Gå til innhold

NHD - er han deprimert?


Gjest kjempe usikker

Anbefalte innlegg

Gjest kjempe usikker

Min samboer har dager hvor han er HELT TAUS. Han sier at det er ingenting, det er ikke noe jeg kan gjøre, og han har det sånn av og til og det har alltid vært sånn.

Han svarer kun ja og nei - sier ikke god natt og go morgen og er meget kort i sin samvær med barna. Lett irritert og går og legger seg på sofaen. Er ikke åpen for å bli tatt på eller kost med heller -kommer rett og slett ikke inn på han.

Men så - etter en eller to dager, er han helt seg selv. Prater da ikke om dette i det hele tatt.

Jeg har tatt det opp mange ganger, men han ser ikke at dette er et problem for meg. Jeg synes stemningen er trykkende og helt forferdelig når han har sine dager.

Kan det være at dette er en normal måte å takle ting på - vi takler jo ting forskjellig - eller er det noe han trenger hjelp til. I såfall hvordan klarer jeg å nå fram - han skjønner jo ikke at JEG synes det er et problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det er fire muligheter:

1. Han er deprimert.

2. Han har behov for å være for seg selv, men har ikke trøkk nok til å si det og blir "alene blant dere". Han er sliten, eller det blir for sosialt for han.

3. Han er mann.

4. Kombinasjon av disse.

Menn trenger å være i skogen for seg selv av og til. Om de ikke får lov eller forstår det selv, kan det lett bli slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fire muligheter:

1. Han er deprimert.

2. Han har behov for å være for seg selv, men har ikke trøkk nok til å si det og blir "alene blant dere". Han er sliten, eller det blir for sosialt for han.

3. Han er mann.

4. Kombinasjon av disse.

Menn trenger å være i skogen for seg selv av og til. Om de ikke får lov eller forstår det selv, kan det lett bli slik.

Godt svar, nhd! :-)

Dei fleste av oss er slik, ingen tvil om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke undertegnet

Det er fire muligheter:

1. Han er deprimert.

2. Han har behov for å være for seg selv, men har ikke trøkk nok til å si det og blir "alene blant dere". Han er sliten, eller det blir for sosialt for han.

3. Han er mann.

4. Kombinasjon av disse.

Menn trenger å være i skogen for seg selv av og til. Om de ikke får lov eller forstår det selv, kan det lett bli slik.

Det var i grunnen tatt på kornet (tror jeg, som kvinne).

Er dette noe du har 'lært' faglig, eller er det godt krydret med selvopplevde ting og 'læring' ved at du selv er mann?

Jeg hadde nemlig vært veldig glad for å få noe like slagferdig om hvordan vi kvinner trenger å ha det, for å vise til man mann. (Uten å måtte lese alle disse Venus og Mars bøkene. Han må ha det kort og presist - som dette!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...