Gjest ringo Skrevet 1. mai 2003 Del Skrevet 1. mai 2003 Min mor er 86 år og lider av hjertesvikt samt aldersdiabetes. Hun fryser bestandig og vi lurer på om det kan skyldes medisinbruk at hun koser seg ved ca. 27 grader inne og vi andre holder på å svime av så varmt er det. Hun bruker bl.a. Capoten, Sotacor, Albyl E, Zocor pluss en del andre medisiner. Kan medisiner for hjertesvikt samt langtidsvirkende medisin mot angina gjøre at hun blir så "frossen"? Albyl E bruker hun jo men jeg trodde det kanskje slo ut mer ved Marevan-bruk o.l. Hva mener legen ? På forhånd takk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/103113-aldri-varmt-nok/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer Skrevet 4. mai 2003 Del Skrevet 4. mai 2003 Svar til Ringo. Det er sannsynlig at din mor har en ganske utbredt og generalisert arteriosklerose (åreforkalkning. Slike forandringer er meget hyppige hos diabetikere med hjertesvikt. Slike blodåreforandringer vil alene kunne fremkalle kuldefornemmelse. I tillegg vil sukkersyke kunne gi forandringer i den delen av nervesystemet som regulerer gjennomblødningen av huden og andre overflatestrukturene i kroppen, med den følge at temperaturbehovet stiger. Jeg forutsetter at hun er undersøkt med henblikk på vanlige blodverdier og stoff-skiftet. Av de medisiner hun bruker er det spesielt Sotacor som vil kunne gi kulde-fornemmelse. Jeg er noe i tvil om hva som er indikasjonen (grunnen) for dette medikamentet. Hvis det er ment som betablokkade vil hun utvilsomt være mer tjent med en ren betablokker, idet Sotacor kan være beheftet med bivirkninger som kan være betenkelige for henne. De øvrige medikamenter er sannsynligvis uskyldige i denne forbindelsen. Ta opp medisineringen hennes med privatlegen deres. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/103113-aldri-varmt-nok/#findComment-596381 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.