Gå til innhold

Sosial angst - finnes det medikamenter mot dette?


Gjest mann-25-oslo

Anbefalte innlegg

Gjest mann-25-oslo

Hei, jeg er en mann i midten av 20 årene som har levd ett ganske hardt liv og som følge av dette trukket meg ganske mye unna folk. Utseende messig ser jeg helt grei ut men har mange arr osv som jeg er flau over. De siste årene har jeg møtt overraskende mange hyggelige og søte jenter som viser interesse og også mange hyggelige gutter som jeg godt kunne tenkt meg å bli kompiser med. Men jeg er såpass psykisk redusert at jeg ikke greier å holde samtaler med folk, jeg er veldig alvorlig og virker uinteressert når jeg snakker med andre. Jeg vet liksom ikke hva jeg skal si når folk kommer brått på meg eller når det er i sammenheng med f.ex trening eller jobb hvor tankene er fokusert på det og ikke på å være "sosial", jeg har liksom ikke noe å smile over og noe annet å fortelle om enn den ene triste historien etter den andre. Når jeg føler meg avslappet og komfortabel, f.ex når jeg er på "fylla" eller er instilt på å være sosial, så kan jeg ha humor og være omgjengelig selv om jeg er redd for å "nærme" meg folk, men jeg ender somregel opp med kriminelle typer, fordi det somregel er de eneste jeg har noe større til felles med. Jeg missbrukt endel narkotika, amfetamin, heroin, hasj osv for å dempe depresjonene eller orke å være sosial, jeg vet det er dumt men depresjonene er somregel så sterke at det enten er narkotika eller hagla jeg har å velge mellom. Jeg er faktisk ganske sosial og pratsom i visse situasjoner når jeg føler meg trygg uten narkotika også, hvis jeg er i "humør", men har klart å kutte ned på narkotikaen nå. Det jeg tror jeg trenger, er medisiner som kan få meg til å slappe av og være mer sosial. Finnes det noen medikamenter som kan hjelpe på dette? Har prøvd en masse antidepresive som legen min har skrevet ut, fontex, cipramil, topimax eller hva det nå het igjen osv, men har hatt mye bivirkninger av dette og har det hatt noen effekt på meg, har det virket litt på humøret men ikke hjulpet meg mer til å takle sosiale sammenhenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror bestemt at du vil kunne forløse dine sosiale sider hos deg, med øvelse og hjelp fra f.eks psykolog eller psykoterapeut.

Dette kan kanskje ta tid, men det er bare til å ta tiden til hjelp også.

Etter den perioden du har hatt med misbruk, så kommer du gjerne litt ut av trening med hensyn til "vanlig" sosial omgang. Og depresjonene spiller også inn. Alt dette virker inn, og ved å jobbe med den ene tingen, vil dette virke positivt på den andre. Etterhvert skal du se at det blir bedre.

Etterhvert vil du igjen finne din rolle, deg selv, som helt nykter, og du "faller på plass" - forhåpentligvis. Jeg får umiddelbart inntrykk av en god, ung mann når jeg leser innlegget ditt, og jeg tror og håper at du (igjen?) vil finne trygghet og ro i deg selv igjen. Start med å søke profesjonell hjelp, en behandler som du har god kontakt med. Kanskje er gruppe-terapi effektivt i ditt tilfelle også. Dette finner du ut av etterhvert.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det er medikamenter av typen SSRI som skal være førtsevalg for deg. Seroxat er det eneste medikamentet som er godkjent både for depresjon og sosial fobi.

Du må prøve langsom opptrapping (to uker på 10 mg) før du går opp i vanlig dose (20 mg).

Du må heller ikke forvente at effekten kommer umiddelbart som på narkotika og benzo. Først etter flere uker vil du merke forskjell.

Jeg vil sterkt anbefale at du får psykologisk hjelp i tillegg til medisiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...