Gjest Øda Skrevet 21. november 2000 Del Skrevet 21. november 2000 Jeg fikk diabetes som 15 åring.Jeg har vært godt regulert nesten hele tiden med små unntak.Jeg var hos min allmennlege her en dag og da spurte han meg om jeg var sikker på at jeg hadde type 1 diabetes.Trodde jeg skulle dette av stolen!Jeg har brukt insulinpenn og spøyte fra første dag og har nå levd med dette i 15 år.Jeg spurte han en gang til om han mente det alvorlig,og han sa videre:"Er du sikker på at du er riktig diagnostisert som type 1 pasient og ikke type 2".Etter hva jeg har forstått,er det ingen 15 åringer som får type 2 diabetes??Er virkelig leger så uvitende?Det skal sies at jeg er overvektig og har en BMI på 35,men det skulle da ikke spille så stor rolle,da jeg fikk diabetesen veide jeg 40 kilo!Dessuten bruker jeg fast 80 IE med Humalog til dalig og 40 IE med Insulatard om kvelden,så dette skulle vel ikke være noe tvil om at jeg HAR type 1????Jeg ble virkelig opprørt av denne legen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/10324-diabetes-1-2/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Øda Skrevet 21. november 2000 Del Skrevet 21. november 2000 Jeg fikk diabetes som 15 åring.Jeg har vært godt regulert nesten hele tiden med små unntak.Jeg var hos min allmennlege her en dag og da spurte han meg om jeg var sikker på at jeg hadde type 1 diabetes.Trodde jeg skulle dette av stolen!Jeg har brukt insulinpenn og spøyte fra første dag og har nå levd med dette i 15 år.Jeg spurte han en gang til om han mente det alvorlig,og han sa videre:"Er du sikker på at du er riktig diagnostisert som type 1 pasient og ikke type 2".Etter hva jeg har forstått,er det ingen 15 åringer som får type 2 diabetes??Er virkelig leger så uvitende?Det skal sies at jeg er overvektig og har en BMI på 35,men det skulle da ikke spille så stor rolle,da jeg fikk diabetesen veide jeg 40 kilo!Dessuten bruker jeg fast 80 IE med Humalog til dalig og 40 IE med Insulatard om kvelden,så dette skulle vel ikke være noe tvil om at jeg HAR type 1????Jeg ble virkelig opprørt av denne legen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/10324-diabetes-1-2/#findComment-53848 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Windsong Skrevet 21. november 2000 Del Skrevet 21. november 2000 Skjønner godt at du ble opprørt av den legen! Det er nok tekninsk mulig for en 15-åring å utvikle 2eren, men det er sjelden! På det du forteller hørest det klart ut som 1eren. Var forresten så vidt fylt femten da jeg fikk det sjøl. Dessverre er det slik at mange leger ikke vet noe særlig om diabetes. Opplevde en allmennpraktiker en gang som bare så på meg med et digert spørsmålstegn i blikket og spør "Ja... Bruker du noe sånn inuslin da eller...? Synes det er ganske merkelig jeg også, at allmennleger kan vite så lite (Det gjelder for all del ikke alle heldigvis) om en såpass vanlig sjukdom! Det er ikke noe som er så frustrerende som å måtte lære en lege om sjukdommer! Det kan også være vanskelig ift. spesialister på andre områder - De er ofte fagidioter, og vet lite om det de ikke jobber så mye med. Jeg regner med det var en allmennlege du var hos? Det lureste er å få en spesialist (endokrinologi/indremed.) til å følge seg opp for diabetes. Om du bor i Bærum/Oslo området, kan jeg anbefale Norsk Diabetikersenter. Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/10324-diabetes-1-2/#findComment-47204 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Windsong Skrevet 21. november 2000 Del Skrevet 21. november 2000 Skjønner godt at du ble opprørt av den legen! Det er nok tekninsk mulig for en 15-åring å utvikle 2eren, men det er sjelden! På det du forteller hørest det klart ut som 1eren. Var forresten så vidt fylt femten da jeg fikk det sjøl. Dessverre er det slik at mange leger ikke vet noe særlig om diabetes. Opplevde en allmennpraktiker en gang som bare så på meg med et digert spørsmålstegn i blikket og spør "Ja... Bruker du noe sånn inuslin da eller...? Synes det er ganske merkelig jeg også, at allmennleger kan vite så lite (Det gjelder for all del ikke alle heldigvis) om en såpass vanlig sjukdom! Det er ikke noe som er så frustrerende som å måtte lære en lege om sjukdommer! Det kan også være vanskelig ift. spesialister på andre områder - De er ofte fagidioter, og vet lite om det de ikke jobber så mye med. Jeg regner med det var en allmennlege du var hos? Det lureste er å få en spesialist (endokrinologi/indremed.) til å følge seg opp for diabetes. Om du bor i Bærum/Oslo området, kan jeg anbefale Norsk Diabetikersenter. Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/10324-diabetes-1-2/#findComment-54080 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Stein Vaaler Skrevet 22. november 2000 Del Skrevet 22. november 2000 Hei Type 2 diabetes er svært sjelden i ung alder. Det finnes imidlertid en type (MODY) som vanligvis er relativt "mild" og ofte kan behandles med kost og tabletter eller små mengder insulin. På bakgrunn av din historie synes jo type 1 relativt sikker. Jeg vil likevel understreke at diabetes hos unge mennesker ikke er svært vanlig slik at mange "vanlige" leger har liten erfaring. Det er også slik at vi leger forventes å vite mye om det meste og i dag er det neppe mulig. Vi får derfor ofte "huller" i kunnskapen som kan føre til "dårlige" svar. Det er derfor viktig at mennesker med kroniske sykdommer som selv har mye kunnskap sier fra i slike situasjoner slik at vi kan få muligheten til å oppdater oss. Dersom legen ikke "tåler" dette bør man nok finne en ny lege som har mer interesse for det en selv feiler. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/10324-diabetes-1-2/#findComment-47696 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Stein Vaaler Skrevet 22. november 2000 Del Skrevet 22. november 2000 Hei Type 2 diabetes er svært sjelden i ung alder. Det finnes imidlertid en type (MODY) som vanligvis er relativt "mild" og ofte kan behandles med kost og tabletter eller små mengder insulin. På bakgrunn av din historie synes jo type 1 relativt sikker. Jeg vil likevel understreke at diabetes hos unge mennesker ikke er svært vanlig slik at mange "vanlige" leger har liten erfaring. Det er også slik at vi leger forventes å vite mye om det meste og i dag er det neppe mulig. Vi får derfor ofte "huller" i kunnskapen som kan føre til "dårlige" svar. Det er derfor viktig at mennesker med kroniske sykdommer som selv har mye kunnskap sier fra i slike situasjoner slik at vi kan få muligheten til å oppdater oss. Dersom legen ikke "tåler" dette bør man nok finne en ny lege som har mer interesse for det en selv feiler. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/10324-diabetes-1-2/#findComment-54572 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest dyster Skrevet 30. november 2000 Del Skrevet 30. november 2000 Skjønner godt at du ble opprørt av den legen! Det er nok tekninsk mulig for en 15-åring å utvikle 2eren, men det er sjelden! På det du forteller hørest det klart ut som 1eren. Var forresten så vidt fylt femten da jeg fikk det sjøl. Dessverre er det slik at mange leger ikke vet noe særlig om diabetes. Opplevde en allmennpraktiker en gang som bare så på meg med et digert spørsmålstegn i blikket og spør "Ja... Bruker du noe sånn inuslin da eller...? Synes det er ganske merkelig jeg også, at allmennleger kan vite så lite (Det gjelder for all del ikke alle heldigvis) om en såpass vanlig sjukdom! Det er ikke noe som er så frustrerende som å måtte lære en lege om sjukdommer! Det kan også være vanskelig ift. spesialister på andre områder - De er ofte fagidioter, og vet lite om det de ikke jobber så mye med. Jeg regner med det var en allmennlege du var hos? Det lureste er å få en spesialist (endokrinologi/indremed.) til å følge seg opp for diabetes. Om du bor i Bærum/Oslo området, kan jeg anbefale Norsk Diabetikersenter. Mvh Spørsmål fra en annen mulig 'færsking': Har du adresse/tlf.nr til Norsk diabetikersenter ? Er det offentlig ? Privat ? Med el.uten komm. avtale ? Kort sagt hva er det ? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/10324-diabetes-1-2/#findComment-57521 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Windsong Skrevet 2. desember 2000 Del Skrevet 2. desember 2000 Spørsmål fra en annen mulig 'færsking': Har du adresse/tlf.nr til Norsk diabetikersenter ? Er det offentlig ? Privat ? Med el.uten komm. avtale ? Kort sagt hva er det ? Hei dyster! Norsk diabetikersenter er et kjempefint tilbud, uten andre geografiske begrensninger enn de man lager sjøl Jeg er ikke sikker på hvilken organisasjon som driver det, om det er forbundet eller andre. Likevel er det en ting som er sikker: Det er gratis å gå der, til tross for at man får med landets fremste spesialister å gjøre. Sjøl går jeg hos Jak Jervell. Du må regne med en del ventetid, men det er det verdt. Hadde det ikke vært for NDS, ville jeg neppe fått tilbud om å prøve insulinpumpe fordi jeg strever litt. Du er sikra å komme i kontakt med leger som virkelig vet hva de driver med, og ikke minst: De er veldig greie! O sjukepleierene jeg har hatt med å gjøre har virkelig vært fantastiske! NDS har adresse i Sponhoggveienn 19, Lilleaker. Det er 5 minutter å gå fra T-banestasjonen Lysakerelva. Tlf. nr. er: 22 51 79 80. Du må ha henvisning fra allmennlegen din for å få gå der. Anbefaler deg å henvende deg hos NDS! Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/10324-diabetes-1-2/#findComment-58091 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest dyster Skrevet 4. desember 2000 Del Skrevet 4. desember 2000 Hei dyster! Norsk diabetikersenter er et kjempefint tilbud, uten andre geografiske begrensninger enn de man lager sjøl Jeg er ikke sikker på hvilken organisasjon som driver det, om det er forbundet eller andre. Likevel er det en ting som er sikker: Det er gratis å gå der, til tross for at man får med landets fremste spesialister å gjøre. Sjøl går jeg hos Jak Jervell. Du må regne med en del ventetid, men det er det verdt. Hadde det ikke vært for NDS, ville jeg neppe fått tilbud om å prøve insulinpumpe fordi jeg strever litt. Du er sikra å komme i kontakt med leger som virkelig vet hva de driver med, og ikke minst: De er veldig greie! O sjukepleierene jeg har hatt med å gjøre har virkelig vært fantastiske! NDS har adresse i Sponhoggveienn 19, Lilleaker. Det er 5 minutter å gå fra T-banestasjonen Lysakerelva. Tlf. nr. er: 22 51 79 80. Du må ha henvisning fra allmennlegen din for å få gå der. Anbefaler deg å henvende deg hos NDS! Mvh Takk Windsong :-) Jeg venter på avgjørende diagnose i neste uke - og det kan godt være at jeg prøver din anbefaling ! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/10324-diabetes-1-2/#findComment-58782 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.