Gå til innhold

Kortpustet etter bruk av impregneringsspray

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har et problem som jeg ikke vet hvordan jeg skal l¢se. I tilfelle det er viktig er jeg ei jente, 20 aar gammel, normal vekt. Det har seg slik at jeg for ca en maaned siden brukte en impregneringsspray for klaer (jeg bor i Nederland forresten), og etter det har jeg hatt problemer med pusten. Det begynte et par timer etter at jeg hadde brukt sprayen, og ble verre. Det som skjedde var at jeg fikk en slags prikkende,ekkel f¢lelse ihalsen/brystet, og det ble derfor vanskelig aa puste inn dypt nok. Jeg dro til legen som ikke fant noe galt, men som sendte meg til sykehuset fordi jeg tidligere har hatt en lungeemboli enda jeg sa at det f¢ltes helt annerledes. Jeg har ogsaa mild astma og bruker for dette symbicort 400/12 *2, ventolin 200 og atrovent 0,25/2ml paa forst¢ver. Men dette er ogsaa annerledes enn astmaen. Naa gaar det bra saa lenge jeg ikke anstrenger meg, men hvis jeg gaar fort, sykler eller lignende faar jeg tr¢bbel med pusten, faar ikke pustet dypt inn, det prikker og jeg hoster. De tok ekg og surstoff + blodpr¢ver paa sykehuset men fant ikke noe galt. Men jeg maa jo kunne anstrenge meg fysisk uten at jeg blir saa kortpustet? det piper ikke (gjorde det litt i begynnelsen) saann som naar jeg har astma, men ved anstrengelse blir utpusten ogsaa litt vanskeligere uten piping. PEF verdiene mine har sunket litt generelt etter denne episoden, men ikke mer enn ca 10 %... atrovent hjelper litt men ikke mye. Ogsaa i hvile faar jeg den ekle foelelsen i halsen brystet hvis jeg puster dypt inn, men det blir verre ved anstrengelse. Hva i all verden kan det vaere? hva kan jeg gjoere? Er det noen tester jeg b¢r be om hos legen? Haaper dere har hoert om noe lignende foer..

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Immunologi

Kjære kivi

Det kan forekomme at sterke luftveisirritanter som en impregneringsspray kan være, kan øke den irritabiliteten som du som astmatiker har. Ettervirkningene kan faktisk vare i opptil noen måneder. Ved øket irritabilitet i luftveiene er den beste løsningen å øke dosen forebyggende medisin. Vanligvis trenger man ikke å øke begge komponentene som Symbicort består av, men først og fremst Pulmicort-delen. Dette bør du snakke med legen din om. Når en astmatiker ikke kan være vanlig fysisk aktiv uten å få symptomer er det vanligvis slik at dosen forebyggende medisin ikke er høy nok.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...