Gå til innhold

Psykiske lidelser - medfødt???


Lidelser

Anbefalte innlegg

Under har jeg ført opp plager/tilstander som jeg har slitt med siden barndommen, så langt tilbake som jeg kan huske, men det er også blitt bekreftet av min nærmeste familie:

• Sterk/ekstrem svetting ved fysisk aktivitet, men også i innaktive perioder. Temperatur, luftfuktighet, kosthold ( NaCl), osv. kan være noenlunde jevnt, allikevel er det enkelte dager da en opplever at svetten renner uten at jeg er i aktivitet.

• Vært mye plaget av migrene/anspenthetshodepine, ble behandlet for migrene i 10 års alder.

• Hyppige og store humørsvingninger, dette ble påpekt av psykolog som jeg gikk til i ca. 5 år. Han undersøkte om jeg var manisk depressiv, men etter gjentatte og forskjellige tester utelukket han dette. Disse svingningene kan variere fra time til time eller over dager.

Han pleide å si i spøk; ”Når du kommer, vet jeg ikke hvem som kommer.”

• Blir lett stresset ved press eller i sosiale situasjoner. Dette medfører angst, forvirring, dårlig hukommelse, anspenthet, muskelverk, hodepine, osv.

• I perioder, svært energisk, rastløs og fysisk aktiv, dårlig konsentrasjon. Kan i slike perioder være svært fysisk aktiv fra morgen til kveld.

• Uten sammenhengen med ovenstående, kan det komme voldsomme tretthets perioder, der jeg nærmest går i halvsøvn, hodet føles tom, tankevirksomheten på et lav mål, slapp, kan ligge hele dagen selv om jeg har sovet godt natten i forveien, dårlig konsentrasjon, osv.

Har som oftest ikke depresjon eller angst på slike dager, er bare utrolig trett.

• Angst/uro (spesielt sosialangst) har jeg vært plaget av så langt tilbake jeg kan huske.

• Også depresjonsperioder har fulgt meg hele livet. Kan huske fra barneskolen kommentarer om at jeg i perioder var ”trist til sinns”. Etter hva jeg har lest er et av symptomene på depresjon ”dårlig appetitt og vekttap”, men med meg er det motsatt. Tanker på død eller selvmord er også en ”kjær” følgesvenn.

Har vært behandlet for depresjon fra midten av 80-tallet, medisinalt og hos psykolog.

Av medisiner har jeg forsøkt mange av de gamle typene antidepressiva og svært mange av de nye, så kalte ”lykkepiller”. Disse har ”virket” i fra noen uker til noen måneder (placeboeffekt?), deretter har virkningen avtatt dramatisk. Også Litium har vært forsøkt, men jeg ble svært syk/uvel både psykisk og fysisk. Jeg ble uføretrygdet for noen år siden pga

depresjon og angst.

Er nå 45 år og livet har vært et sant mareritt i perioder, spesielt med tanke på humørsvingninger, depresjons- og angstperioder. Det å aldri vite hvordan en er, psykisk eller fysisk det neste timene eller når en våkner om morgenen, også det faktum at jeg aldri vet hvordan jeg reagerer i for eksempel sosialsituasjoner, har jeg slitt voldsomt mye med gjennom livet. De siste årene har det bare gått nedover, grunnen er kanskje at jeg har gitt opp

håpet om et noenlunde normalt liv.

Depresjon og angst har jeg, men ingen behandling har vært effektiv, derfor er mitt spørsmål;

Kan det være andre årsaker til ovenstående plager/sykdommer en rent psykiske grunner?

Kan hormon balansen spille en rolle her eller andre fysiologiske årsaker?

Takknemmelig for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...