findComment-590532
Del på andre sider

Jeg tror man kan ha "vage" erindringer som kan ha opphav i at man har vært utsatt for overgrep. Det at du har problemer i forhold til sex underbygger det hele. Har du tenkt på samtaleterapi? En terapeut vil kunne hjelpe deg å finne ut av dette, samt være der til støtte og hjelp hvis/om du skulle få reaksjoner. For meg høres det ut som du sliter med senvirkninger, men jeg håper jeg tar feil. Er selv 39 år, og sliter enda etter alt det vonde.

Lykke til og klem..

Tusen takk for svar. Tårene kom da jeg leste det..Har gått og tenkt på dette i flere år og ikke snakket med noen om det,men har nå en periode hvor jeg er litt nedfor,og det var godt å få satt ord på det og få respons.Takk for råd.Håper jeg får mot til å kontakte en terapeut.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/102771-misbrukt/#findComment-590554
Del på andre sider

Jeg vet at man i psykiatrien har et uttrykk som heter noe a la "disassoiativ amnesi" som i kortversjon går ut på at man glemmer vonde hendelser.

Hvorvidt dette er en sak som er allment akseptert i fagmiljøet vites ikke, men personlig tror jeg ihvertfall at det er mulig at man stenger slike vonde minner helt ute - men at virkningene av hendelsene er synlige uten at man konkret er seg bevisst årsaken.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/102771-misbrukt/#findComment-590713
Del på andre sider

Hei - ville bare fortelle at jeg har vært igjennom nettopp det du lurer på.

Fram til jeg var 26 år ante jeg ikke noe om min egen overgrepshistorie. Jeg var ikke under mistanke engang. Jeg ble bare sykere og sykere.

Etter at jeg begynte hos en erfaren psykolog, når det kommer til overgrepsproblematikk, så begynte minnene å komme fram.

Jo grovere overgrepene er jo lettere blir de fortrengt. Det viste seg at jeg har blitt misbrukt av fem menn - hver på sin kant - fra jeg var ca 4 til 14 år.

Det skulle vel besvare spørsmålet, tror jeg...

Lykke til videre!

Solvelv

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/102771-misbrukt/#findComment-594007
Del på andre sider

Hei - ville bare fortelle at jeg har vært igjennom nettopp det du lurer på.

Fram til jeg var 26 år ante jeg ikke noe om min egen overgrepshistorie. Jeg var ikke under mistanke engang. Jeg ble bare sykere og sykere.

Etter at jeg begynte hos en erfaren psykolog, når det kommer til overgrepsproblematikk, så begynte minnene å komme fram.

Jo grovere overgrepene er jo lettere blir de fortrengt. Det viste seg at jeg har blitt misbrukt av fem menn - hver på sin kant - fra jeg var ca 4 til 14 år.

Det skulle vel besvare spørsmålet, tror jeg...

Lykke til videre!

Solvelv

Tusen takk. Det varmet. Jeg har tvilt sånn på meg selv, fordi jeg ikke husker noe konkret, men du har gitt meg tro på at jeg kan ha fortrengt vonde ting, og gitt meg styrke til å prøve å finne ut av dette.Kanskje jeg tar mot til meg og kontakter en psykolog.Hvordan har du det nå? Har du gått til behandling hos psykolog lenge?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/102771-misbrukt/#findComment-594483
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk. Det varmet. Jeg har tvilt sånn på meg selv, fordi jeg ikke husker noe konkret, men du har gitt meg tro på at jeg kan ha fortrengt vonde ting, og gitt meg styrke til å prøve å finne ut av dette.Kanskje jeg tar mot til meg og kontakter en psykolog.Hvordan har du det nå? Har du gått til behandling hos psykolog lenge?

Hei aihe

Så bra at du tenker å finne en psykolog. Prøv å finne en som har erfaring med overgrepsproblematikk. Du kan evt. ringe lederen for Norsk Psykologiforening på det stedet du bor, og be om å få tilsendt liste over psykologer med driftstilskudd. Du må ikke godta en privat psykolog, da må du betale 400 kr i timen. Finn en med driftstilskudd. Da betaler du bare opp til frikortgrensa på 1350, og deretter betaler du ikke noe mer dette året.

Når du vet hvilken psykolog du ønsker å gå til (spør også om venteliste først) så tar du med navnet til fastlegen din, og ber han sende deg en henvisning til denne psykologen.

Norsk Psykologforening ligger på nettet med oversikt over alle lokalkontorer.

Hvordan jeg har det. Jeg har ikke hadd tid til å kjenne etter i dag. Tror jeg synes det blir for mye å gjøre, og savner å gå en lang tur i skogen.

Jeg har gått til psykolog i 2 år nå, og arbeider for tiden med å etablere et eget innleggelsestilbud til overgrepsutsatte med fokus på traumebehandling. Det kan du lese mer om på www.avdeling-for-seksuelle-overgrep.tk

Lykke til med å finne psykolog.

Klem fra Solvelv

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/102771-misbrukt/#findComment-594883
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...