Gå til innhold

Antidepressiva utløste manier?


Jente1976

Anbefalte innlegg

Jeg er en jente på 26 år som har en god del spørsmål jeg ikke har klart å finne klare svar på andre steder: Jeg har siden ungdomsårene slitt med psykiske problemer. Den gang var det angst og depresjoner som jeg "selvmedisinerte" med narkotika og alkohol. (Dette gjør jeg ikke lenger bare så det er sagt).

Da jeg var 23 år fikk jeg min første alvorlige depresjon og medisiner mot denne (cipramil og tolvon) som jeg har skjønt i ettertid gjorde meg litt hypoman i ca 2 mnd før jeg datt rett ned i depresjonen igjen.

Etter dette har jeg hatt to alvorlige depresjoner til med hypomane trekk ved medisinering med antidepressive medisiner.

Begynte på stemningsstabiliserende medisiner under siste depresjon. Fortsatte likevel med Fluoxetin som ble økt da det virket som om det kom enda en depresjon noen mnd senere.

Da ble jeg i tilleg til suicidal og deprimert hypoman samtidig med en veldig irritabilitet og var veldig utagerende.

Det kom også en manisk episode noen maneder etter denne hvor jeg ikke hadde deprimerte trekk.

Ved alle disse episodene måtte jeg legges inn på sykehus, ofte på tvang. Jeg vet at jeg også har mange trekk av Borderline pf pluss at jeg sliter med selvskading og et voldsomt raseri i dårlige perioder.

Har egentlig aldri fått noen klar diagnose, bare alt fra tilbakevennede depresjon, borderline pf, senskader etter ecstacybruk, organisk affektiv lidelse (etter for tidlig fødsel, 23. uke), og manisk episode uten psykose.

Hva virker det som det feiler meg?

Kan disse hypomane tilfellene utelukkende komme av antidepressiva og andre legemidler som valium (har sett en tendens når jeg har brukt litt valium i perioder)?

Vil det likevel si at jeg er Bipolar selv om de maniske periodene foreløpig ikke har kommet "av seg selv" men blir utløst av medikamenter?

Setter man vanlighvis denne diagnosen uansett hva maniene er utløst av?

Er det da sannsynlig at jeg vil få manier senere selv om jeg ikke tar disse medikamentene fordi jeg har den "svakheten" som alle bipolare har?

Kan friske folk reagere manisk på slike medisiner eller tenker man da at dette er deres sykdomsgjennombrudd?

Vil nevne at jeg nå går på litium og tegretol og ikke noe annet. Synes det stabiliserer bra, men merker at litiumen "flater" meg ut litt. Uff, dette ble langt, håper på seriøst svar både fra psykiater og andre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva virker det som det feiler meg?

Hvis du har vært både deprimert og hypoman samt manisk så fyller du kriteriene for bipolar lidelse.

"Kan disse hypomane tilfellene utelukkende komme av antidepressiva og andre legemidler som valium (har sett en tendens når jeg har brukt litt valium i perioder)?"

En som ikke er bipolar vil ikke bli hypoman av antidepressiva. (Så vidt jeg vet)

"Vil det likevel si at jeg er Bipolar selv om de maniske periodene foreløpig ikke har kommet "av seg selv" men blir utløst av medikamenter?"

Ja, det vil jeg tro.

"Setter man vanlighvis denne diagnosen uansett hva maniene er utløst av?"

Ja, det vil jeg tro. Med mindre det er utløst av stoff eller fordi det er en kroppslig grunn. (At du har fått skader pga at du er for tidlig født for eksempel, da gjelder vel diagnosen "Organisk stemningslidelse")

Er det da sannsynlig at jeg vil få manier senere selv om jeg ikke tar disse medikamentene fordi jeg har den "svakheten" som alle bipolare har?

Kan friske folk reagere manisk på slike medisiner eller tenker man da at dette er deres sykdomsgjennombrudd?

Jeg tror de som reagerer med å bli maniske av antidepressiva er disponert for bipolar lidelse. Jeg tror det regnes som sykdomsgjennombrudd.

Vil nevne at jeg nå går på litium og tegretol og ikke noe annet. Synes det stabiliserer bra, men merker at litiumen "flater" meg ut litt. Uff, dette ble langt, håper på seriøst svar både fra psykiater og andre..

Hvorfor bruker du to stemningsstabilisatorer?

Kanskje hadde du hatt nok med en?

Kanskje er dosen din for høy?

Ta blodprøver og hør med din psykiater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest litt skeptisk

Hva virker det som det feiler meg?

Hvis du har vært både deprimert og hypoman samt manisk så fyller du kriteriene for bipolar lidelse.

"Kan disse hypomane tilfellene utelukkende komme av antidepressiva og andre legemidler som valium (har sett en tendens når jeg har brukt litt valium i perioder)?"

En som ikke er bipolar vil ikke bli hypoman av antidepressiva. (Så vidt jeg vet)

"Vil det likevel si at jeg er Bipolar selv om de maniske periodene foreløpig ikke har kommet "av seg selv" men blir utløst av medikamenter?"

Ja, det vil jeg tro.

"Setter man vanlighvis denne diagnosen uansett hva maniene er utløst av?"

Ja, det vil jeg tro. Med mindre det er utløst av stoff eller fordi det er en kroppslig grunn. (At du har fått skader pga at du er for tidlig født for eksempel, da gjelder vel diagnosen "Organisk stemningslidelse")

Er det da sannsynlig at jeg vil få manier senere selv om jeg ikke tar disse medikamentene fordi jeg har den "svakheten" som alle bipolare har?

Kan friske folk reagere manisk på slike medisiner eller tenker man da at dette er deres sykdomsgjennombrudd?

Jeg tror de som reagerer med å bli maniske av antidepressiva er disponert for bipolar lidelse. Jeg tror det regnes som sykdomsgjennombrudd.

Vil nevne at jeg nå går på litium og tegretol og ikke noe annet. Synes det stabiliserer bra, men merker at litiumen "flater" meg ut litt. Uff, dette ble langt, håper på seriøst svar både fra psykiater og andre..

Hvorfor bruker du to stemningsstabilisatorer?

Kanskje hadde du hatt nok med en?

Kanskje er dosen din for høy?

Ta blodprøver og hør med din psykiater.

Jeg synes du burde presisere at du vel mangler faglig bakgrunn til å uttale deg så klart om disse temaene. Særlig det å stille spørsmålstegn ved medisinering synes jeg er uklokt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva virker det som det feiler meg?

Hvis du har vært både deprimert og hypoman samt manisk så fyller du kriteriene for bipolar lidelse.

"Kan disse hypomane tilfellene utelukkende komme av antidepressiva og andre legemidler som valium (har sett en tendens når jeg har brukt litt valium i perioder)?"

En som ikke er bipolar vil ikke bli hypoman av antidepressiva. (Så vidt jeg vet)

"Vil det likevel si at jeg er Bipolar selv om de maniske periodene foreløpig ikke har kommet "av seg selv" men blir utløst av medikamenter?"

Ja, det vil jeg tro.

"Setter man vanlighvis denne diagnosen uansett hva maniene er utløst av?"

Ja, det vil jeg tro. Med mindre det er utløst av stoff eller fordi det er en kroppslig grunn. (At du har fått skader pga at du er for tidlig født for eksempel, da gjelder vel diagnosen "Organisk stemningslidelse")

Er det da sannsynlig at jeg vil få manier senere selv om jeg ikke tar disse medikamentene fordi jeg har den "svakheten" som alle bipolare har?

Kan friske folk reagere manisk på slike medisiner eller tenker man da at dette er deres sykdomsgjennombrudd?

Jeg tror de som reagerer med å bli maniske av antidepressiva er disponert for bipolar lidelse. Jeg tror det regnes som sykdomsgjennombrudd.

Vil nevne at jeg nå går på litium og tegretol og ikke noe annet. Synes det stabiliserer bra, men merker at litiumen "flater" meg ut litt. Uff, dette ble langt, håper på seriøst svar både fra psykiater og andre..

Hvorfor bruker du to stemningsstabilisatorer?

Kanskje hadde du hatt nok med en?

Kanskje er dosen din for høy?

Ta blodprøver og hør med din psykiater.

"Er det da sannsynlig at jeg vil få manier senere selv om jeg ikke tar disse medikamentene fordi jeg har den "svakheten" som alle bipolare har?"

Hvis du bruker stemningsstabiliserende medisiner så er sannsynligheten mindre for at du får flere sykdomsepisoder.

Om du likevel blir syk er det sannsynlig at episodene vil bli mindre alvorlige og ikke så langvarige.

Å ha jevnlig kontakt med behandler er positivt på flere måter:

Du har en person som du kan snakke med, slik at du ikke lagrer opp problemer og du har en kompetent person som blir kjent med deg og forhåpentligvis kan se om du er på vei opp eller ned.

Fysisk trening og et godt kosthold er også virke forebyggende.

Om kostholdets betydning for psykisk helse:

http://www.psykiskhelse.no/artikkel.asp?id=1076

http://www.psykiskhelse.no/artikkel.asp?id=1077

http://www.psykiskhelse.no/artikkel.asp?id=1108

Hvis du ser nedover på denne siden er det en tråd som heter Trening og depresjon - forskning. Der kan du finne ut av hva trening gjør for den psykiske helsa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du burde presisere at du vel mangler faglig bakgrunn til å uttale deg så klart om disse temaene. Særlig det å stille spørsmålstegn ved medisinering synes jeg er uklokt.

Jeg har ikke medisinsk bagrunn. (Dumt av meg å ikke skrive noe om det. Beklager)

Jeg snakker kun av egen erfaring og det jeg har lest på grunn av utdanninga mi som sosialarbeider.

Jeg stilte spørsmål ved medisinering fordi jeg mente at dette er noe hun kan ta opp med sin behandler.

Det står spørsmålstegn der og jeg skriver til slutt at hun bør ta det opp med sin behandler. Jeg har ikke sagt at hun skal kaste medisinene akkurat.

Jeg forstod det slik at Jente1976 ville ha svar fra både fagperson og vanlige folk.

Når hun stiller spørsmål angående medisiner og diagnoser så vil vanlige folk komme med egne erfaringer og synsing som svar. Det tror jeg de fleste er klar over her. Så en må selvfølgelig ta svarene med en klype salt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

meningsløs

Jeg har ikke medisinsk bagrunn. (Dumt av meg å ikke skrive noe om det. Beklager)

Jeg snakker kun av egen erfaring og det jeg har lest på grunn av utdanninga mi som sosialarbeider.

Jeg stilte spørsmål ved medisinering fordi jeg mente at dette er noe hun kan ta opp med sin behandler.

Det står spørsmålstegn der og jeg skriver til slutt at hun bør ta det opp med sin behandler. Jeg har ikke sagt at hun skal kaste medisinene akkurat.

Jeg forstod det slik at Jente1976 ville ha svar fra både fagperson og vanlige folk.

Når hun stiller spørsmål angående medisiner og diagnoser så vil vanlige folk komme med egne erfaringer og synsing som svar. Det tror jeg de fleste er klar over her. Så en må selvfølgelig ta svarene med en klype salt.

Helt enig med deg, soleil. Når en person skriver inn på dette forumet og ber om svar fra "vanlige" folk, kan han/hun ikke forvente at alle rådene man får er riktige for akkurat den personen.

Dessuten ga du Jente1976 kun et forslag til hva hun kunne gjøre, dvs ta det opp med en fagperson, og dette kan da ikke ses på som galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takker for svar så langt, og håper flere kan komme med kunnskaper og erfaringer ang tema.

Setter stor pris på dine svar på mine spørsmål soleil.

Grunnen til at jeg går på to stemninstabilisatorer er at det viste seg at tegretol alene ikke stabiliserte nok, så nå prøver de med litium også (har bare gått på denne siden februar). Verdien under siste litium-måling var på 0.72 (jeg måler hver uke).

Jeg føler egentlig at det nå begynner å stabilisere seg på en helt annen måte enn det noen gang har gjort før, men som sagt så merker jeg at humøret flater ut på en måte jeg ikke liker.

Er det mange andre som har den erfaringen med litium? Familien min mener at jeg er roligere, og raseriutbrudd og den indre "hat"-følelsen jeg gikk med nesten konstant har forsvunnet. Det er veldig positivt, men jeg føler ikke at jeg orker å være så kreativ og impulsiv lenger, og det merker jeg kommer av medisinen. Det er vel kanskje litt av det som er poenget med den? Kanskje må jeg venne med til å leve på en litt annen måte? Skal ta dette opp med legen hvis det fortsetter å føles som et problem.

Er det forresten noen som har erfaring med topimax? Jeg sliter også med vektproblemer og har lest flere steder at mange går ned i vekt som en "bivirkning" av denne medisinen. Lurer på å kanskje bytte ut tegretol med denne. På en amerikansk side leste jeg t.o.m. at den ble kalt en mulig ny "weight loss drug" på linje med reductil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar så langt, og håper flere kan komme med kunnskaper og erfaringer ang tema.

Setter stor pris på dine svar på mine spørsmål soleil.

Grunnen til at jeg går på to stemninstabilisatorer er at det viste seg at tegretol alene ikke stabiliserte nok, så nå prøver de med litium også (har bare gått på denne siden februar). Verdien under siste litium-måling var på 0.72 (jeg måler hver uke).

Jeg føler egentlig at det nå begynner å stabilisere seg på en helt annen måte enn det noen gang har gjort før, men som sagt så merker jeg at humøret flater ut på en måte jeg ikke liker.

Er det mange andre som har den erfaringen med litium? Familien min mener at jeg er roligere, og raseriutbrudd og den indre "hat"-følelsen jeg gikk med nesten konstant har forsvunnet. Det er veldig positivt, men jeg føler ikke at jeg orker å være så kreativ og impulsiv lenger, og det merker jeg kommer av medisinen. Det er vel kanskje litt av det som er poenget med den? Kanskje må jeg venne med til å leve på en litt annen måte? Skal ta dette opp med legen hvis det fortsetter å føles som et problem.

Er det forresten noen som har erfaring med topimax? Jeg sliter også med vektproblemer og har lest flere steder at mange går ned i vekt som en "bivirkning" av denne medisinen. Lurer på å kanskje bytte ut tegretol med denne. På en amerikansk side leste jeg t.o.m. at den ble kalt en mulig ny "weight loss drug" på linje med reductil.

Det er kanskje meningen at du skal trappe ned på Tegretol etter hvert som du er på riktig dose med Litium?

Jeg har brukt Litium sammenhengende et år nå og ligger på rundt 0,7, har ligget rundt 0.5 lenge også.

Jeg har ikke merket noe flathet, føler meg helt normal. (Umulig å si om det virker eller ikke)

Har dessverre også erfart vektøkning som bivirkning av Litium.

I og med at jeg har hatt både mani og depresjon er ikke Lamictal noe godt alternativ, da det funker best på depresjon.

Orfiril er et preparat som funker godt på begge tilstandene, men her er også vektøkning nevnt som bivirkning dessverre.

Topimax har jeg ikke hørt om. Vet du noe om det? Blir det brukt i Norge i behandling av bipolar lidelse?

Jeg søkte på bipolar Topimax på kvasir og fikk ingen treff!

I google fikk jeg flere treff, men det var danske svar og amerikanske.

Hadde vært helt topp å få prøvd ut om dette medikamentet.

Men den bivirkningslista som jeg leste på http://www.felleskatalogen.no var skremmende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje meningen at du skal trappe ned på Tegretol etter hvert som du er på riktig dose med Litium?

Jeg har brukt Litium sammenhengende et år nå og ligger på rundt 0,7, har ligget rundt 0.5 lenge også.

Jeg har ikke merket noe flathet, føler meg helt normal. (Umulig å si om det virker eller ikke)

Har dessverre også erfart vektøkning som bivirkning av Litium.

I og med at jeg har hatt både mani og depresjon er ikke Lamictal noe godt alternativ, da det funker best på depresjon.

Orfiril er et preparat som funker godt på begge tilstandene, men her er også vektøkning nevnt som bivirkning dessverre.

Topimax har jeg ikke hørt om. Vet du noe om det? Blir det brukt i Norge i behandling av bipolar lidelse?

Jeg søkte på bipolar Topimax på kvasir og fikk ingen treff!

I google fikk jeg flere treff, men det var danske svar og amerikanske.

Hadde vært helt topp å få prøvd ut om dette medikamentet.

Men den bivirkningslista som jeg leste på http://www.felleskatalogen.no var skremmende.

Tror ikke Topimax er 100% godkjent som behandling for bipolar lidelse enda (ihvertfall ikke som eneste medikament). Til det har de for få bekreftelser på virkningen, men det står oppført som en lovende ny stemningsstabilisator flere steder jeg har lest tidligere. Tror den virker en anelse bedre på mani enn depresjon. Min venninne som har bipolar lidelse 1 bruker faktisk topimax som eneste medisin og hun er så og si helt stabil (hun har vært veldig dårlig). Etter at de tok bort risperdal på henne og gav henne topimax gikk hun faktisk ned 30 kilo! Dette trenger selvfølgelig ikke ha med medisinene alene og gjøre, men det er ihverfall et troverdig eksempel som jeg kjenner til. Hun sier hun ikke har noen bivirkinger mens jeg vet at preparatet står oppført med en god del litt "skumle" bivirkninger. Jeg kommer ihvertfall til å spørre legen om det for jeg er helt desperat etter å ikke legge på meg mer.(Har gått opp nesten 40 kg siden jeg ble syk). Om ikke jeg får den "bivirkningen" så håper jeg den kan støtte opp om litiumen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke Topimax er 100% godkjent som behandling for bipolar lidelse enda (ihvertfall ikke som eneste medikament). Til det har de for få bekreftelser på virkningen, men det står oppført som en lovende ny stemningsstabilisator flere steder jeg har lest tidligere. Tror den virker en anelse bedre på mani enn depresjon. Min venninne som har bipolar lidelse 1 bruker faktisk topimax som eneste medisin og hun er så og si helt stabil (hun har vært veldig dårlig). Etter at de tok bort risperdal på henne og gav henne topimax gikk hun faktisk ned 30 kilo! Dette trenger selvfølgelig ikke ha med medisinene alene og gjøre, men det er ihverfall et troverdig eksempel som jeg kjenner til. Hun sier hun ikke har noen bivirkinger mens jeg vet at preparatet står oppført med en god del litt "skumle" bivirkninger. Jeg kommer ihvertfall til å spørre legen om det for jeg er helt desperat etter å ikke legge på meg mer.(Har gått opp nesten 40 kg siden jeg ble syk). Om ikke jeg får den "bivirkningen" så håper jeg den kan støtte opp om litiumen.

Jeg skal jammen spørre om jeg også kan prøve Topimax enten som tillegg eller alternativ til Litium!

Spørs vel om behandleren er så gira på å prøve et preparat som ikke er godt nok utprøvd, men..

Jeg har gått opp 15 kilo og er ifølge BMI overvektig. (27.2)

Har vært på nippet til å begynne å trappe ned for jeg er så lei av at kroppen ser slik ut, lite motiverende å prøve å slanke seg når en vet at de kanskje ikke hjelper pga. Litiumet.

Pga. at jeg har hatt mange friske år uten medisiner så vet jeg ikke en gang om det er Litiumet som fungerer, eller om jeg hadde vært frisk uansett.

- Det er ikke lett!-

Hvis valget er mellom lubben og frisk eller slank og psyk, så velger jeg det første. Men ikke med et smil om munnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Dette er en bipolar lidelse uansett om den er medikamentelt utløst eller ikke.

Dersom alle de hypomene/maniske episodene kom som følge av medisiner (AD), har du det en kaller bipolar III.

Om minst en episode kom uten samtidig bruk av AD, har du en bipolar II om du alltid kun har vært hypoman. Har du vært manisk i en slik episode, har du en bipolar I.

Om den bipolare lidelsen debuterer tidlig, kan det ødelegge en del for den psykiske modning, og ikke sjelden ser en da en borderline i tillegg.

Denne disposisjonen din for bipolare episoder vil være tilstede livet ut.

Det er godt at du endelig har fått stemningsstab medisiner som er det riktige ved din lidelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke undertegnet

Jeg synes du burde presisere at du vel mangler faglig bakgrunn til å uttale deg så klart om disse temaene. Særlig det å stille spørsmålstegn ved medisinering synes jeg er uklokt.

Hvis den som ber om svar IKKE vet at det bare er NHD som er fagperson her, så er det vel ikke så mye å gjøre med. Det er 'farlig' å bevege seg rundt på nettet, og greier en ikke få med seg viktig informasjon og sile ut viktig og uviktig, rett og galt, så er det ens egen feil. Da får en heller la være å spørre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest oppogned

Jeg skal jammen spørre om jeg også kan prøve Topimax enten som tillegg eller alternativ til Litium!

Spørs vel om behandleren er så gira på å prøve et preparat som ikke er godt nok utprøvd, men..

Jeg har gått opp 15 kilo og er ifølge BMI overvektig. (27.2)

Har vært på nippet til å begynne å trappe ned for jeg er så lei av at kroppen ser slik ut, lite motiverende å prøve å slanke seg når en vet at de kanskje ikke hjelper pga. Litiumet.

Pga. at jeg har hatt mange friske år uten medisiner så vet jeg ikke en gang om det er Litiumet som fungerer, eller om jeg hadde vært frisk uansett.

- Det er ikke lett!-

Hvis valget er mellom lubben og frisk eller slank og psyk, så velger jeg det første. Men ikke med et smil om munnen.

Topimax er kjent for å ha den "bivirkningen" at man går ned i vekt. Det er derfor den blir brukt som et alternativ til andre bipolare medisiner som vanligvis gir vektøkning (bortsett fra Lamictal)

Om Topimax:

http://www.psycom.net/depression.central.topiramate.html

Diverse artikler om bipolar lidelse:

http://www.psycom.net/depression.central.bipolar.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes du burde presisere at du vel mangler faglig bakgrunn til å uttale deg så klart om disse temaene. Særlig det å stille spørsmålstegn ved medisinering synes jeg er uklokt.

Enig med ikke undertegnet. Det står veldig klart presisert i forsidebildet til Doktor online, at de svarene du får på DOL, ikke erstatter svarene og behandling som du kan få av lege/behandler. Så man behøver ikke engang å presisere dette ytterligere. Det må være lov å ha en mening om det, uten at man har medisinsk eller faglig bakgrunn. Og det er fint å få flere synspunkter på ting, syns nå jeg, da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topimax er kjent for å ha den "bivirkningen" at man går ned i vekt. Det er derfor den blir brukt som et alternativ til andre bipolare medisiner som vanligvis gir vektøkning (bortsett fra Lamictal)

Om Topimax:

http://www.psycom.net/depression.central.topiramate.html

Diverse artikler om bipolar lidelse:

http://www.psycom.net/depression.central.bipolar.html

Hei!

Tusen takk for linkene :)

Vet du noe om Topimax brukes i Norge?

Har du erfaringer med det selv?

Jeg leste på en amerikansk nettside om et annet medikament som ikke skulle gi vektøkning. Dette var lignende Tegretol, et antiepilektikum.

Dette het Trileptal.

Et annen måte å gjøre det på var å kombinere ulike stemningsstabilisatorer i små doser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest oppogned

Hei!

Tusen takk for linkene :)

Vet du noe om Topimax brukes i Norge?

Har du erfaringer med det selv?

Jeg leste på en amerikansk nettside om et annet medikament som ikke skulle gi vektøkning. Dette var lignende Tegretol, et antiepilektikum.

Dette het Trileptal.

Et annen måte å gjøre det på var å kombinere ulike stemningsstabilisatorer i små doser.

Hei igjen, joda Topimax skrives ut i Norge. Jeg fikk det utskrevet av psyken min, men brukte det bare i noen få uker før jeg stoppet opp pga at jeg havnet i en manisk episode som ble utløst av ssri (cipramil). Ble innlagt og måtte starte på nytt med medisinering..gikk over på Lamictal. Men..fikk altså ikke sjekket effekten av Topimax pga for kort bruk. Tror jeg fikk dekket den på blå resept.

Trileptal har jeg hørt om men har ikke videre kjennskap til den. Var ikke mye til hjelp dette, men tenkte jeg bare ville svare deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, joda Topimax skrives ut i Norge. Jeg fikk det utskrevet av psyken min, men brukte det bare i noen få uker før jeg stoppet opp pga at jeg havnet i en manisk episode som ble utløst av ssri (cipramil). Ble innlagt og måtte starte på nytt med medisinering..gikk over på Lamictal. Men..fikk altså ikke sjekket effekten av Topimax pga for kort bruk. Tror jeg fikk dekket den på blå resept.

Trileptal har jeg hørt om men har ikke videre kjennskap til den. Var ikke mye til hjelp dette, men tenkte jeg bare ville svare deg.

Jo, takk for svar! :-)

Ettersom du har fått prøve Topimax så øyner jeg i hvertfall et bittelite håp!

Håper man ikke må betale altfor mye selv, men at det også kan skrives ut på blå resept.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...