Gå til innhold

Reise til den dominikanske republikk

Anbefalte innlegg

Gjest Charlie2

Heisann!

Jeg er 10 uker på vei og skal reise på 7 dagers tur. Jeg har tidligere fått beskjed om dette er ufarlig,bare jeg er forsiktig. Jeg har ikke tatt noen vaksiner da dette ble frarådet. Nå er det kun par dager til jeg reiser og har hørt manges meninger om hva man kan og ikke kan gjøre.

Er det sant at man skal holde seg unna badebasseng, fikk høre at dette ikke var sunt grunnet bakterieinnhold. Er det andre hensyn å ta.

Blir litt bekymret da både leger og venner har ulike syn på dette.

Hva har du og si?

Håper på et snarlig svar :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/10301-reise-til-den-dominikanske-republikk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Charlie2

Heisann!

Jeg er 10 uker på vei og skal reise på 7 dagers tur. Jeg har tidligere fått beskjed om dette er ufarlig,bare jeg er forsiktig. Jeg har ikke tatt noen vaksiner da dette ble frarådet. Nå er det kun par dager til jeg reiser og har hørt manges meninger om hva man kan og ikke kan gjøre.

Er det sant at man skal holde seg unna badebasseng, fikk høre at dette ikke var sunt grunnet bakterieinnhold. Er det andre hensyn å ta.

Blir litt bekymret da både leger og venner har ulike syn på dette.

Hva har du og si?

Håper på et snarlig svar :-)

Niels Erik Landmark, Lege

Normalt ville man anbefalt

vaksine mot hepatitt A.Imidlertid mangler man dokumentasjon hos gravide selv om det i utgangspunktet/teoretisk ikke skulle være noe problem.Det samme gjelder grovt sett for basisvaksinene mot polio difteri og stivkrampe.Jeg synes ikke det bør være noe problem med badebasseng.Disse er etter alle solemerker kloret og som sådan relativt sikre mot bakterier.Vær genrellt obs mot myggstikk.Det er ikke bare malaria disse overfører.Det er ikke noen generell anbefaling når det gjelder malaria.Vær oppmerksom på hva du spiser.Grov regel er cook it peel or leave it.Mer om dette finner du andre steder på DOL når det gjelder reisemedisin.Les og kapitellet om toxoplasmose.

Niels Erik Landmark, Lege

Normalt ville man anbefalt

vaksine mot hepatitt A.Imidlertid mangler man dokumentasjon hos gravide selv om det i utgangspunktet/teoretisk ikke skulle være noe problem.Det samme gjelder grovt sett for basisvaksinene mot polio difteri og stivkrampe.Jeg synes ikke det bør være noe problem med badebasseng.Disse er etter alle solemerker kloret og som sådan relativt sikre mot bakterier.Vær genrellt obs mot myggstikk.Det er ikke bare malaria disse overfører.Det er ikke noen generell anbefaling når det gjelder malaria.Vær oppmerksom på hva du spiser.Grov regel er cook it peel or leave it.Mer om dette finner du andre steder på DOL når det gjelder reisemedisin.Les og kapitellet om toxoplasmose.

• 3 uker senere...
Gjest Sussebassen

Jeg var på Dominikanske Republikken i februar. Hvis du skal til nordsiden skal det ikke forekomme malariamygg (sa både helsesøster og reiselederne der nede), men du bør helst ikke reise inn i jungelen/skogen.

Ikke spis salaten der nede, den virker de spole i vanligt vann. Spiste salat de første dagen og ble veldig urolig i magen, så sluttet jeg med salat og da ble magen bra igjen.

På hotellet vi bodde rengjorde de bassengen hver kveld med kjemikalier.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...