Gå til innhold

p-sprøyte


kreps

Anbefalte innlegg

vet det er litt teit, men jeg er 23 år, og har ennå ikke hatt en underlivsundersøkelse, har ikke brukt annen prevansjon enn kondomer...( har vørt seksuelt aktiv siden jeg var 15 år) nå skal jeg på ferie snart, jeg ønsker ikke å bli gravid på turen, og så ønske jeg heller ikke å få mensen når jeg i dr varmere strøk... så jeg lurte på

P-sprøyter, hvor lang tid tar det før den "virker", jeg er alt for dårlig med å huske på piller så det er utelukket... men må jeg har en underlivsundersøkelse for å få en P-sprøyte? er det noen som har noe erfaring med slik prevansjon sprøyte? håper å få noen gode råd, og litt informasjon, det er litt teit at en så gammel person som meg ikke "tørr" å gå til en lege...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! Jeg har ikke noen personlig erfaring fra bruk av p-sprøyte - men ei venninne av meg brukte/bruker det og hun har fått masse bivirkninger av det.

For det første så kommer mensen sånn omtrent annenhver uke, og holder på nesten like lenge. I tillegg så går humøret i berg og dalbane - ikke bare høyt og lavt, men det skifter like fort også. Det er selvfølgelig mulig at det er hun som har fått noen hormoner hun ikke helt har tålt, men i følge legen hennes, så er iallfall ikke uregelmessig mens noe uvanlig ved bruk av p-sprøyte....

Og... det er ikke noe som helst å grue seg til å gå til gynekolog. Jeg har riktig nok bare vært der 1 gang, (er 20 år, var der i fjor sommer(snart på tide igjen....)) men det var null problem. De som jobber der har sett alt før - og et nakent underliv for gynekologen er like vanlig som ei tann for tannlegen eller melk for rimi-ansatte....:)

Jeg kan jo legge til at jeg valgte en lege som hadde litt flere pasienter og litt færre kjennskap til familien min etc. (bor/bodde på et lite sted), og jeg satt og grua livet av meg på venteværelset - men det var over på få minutter, og ikke verken vondt eller ubehagelig. Det verste er faktisk å komme seg inn på venteværelset.. (og tenk hvor lettet du blir når du er ferdig?!?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Svar til kreps

Det er ingen god ide å starte med p-sprøyte for å utsette mensen, for i starten får mange uregelmessige blødninger, først etter et halvt til ett år stopper mensen opp. Hvis du ønsker å utsette mensen kan du få resept på Primolut tabletter som du begynner med ca en uke før du venter mensen og fortsetter med til et par dager før du ønsker blødning. Det er ikke noe i veien for at du da -ved mensen- starter med p-sprøyte som bør settes en av de første dager i mensen. Det er ikke nødvendig med gynekologisk undersøkelse i forb. med prevensjon/Primolut, men er det ikke en fin anledning til å komme inn i rutinen? Det er for din egen sikkerhet.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...