Gå til innhold

Forkjølelse og øm halse (lymfekjertler)

Anbefalte innlegg

Hei!

Håper dere kan svare på dette da jeg lurer meg grønn på om det er noe "farlig".

Forrige uke fikk jeg ganske plutselig vondt på "utsiden" av halsen og under haka. Halsen og haka ble synlig større og området var ømt. Regner med at det er i lymfekjertlene, men er usikker på det. Etter en/to dager med vondt der, toppet det hele seg med middels feber som gikk rimelig raskt over. Nå har jeg symptomer som på en forsvinnende forkjølelse, dvs. nyser og slikt, men ømheten/hevelsen har så og si forsvunnet. I tillegg har jeg nå et belegg på tunga (dette har jeg hatt før i anledning forkjølelse).

I tillegg kan jeg nevne at jeg omtrent samtidig fikk et slags forkjølelsessår i munnviken, men vet ikke om dette er relatert til det andre.

Så for å oppsummere: Er dette noe å bekymre seg for? Det virker jo til at det har forsvunnet. Ble bare litt engstelig siden jeg ikke har hatt slik øm hals/hake før.

mvh,

Dougal

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Dette høre ut som en helt vanlig forkjølelese med virus, som i hovedsak innvolverer svelget. Lymfekjertlene på halsen SKAL hovne opp ved infeksjoner i munn/hals, dette er et tegn på at immunforsvaret ditt fungerer; i lymfekjertlene produseres forsvarsceller. Feber gjør at disse forsvarscellene virker bedre. Dersom lymfekjertler gradvis vokser i størrelse, uten at det er en kjent infeksjon i området, bør man kontakte lege.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...