Gå til innhold

NHD- ang. bipolaritet og stoffskiftet.


hu'

Anbefalte innlegg

Jeg skrev et innlegg den 30.04 og vil svært gjerne ha din respons på det.

Jeg er en kvinne på ca. 40 år som har diagnosen "hurtigsvingende bipolar lidelse". For dette bruker jeg Orfiril og Zyprexa, men jeg er nå i en seponeringsfase med Orfirilen. Min behandler står klar med Lamictal og mener at jeg bør prøve den istedenfor. Men helst vil jeg klare meg med minst mulig kjemi. Jeg er nå i en god stabil periode.

Jeg har imidlertid lest på nettet at pasienter med min diagnose kan ha svært god effekt av thyroksinpreparater. Jeg har videre lest at man bør ligge i øvre normalområde på fritt T4 og i nedre normalområde på TSH. Mine verdier er innenfor normalområdene men de er omvendt enn det som jeg har sett anbefalt. På siste kosultasjon sier min lege at fritt T4 er såpass lav at han ellers ville ha satt meg på thyroksin, men siden jeg er i en seponeringsfase med Orfiril vil han avvente det. Men det er bare det at seponeringen skal skje så sakte at jeg ikke er av Orfiril før etter sommeren. Jeg må si at jeg godt kunne tenke meg å få litt mer energi, hvis det er slik.....

Er dette noe som brukes i behandlingen her i Norge? Hva er grensene for å sette i gang med tilskudd av Thyroksin? Hva mener du i fht. thyroksinbehandling fremfor eller i kombinasjon med annen type stemningsstabilisator?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...