marte25 Skrevet 20. november 2000 Del Skrevet 20. november 2000 Hei doktorer. Håper dere kan hjelpe meg litt her da latinen min er laber... Jeg var for en måned tilbake på legevakten en natt med skikkelig smerter i siden. Det ble foretatt røntgen og urinprøver, og påvist nyrebekkenbetennelse og UVI. I postkassen min i dag fant jeg et brev som for meg forekommer lettere obskurt. Jeg siterer brev: "OVERSIKT URINVEIER Det sees lett høyre side lumbal skoliose. Det sees to rundlig røntgenskygge projisert distalt fra høyre spina ishiadica. Funn mest forenlig med flebolitter. I projeksjon av sentral del av venstre nyre sees det mer røntgentette skygger, av usikker etilogi. Muligens om konkrementer i sentral 3 del av venstre nyre kan ikke utelukkes" Hva i all verden betyr alt dette? Ikke at jeg ikke skal oppsøke legen min, det står håndskrevet nederst på arket at jeg må ta med dette skrivet til legen min ved utredning av urinveier, og det er satt to utropstegn der. Vær så snill å oversett dette for meg, jeg har litt lyst til å vite hva som er galt før jeg kommer til legen min. Kan nevne at jeg ikke har vondt akkurat nå, men har hatt tilbakevendende urinveisinfeksjoner et halvt år forårsaket av stafylykokkbakterier. Er forresten femogtyve år og føler meg i grunnen ganske frisk. Har vært slapp og fått noen grå hår siste halvår, noe som neppe kan tilskrives uriveisproblemer. Men alt som er beskrevet i første del av brevet har med ryggen å gjøre, eller tar jeg feil? Takker masse for et svar på dette... vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/10307-underlig-brev-fra-legevakten/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
marte25 Skrevet 20. november 2000 Forfatter Del Skrevet 20. november 2000 Hei doktorer. Håper dere kan hjelpe meg litt her da latinen min er laber... Jeg var for en måned tilbake på legevakten en natt med skikkelig smerter i siden. Det ble foretatt røntgen og urinprøver, og påvist nyrebekkenbetennelse og UVI. I postkassen min i dag fant jeg et brev som for meg forekommer lettere obskurt. Jeg siterer brev: "OVERSIKT URINVEIER Det sees lett høyre side lumbal skoliose. Det sees to rundlig røntgenskygge projisert distalt fra høyre spina ishiadica. Funn mest forenlig med flebolitter. I projeksjon av sentral del av venstre nyre sees det mer røntgentette skygger, av usikker etilogi. Muligens om konkrementer i sentral 3 del av venstre nyre kan ikke utelukkes" Hva i all verden betyr alt dette? Ikke at jeg ikke skal oppsøke legen min, det står håndskrevet nederst på arket at jeg må ta med dette skrivet til legen min ved utredning av urinveier, og det er satt to utropstegn der. Vær så snill å oversett dette for meg, jeg har litt lyst til å vite hva som er galt før jeg kommer til legen min. Kan nevne at jeg ikke har vondt akkurat nå, men har hatt tilbakevendende urinveisinfeksjoner et halvt år forårsaket av stafylykokkbakterier. Er forresten femogtyve år og føler meg i grunnen ganske frisk. Har vært slapp og fått noen grå hår siste halvår, noe som neppe kan tilskrives uriveisproblemer. Men alt som er beskrevet i første del av brevet har med ryggen å gjøre, eller tar jeg feil? Takker masse for et svar på dette... vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/10307-underlig-brev-fra-legevakten/#findComment-53821 Del på andre sider Flere delingsvalg…
SoriaMoria Skrevet 20. november 2000 Del Skrevet 20. november 2000 Hei marte25 Skal prøve å oversette ... "oversettelsen" står i parantes etter faguttrykkene/ setningene. OVERSIKT URINVEIER Det sees lett høyre side lumbal skoliose.(lett skjevhet i den nedre delen av ryggen) Det sees to rundlig røntgenskygge projisert distalt fra høyre spina ishiadica. (De ser noen runde "skygger" på røntgenbildet litt nedenfor et knokkelfremspring på sittebeinet) Funn mest forenlig med flebolitter.(Skyggene likner mest på forkalkninger i venene (blodårer) i området.) I projeksjon av sentral del av venstre nyre sees det mer røntgentette skygger, av usikker etilogi.(I den sentrale delen av venstre nyre, så de noen "skygger"- uten at de klarte å konkludere med hva dette er) Muligens om konkrementer i sentral 3 del av venstre nyre kan ikke utelukkes (De kan ikke utelukke at disse "skyggene" i nyren kan være "nyrestein") Håper dette kan være litt til hjelp... mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/10307-underlig-brev-fra-legevakten/#findComment-46952 Del på andre sider Flere delingsvalg…
SoriaMoria Skrevet 20. november 2000 Del Skrevet 20. november 2000 Hei marte25 Skal prøve å oversette ... "oversettelsen" står i parantes etter faguttrykkene/ setningene. OVERSIKT URINVEIER Det sees lett høyre side lumbal skoliose.(lett skjevhet i den nedre delen av ryggen) Det sees to rundlig røntgenskygge projisert distalt fra høyre spina ishiadica. (De ser noen runde "skygger" på røntgenbildet litt nedenfor et knokkelfremspring på sittebeinet) Funn mest forenlig med flebolitter.(Skyggene likner mest på forkalkninger i venene (blodårer) i området.) I projeksjon av sentral del av venstre nyre sees det mer røntgentette skygger, av usikker etilogi.(I den sentrale delen av venstre nyre, så de noen "skygger"- uten at de klarte å konkludere med hva dette er) Muligens om konkrementer i sentral 3 del av venstre nyre kan ikke utelukkes (De kan ikke utelukke at disse "skyggene" i nyren kan være "nyrestein") Håper dette kan være litt til hjelp... mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/10307-underlig-brev-fra-legevakten/#findComment-53828 Del på andre sider Flere delingsvalg…
marte25 Skrevet 21. november 2000 Forfatter Del Skrevet 21. november 2000 Hei marte25 Skal prøve å oversette ... "oversettelsen" står i parantes etter faguttrykkene/ setningene. OVERSIKT URINVEIER Det sees lett høyre side lumbal skoliose.(lett skjevhet i den nedre delen av ryggen) Det sees to rundlig røntgenskygge projisert distalt fra høyre spina ishiadica. (De ser noen runde "skygger" på røntgenbildet litt nedenfor et knokkelfremspring på sittebeinet) Funn mest forenlig med flebolitter.(Skyggene likner mest på forkalkninger i venene (blodårer) i området.) I projeksjon av sentral del av venstre nyre sees det mer røntgentette skygger, av usikker etilogi.(I den sentrale delen av venstre nyre, så de noen "skygger"- uten at de klarte å konkludere med hva dette er) Muligens om konkrementer i sentral 3 del av venstre nyre kan ikke utelukkes (De kan ikke utelukke at disse "skyggene" i nyren kan være "nyrestein") Håper dette kan være litt til hjelp... mvh Bestilte legetime på flekken jeg. Takk for hjelpen! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/10307-underlig-brev-fra-legevakten/#findComment-47012 Del på andre sider Flere delingsvalg…
marte25 Skrevet 21. november 2000 Forfatter Del Skrevet 21. november 2000 Hei marte25 Skal prøve å oversette ... "oversettelsen" står i parantes etter faguttrykkene/ setningene. OVERSIKT URINVEIER Det sees lett høyre side lumbal skoliose.(lett skjevhet i den nedre delen av ryggen) Det sees to rundlig røntgenskygge projisert distalt fra høyre spina ishiadica. (De ser noen runde "skygger" på røntgenbildet litt nedenfor et knokkelfremspring på sittebeinet) Funn mest forenlig med flebolitter.(Skyggene likner mest på forkalkninger i venene (blodårer) i området.) I projeksjon av sentral del av venstre nyre sees det mer røntgentette skygger, av usikker etilogi.(I den sentrale delen av venstre nyre, så de noen "skygger"- uten at de klarte å konkludere med hva dette er) Muligens om konkrementer i sentral 3 del av venstre nyre kan ikke utelukkes (De kan ikke utelukke at disse "skyggene" i nyren kan være "nyrestein") Håper dette kan være litt til hjelp... mvh Bestilte legetime på flekken jeg. Takk for hjelpen! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/10307-underlig-brev-fra-legevakten/#findComment-53888 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jan Petter Høeg, Allmenpraktiserende Leg Skrevet 21. november 2000 Del Skrevet 21. november 2000 Kort fortalt er det muligens påvist nyresten i den venstre nyren, og dette kan ha vært årsaken til smertene dine kombinert med infeksjonen.Ta kontakt med legen din slik at evt.videre behandling kan planlegges. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/10307-underlig-brev-fra-legevakten/#findComment-47241 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jan Petter Høeg, Allmenpraktiserende Leg Skrevet 21. november 2000 Del Skrevet 21. november 2000 Kort fortalt er det muligens påvist nyresten i den venstre nyren, og dette kan ha vært årsaken til smertene dine kombinert med infeksjonen.Ta kontakt med legen din slik at evt.videre behandling kan planlegges. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/10307-underlig-brev-fra-legevakten/#findComment-54117 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.