hmmmmm1365380393 Skrevet 4. mai 2003 Del Skrevet 4. mai 2003 Vi er paa en liten tur rundt jorden. Samboeren min har plutselig blitt plaget med at han blir tungpusten, svaert svimmel og at han samtidig faar en intens kloe (paa "tilfeldige" steder hver gang). Kan nevne at han har hatt astma som barn og at han er allergisk for reker - noe han sannsynligvis fikk i seg noen dager foer det hele startet, og som utloeste en allergisk reaksjon (fikk svaert tungt for aa puste, leppene hovnet opp med smaa blemmer, svimmel) Kloen kommer og gaar, det kan virke som om det tar seg opp om kvelden. Av og til kan en se antydning til utslett paa smaa omraader paa kroppen hans. Har tatt Zyrtec 10 mg x 1 ved sterk kloe, med delvis effekt. Har ogsaa gaatt til innkjoep av en Ventolin spray, da vi er redd han skal faa astmaanfall. Har proevd aa tenke paa om det kan vaere noe han spiser, vasker seg med e.l. men saa langt har ingen av tingene vi har kuttet ut vaert riktig. (Han blir svaert svimmel og varierende grad av tunpusten) Haaper aa faa noen ideer paa hva dette kan vaere. Kan nevne at det begynte etter at vi forlot Thailand og kom til Kambodsja. Har fortsatt etter at vi kom til Vietnam. Vil helst ikke snu a reise hjem naa, men slik som det er naa er det mulig vi maa gjoere det. Takk! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/103422-allergi/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 6. mai 2003 Del Skrevet 6. mai 2003 Dette KAN være allergi, men det kan også skyldes virus-infeksjoner. prøv å finn ut om han har feber. Det er vanlig å ha skalldyr i mat og sauser i Asia. prøv å vær ekstra forsiktig med dette. Zyrtec-dosen kan gjerne dobles, og brukes fast. Dersom astmaen blir økende problem, burde han få en inhalasjons-cortison-spray, som virker mye bedre enn ventolin, og er forebyggende. Navn på disse er f.eks. Pulmicort, Flutide eller Seretide. Særlig drsom behovet for ventolin overstiger 5-6 inhalasjoner per døgn, er det viktig å legge til en cortison-spray. Ikke vær redde for å oppsøke lege. Dere kan evt. konferere med lege i Norge igjen, dersom dere er usikre på den behandlingen som foreslåes. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/103422-allergi/#findComment-598160 Del på andre sider Flere delingsvalg…
happy1365380345 Skrevet 7. mai 2003 Del Skrevet 7. mai 2003 Dette KAN være allergi, men det kan også skyldes virus-infeksjoner. prøv å finn ut om han har feber. Det er vanlig å ha skalldyr i mat og sauser i Asia. prøv å vær ekstra forsiktig med dette. Zyrtec-dosen kan gjerne dobles, og brukes fast. Dersom astmaen blir økende problem, burde han få en inhalasjons-cortison-spray, som virker mye bedre enn ventolin, og er forebyggende. Navn på disse er f.eks. Pulmicort, Flutide eller Seretide. Særlig drsom behovet for ventolin overstiger 5-6 inhalasjoner per døgn, er det viktig å legge til en cortison-spray. Ikke vær redde for å oppsøke lege. Dere kan evt. konferere med lege i Norge igjen, dersom dere er usikre på den behandlingen som foreslåes. Hei Høres kjent ut, dessverre. Selv fikk jeg dette etter en virusinfeksjon i halsen. Det er høyst sannsynlig elveblest, men ikke pga av allergi. Hos meg kom dette utslettet mest om kvelden i små flekker/områder med blemmer. Så nesten ut som om jeg hadde brent meg på brennesle. Jeg har et råd som absolutt er verdt et forsøk. Kjøp C-vitaminer og ta mellom 500- og 1000 mg om dagen. Det har hjulpet meg Huden er fortsatt litt nuppete og rar her og der, men kløen er helt borte. Nå er det bare tre dager siden jeg begynte, så jeg regner med at resten av disse nuppene blir borte også. Det er jo også helt ufarlig å ta c-vitaminer. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/103422-allergi/#findComment-599888 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.