Gå til innhold

mageproblem

Anbefalte innlegg

Gjest ikke undertegnet

Eg har sidan august 2002 hatt problem med kvalme, uvelhetsfølelese, kaldvetting og ubehag - smerte/svie i brystet, samt hatt fleire "anfall" med sterke smerter i øvre del av magen, kaldsvetting, vondt/svie i brystet. Under desse "anfalla" som kjem veldig brått på er det "rie"-likandes smerter og vert kvalm og har nokre gonger kasta opp.

Har hatt 150 mg ratinidin tablettar x 2 pr. døgn i nokre veker som hjalp meg før eg tok gastroskopiundersøkelse. Den visste ingen magekatarr/magesår. Men eg har framleis plager - kva kan det være - eller kva gjer eg for å unngå dette framover og verte frisk. Eg har ein hektisk kvardag med jobb og to små barn, så det er veldig belastande å vera slik "smådårleg" nesten heile tida. Nyttar no syrenøytraliserande middel ved behov. Virkar som problema er relaterte til ulik mat - særleg feit mat og sterkt krydra mat - kakao reagerer eg t.d. på.

Helsing "Iris"

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/103203-mageproblem/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Det finnes sterkere syreblokkende medisiner enn ranitidin; f.eks Lanzo eller Nexium. 1-2 uker med en slik kur hjelper de fleste, og tablettene kan senere brukes "ved behov". Det vil også være viktig for deg å finne et kosthold som passer deg, samt å prøve å få ned total-stresset i hverdagen. Dersom plagene vedvarer, må legen din vurdere videre utredning. Regner med at helicobacter-bakterier, som kan forårsake magesmerter er utelukket ved gastroskopien. Om ikke bør dette undersøkes, og ved positiv test kan det bli aktuelt med en antibiotika-kur.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/103203-mageproblem/#findComment-598151
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...