Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei

62 år gl.kvinne, vært plaget med angst siden tenårene. For noen år siden fikk jeg Anafranil og da "lykkepillen" kom gikk jeg rett over til Seroxat, med ganske bra effekt. Husker ikke at jeg fikk særlige bivirkninger av disse, noe mer trøtt og søvning av Anafranil, kanskje.

Det har gått bra 3-4 år nå uten medisin, kun brukt litt(svært lite) Stesolid, og sover alminnelig godt.

Nå er jeg i en periode med angst igjen, fikk Fontex av fastlegen min. Beg. med 10 mg, men fikk store søvnproblemer, lå våken nesten hele netter, og fikk så Imovane, men disse fikk jeg liten effekt av. Bel helt utslitt. Han satte meg så på 5 mg (deler tbl.) som jeg skulle bruke i 4 uker fpr så å trappe opp til 10 mg. Etter første dose med 10 mg kom søvnproblemene igjen med full styrke og fikk Vallergan til utprøving. Men, bare kroppen "sov", ikke "mine små grå", så jeg fikk i tillegg angst for natta. Har nå sluttet med Fontex. I det hele er jeg blitt skeptisk til disse medisinene, kan nevne at jeg følte den hadde effekt på angstplagene om dagen, selv på så liten dose. Det fins jo flere av disse medisinene, men alle har jo samme bivirkninger , kan et annet merke, eks. Cipramil, være noe å prøve, leser at den ikke gir bedre søvnkvalitet, men står ikke insomnia på den. Og i tilfelle søvnen blir dårlig, fins det andre sovemedisiner med garantert god effekt? Som du fortår er det bivirkningen søvn som er "den stygge ulven" og jeg takler ikke dette. Der står at bivirkningene er milde og som oftest forbigående, men opplevde noe søvnvansker i de 4 ukene jeg gikk på 5 mg, så.... Fins det et håp for meg og?? Vil så gjerne slippe å bruke Stesolid som jo bare har korttidseffekt. Husker som sagt før at Anafranil ble jeg tretter av og sov godt, men foretrekker det framfor å ligge lys våken natt etter natt. Legger en på seg av denne medisinen, eller er det bare økt matlyst som kan være årsaken??

Er nå begynt med Hyperikum, skal prøve den noen uker.

Hvis noen vil/kan svare er jeg takknemlig for det

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/103560-jeg-vil-men-f%C3%A5r-det-ikke-til/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ikke undertegnet

Nå er det vel slik at det er ulike både virkninger og bivirkninger fra person til person på de samme medisinene, så det er vel ikke så greit å gi noe standardsvar. Men ulike erfaringer kan jo utprøves.

Mine erfaringer er med cipramil og de var utelukkende gode. Hjalp både på angst og depresjon - de hjalp meg virkelig over en vond tid. I begynnelsen fikk jeg søvnproblemer, og brukte imovane i tillegg. Begynte med 1 1/2 tablett, men trappet ned etterhvert. Etter ca 2 mndr. var søvnmønsteret i orden uten imovane.

Jeg la ikke på meg av cipramil, heller tvert om. Mistet søthungeren og ble mer aktiv, noe som resulterte i at jeg gikk ned 3 -4 kg, noe som selvfølgelig også hjalp på humøret. Men det er ulike erfaringer også med cipramil. Men det går jo an å prøve.

Nå er det vel slik at det er ulike både virkninger og bivirkninger fra person til person på de samme medisinene, så det er vel ikke så greit å gi noe standardsvar. Men ulike erfaringer kan jo utprøves.

Mine erfaringer er med cipramil og de var utelukkende gode. Hjalp både på angst og depresjon - de hjalp meg virkelig over en vond tid. I begynnelsen fikk jeg søvnproblemer, og brukte imovane i tillegg. Begynte med 1 1/2 tablett, men trappet ned etterhvert. Etter ca 2 mndr. var søvnmønsteret i orden uten imovane.

Jeg la ikke på meg av cipramil, heller tvert om. Mistet søthungeren og ble mer aktiv, noe som resulterte i at jeg gikk ned 3 -4 kg, noe som selvfølgelig også hjalp på humøret. Men det er ulike erfaringer også med cipramil. Men det går jo an å prøve.

Hei igjen til "ikke undertegnet"

Tusen takk for svar. Har noen spørsmål til deg ang. Imovane. Hvor stor styrke hadde du på medisinen (du sier du brukte 1 1/2 tbl.) De jeg fikk var på 7,5 mg. Følte du og at kroppen "sov", men ikke hjernen, eller sovnet du forholdsvis fort etter inntak av Imovane?? Hvordan følte du deg utover dagen etter Imovane?? Og hvor mange mg begynte du med av Cipramil??

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...