Gå til innhold

Rehabiliteringspenger og jobb


Gjest simmy

Anbefalte innlegg

Gjest simmy

Jeg har gått på rehabiliteringspenger i snart to år nå, til en uførhetsgrad av 100 %. Har en søknad inne om å få uføretrygd, men denne avgjøres ikke før tidligst oktober.

Da jeg har utsikter til å få en liten jobb som jeg vet jeg kan greie og som jeg virkelig har lyst på, fikk jeg endret uføresøknaden til 50 %. Og dermed ble jo også rehabiliteringspengene endret til 50 %.

Det jeg nå lurer på er, hvor mye har jeg lov til å tjene på en jobb? Kan jeg gå ut i jobb med en gang? Vet det har noe med grunnbeløpet å gjøre, men hvor stort er det?

Jeg ønsker jo egentlig ikke å uføretrygdes, men situasjonen min gjør at jeg ikke makter full jobb pga. sykdom. Men en halv jobb kan jeg klare.

Har vært i kontakt med arbeidskontoret ang. mulighetene for yrkesrettet attføring. Svaret derfra var at det må vente til jeg evnt. får avslag på uføresøknaden med den begrunnelsen at attføring ikke er prøvd. Men siden den saken altså ikke avgjøres før tidligst oktober og jeg kan begynne i jobben alt nå, så blir det for lenge å vente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Irene Grøneng

"Har vært i kontakt med arbeidskontoret ang. mulighetene for yrkesrettet attføring. Svaret derfra var at det må vente til jeg evnt. får avslag på uføresøknaden med den begrunnelsen at attføring ikke er prøvd."

De kan ikke nekte deg å søke nå, men siden du har 50% jobb kan du likegjerne vente ettersom du har rehab.penger. Ytelsen blir den samme uansett så lenge det ikke skjer noe aktivt.

Når det er sagt, så må du snakke med trygdekontoret om hvor mye du kan tjene. Generelt sett kan du jobbe 50% hvis du tidligere har jobbet 100%. Men det kan være forhold i din sak som gjør at man velger å se på inntekt istedet for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...