Gå til innhold

Allergi og arbeid

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er en jente på 20 og har slitt med allergi siden jeg var 13. De siste årene har tilstanden forverret seg. Jeg får ukentlig akupunktur i allergisesongen, og føler at dette hjelper noe mot hovne øyne og kløe i øynene. Derimot har det hatt lite virkning på den konstante trettheten som gjerne følger med allergi. Jeg er nå i fulltidsjobb, men føler meg ikke komfortabel med å være på jobb. Trettheten fører til dårligere konsentrasjon. Jeg føler ikke at jeg ufører arbeidsoppgavene mine på en tilfredsstillende måte og jeg er redd for å sovne på jobb. Jeg anser det derfor til tider å være uforsvarlig å stille på jobb. Samtidig sliter jeg med dårlig samvittighet dersom jeg ikke møter opp. Jeg lurer derfor på om det finnes andre som føler det på liknende måte, eller om jeg rett og slett gjør ting verre enn de er. Er aktiv sykemelding f.eks. et alternativ? Det er jo tross alt slik at noen dager er bedre enn andre!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/102916-allergi-og-arbeid/
Del på andre sider

Fortsetter under...

I det siste, når pollensesongen igjen har startet opp, har også jeg foelt meg mye troettere enn normalt. Jeg har store problemer med å komme opp om morgenen, og utover dagen blir jeg veldig troett, og foeler for en liten lur på jobben.

Det er foerst i det siste jeg fikk mistanken til at dette kunne være allergien min.

Dersom andre har samme symptomer som meg eller nc, hadde jeg (og sikkert nc) satt pris på lignende opplevelser, og aller mest tips til hva som kan gjoere oss mere våkne.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/102916-allergi-og-arbeid/#findComment-596904
Del på andre sider

tigerlilje

Jeg har det på samme måten hver vår. I tillegg blir jeg veldig nedfor fordi jeg ikke klarer å utføre jobben min som jeg pleier.

Neste år skal jeg prøve vaksine, kanskje det hjelper. Ellers tar jeg mye vitaminer og kosttilskudd (gjerne mer enn anbefalt dagsdose i de verste periodene). I tillegg har jeg kjøpt noen tabletter på helsekosten som heter Alleramin.

Trettheten er ikke så aller verst nå og dagen, men det skyldes nok helst at det har regnet i mange dager (jippi!)

Aktiv sykemelding kunne være et alternativ. Dersom problemene er kronisk kan man søke om fritak fra arbeidsgiverperioden for arbeidsgiveren slik at kostnadene ved sykefraværet dekkes av det offentlige. Verdt å prøve i alle fall - ta det opp med legen din!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/102916-allergi-og-arbeid/#findComment-598476
Del på andre sider

Gjest selje

I det siste, når pollensesongen igjen har startet opp, har også jeg foelt meg mye troettere enn normalt. Jeg har store problemer med å komme opp om morgenen, og utover dagen blir jeg veldig troett, og foeler for en liten lur på jobben.

Det er foerst i det siste jeg fikk mistanken til at dette kunne være allergien min.

Dersom andre har samme symptomer som meg eller nc, hadde jeg (og sikkert nc) satt pris på lignende opplevelser, og aller mest tips til hva som kan gjoere oss mere våkne.

Folk reagerer jo så forskjellig på medisiner, men da jeg gikk over til Aeriustabletter som antihistamin, ble jeg mindre trøtt. Jeg er også veldig nøye med å bruke øyedråper, nesespray og inhalator fra februat av og ut september (buroten, som kommer til slutt). Men man blir trøtt av selve allergien også, det er helt sikkert.

Det er akkurat som om hodet er som hardkokt egg, i stedet for røtt (om dere skjønner) - og som om man har tatt sovepiller til frokost.

Det hjelper å drikke mer vann enn ellers, og eller sikke ta det for tungt. Jeg innrømmer at jeg har en fordel ved å ha hjemmekontor,jeg legger meg litt nedpå midt på dagen nå...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/102916-allergi-og-arbeid/#findComment-599708
Del på andre sider

Gjest selje

Folk reagerer jo så forskjellig på medisiner, men da jeg gikk over til Aeriustabletter som antihistamin, ble jeg mindre trøtt. Jeg er også veldig nøye med å bruke øyedråper, nesespray og inhalator fra februat av og ut september (buroten, som kommer til slutt). Men man blir trøtt av selve allergien også, det er helt sikkert.

Det er akkurat som om hodet er som hardkokt egg, i stedet for røtt (om dere skjønner) - og som om man har tatt sovepiller til frokost.

Det hjelper å drikke mer vann enn ellers, og eller sikke ta det for tungt. Jeg innrømmer at jeg har en fordel ved å ha hjemmekontor,jeg legger meg litt nedpå midt på dagen nå...

P.S! Røtt skal være rått...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/102916-allergi-og-arbeid/#findComment-599710
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...